یزد

مفهوم بدحجابی و مصادیق آن/حیا مهمترین رکن در حفظ خانواده است

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، سردار عباسعلی بهدانی‌فر در یادداشتی به اهمیت معرفی و بیان مفهوم بدحجابی و مفاهیم آن پرداخته که بر اساس این تعریف از حجاب، مفهوم بدحجابی و مصادیق آن روشن تر می شود.

وی در یادداشت خود افزود: به عبارتی دقیق‌تر استفاده از لباس‌ها و تن پوش‌های تنگ و کوتاه، با رنگ‌ها، نوشته‌ها و نقش‌های محرّک و آرایش‌های غلیظ و افراطی که اغلب با گفتار و رفتار تحریک آمیز همراه است و نیز بعضاً استفاده از چادرهای نازک و بدن نما در برابر نامحرم از مصادیق بدحجابی به شمار می آیند.

فرمانده انتظامی استان یزد گفت: یکی از شبهاتی که نسبت به حجاب مطرح می شود، این است که حجاب محدودیت است! پاسخ این است که اتفاقاً حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه ابزاری بازدارنده برای مزاحمان است که فرصت حضور زن در عرصه های گوناگون را افزون می کند.

سردار بهدانی فر تصریح کرد: دلیل آسیب پذیری زن، ظاهر جذاب اوست؛ از این رو زن برای ایفای نقش اجتماعی خود باید به گونه ای در جامعه ظاهر شود که دچار اضطراب درونی نشود. چنانچه قرآن کریم در سوره احزاب آیه 59 می فرماید: «ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند که این کار برای اینکه آنها شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند بر آنان بسیار بهتر است.»

وی بیان کرد: خداوند پوشش زن را مایه ایمنی او از آزار مردان هوس باز دانسته است. برهنگی و خودنمایی در قالب پوشش، یکی از مسائل عصر حاضر است. از دارندگان چنین پوششی به «کاسیات عاریات» یعنی پوشیدگان برهنه تعبیر شده است. برهنگی لباس یا به سبب جنس پارچه آن است که نازک و بدن نما باشد و یا بخاطر نوع دوخت آن که به بدن بچسبد و حجم بدن را به نمایش گذارد.

این کارشناس مسائل اجتماعی در بخش دیگری از یادداشت خود تصریح کرد: دشمن قسم خورده انسان ابلیس، هر لحظه در کمین است تا انسان را از مسیر خشنودی خداوند بیرون براند. یکی از کارسازترین سلاح‌های او دوری از حیا و عفاف و حجاب می باشد.

حیا نیز دیبای دلنشینی است که بر هر قامتی زیباست ولی آن هنگام که این جامه بر قامت زنان پوشانده شود، زیبایی اش چند برابر و حسن آن افزون تر و تماشایی تر می شود.

در هر جامعه‌ای که حیا پوشش رفتار مردم آن جامعه باشد سلامت اخلاقی، سلامت رفتاری و سلامت فکری بر آن جامعه حاکم خواهد شد. همچنانکه اگر بی حیایی دامنگیر جامعه ای گردد، فساد اخلاقی و رفتاری و افکار باطل در آن جامعه جریان می یابد و روشن است اگر سلامت فکر، اخلاق و رفتار از جامعه رخت بر بندد نه تنها آینده ای روشن و متعالی و جامعه مترقی نخواهیم داشت بلکه انحطاط و افول را نیز در جامعه شاهد خواهیم بود و انسانیت از جامعه خواهد رفت و آرامش روانی و اجتماعی جای خود را به ناآرامی و اضطراب می بخشد.

“حیا” و حجاب یکی از ارکان حفظ خانواده

امام صادق(ع) فرموده است: وقتی آیه ششم سوره تحریم نازل شد که خداوند در آن می فرماید: «ای کسانیکه ایمان آورده اید، خودتان و خانواده خود را از آتش حفظ کنید. مردی از مسلمانان شروع به گریستن کرد و گفت: من درحالی که از خویشتن عاجز و ناتوانم، تکلیف خویشاوندانم نیز بر عهده ام نهاده شد. پیامبر(ص) فرمودند: برای تو همین اندازه بس است که هرچه خود می طلبی، از آنان نیز بطلبی و از آنچه خود را بازمی داری، بازشان داری.»

از این دستور پیامبر(ص) می توان فهمید که مرد در خانواده به عنوان پشتوانه و استوانه در برابر رشد و انحطاط انسانی اعضای خانواده مسئول است.

مهم اینست که مرد و زن نسبت به حیای دینی خانواده دغدغه داشته باشند و تنها تأمین نیازهای مادی، مسئولیت را تمام شده نپندارد. بدیهی است رفتار شایسته و کردار بایسته همراه با حیا و عفاف مرد و زن در خانواده، بهترین الگو و تأثیرگذارترین پیام راستی و درستی است و باید نتیجه را به خداوند واگذاریم.

امام صادق(ع) در این باره فرمودند: «حیا از ایمان است و ایمان در بهشت.

جایگاه لباس حیا

حیا حقیقتی والاست که تنها ویژه جسم انسان نیست. روح انسان نیز به پوشش شرم نیاز دارد و بلکه حیای برون، برخاسته از حیای درون است. بنابراین گستره حیا بسی بی کرانه است و همه آفاق وجود انسان را در برمی گیرد از مجموع گفتار، رفتار و حرکات انسانی، تصویری در ذهن برجای می ماند که به او شایستگی عنوان باحیا می بخشد.

به دیگر بیان حیا ماهیتی معنوی دارد که حتی یکی از شیوه های کنترل و مدیریت در جامعه یاری جستن از حیا و عفاف زن و مرد است.

انتهای پیام/الف


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا