معنی وحدت کوتاه آمدن از اعتقادات نیست/ وحدت از نظر شرعی و عقلی واجب است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۰۷ سوره بقره اظهار کرد: خداوند در این آیه میفرماید برخی از مردم جان خود را به خاطر رضایت خدا میفروشند و فدا میکنند و بیشتر مفسران شیعه و سنی نوشتهاند که این آیه درباره امیرالمؤمنین(ع) نازل شده است.
وی با بیان اینکه در شب هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه کفار مکه قصد ترور ایشان را داشتند، افزود: در این شرایط امیرالمؤمنین جای پیامبر(ص) خوابیدند تا پیامبر(ص) بتوانند ار دست کفار فرار کنند و سپس این آیه نازل شد و همه مفسران شیعه و اکثر مفسران اهل سنت میگویند که این آیه پس از این واقعه نازل شده است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: ابن ابی الحدید از دانشمندان اهل سنت میگوید این آیه را انکار نمیکند مگر اینکه کافر و یا دیوانه باشد و غزالی میگوید این آیه راجع به علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شد در شبی که در رختخواب پیامبر(ص) خوابیدند و بسیاری از تفاسیر اهل سنت که مرحوم علامه امینی در جلد دوم الغدیر آنها را بیان کرده است تأکید دارند که این آیه در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) است و حتی آوردهاند که خدا پس از این جریان به ملائکه مباهات کرد.
وی گفت: امویان از اول دنبال این بودند که فضایل امیرالمؤمنین(ع) در جامعه فراموش شود و افرادی مانند ثمره بن جندب ۴۰۰ هزار درهم از معاویه پول گرفت که برخی آیات قران را جور دیگری معنا کند و درباره این آیه گفته است که این آیه مربوط به ابن ملجم است و خیلی از شأن نزول آیات را تغییر دادند و برای جایگاه اصلی آیات مشابهسازی میکردند و معاویه به این افراد پول میداد.
رفیعی با بیان اینکه هیچ کسی نمیتواند تاریخ را انکار کند، افزود: اگر کسی بیطرف جهادهای امیرالمؤمنین(ع) را ببیند و جهاد بقیه افراد را هم ببیند میبیند که در تمام جنگها امیرالمؤمنین(ع) وسط میدان بودند و جان خود را برای رضای خدا به خطر میانداختند و از پیامبر(ص) دفاع و در حقیقت جان خود را برای حفظ جان پیامبر(ص) ایثار میکردند.
وی با بیان اینکه ایثار از انفاق بالاتر است، گفت: ما چند نوع ایثار داریم که یکی ایثار مالی است مانند حضرت خدیجه سلام الله علیها که مال خود را ایثار کردند و خودشان در شعب ابیطالب روی خاک میخوابیدند یا مردم مدینه وقتی مهاجران از مکه آمدند خانههای خود را نصف کردند و یا بخشیدند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: یک نوع دیگر ایثار، ایثار جان است مانند شهدا که جان خود را در راه خدا ایثار کردند و در این آیه هم خداوند میفرماید امیرالمؤمنین جان خود را فدا کردند که پیامبر(ص) زنده بمانند و این یک ارزش عالی است.
وی در تفسیر آیه ۲۰۸ سوره بقره پیام این آیه را وحدت مسلمانان دانست و گفت: بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان هستند و اکثر مسلمانان هم در غرب آسیا و شمال آفریقا زندگی میکنند اما متأسفانه جنگهای زیادی بین مسلمان اتفاق میافتد.
رفیعی با بیان اینکه مسلمانان باید وحدت داشته باشند و نگذارند مستکبران بر آنها سلطه داشته باشند و آنها را به جان هم بیندازند، افزود: قرآن میگوید با مشرکان بیآزار دوست باشید و با اهل کتاب که خدا را قبول دارند بر سر کلمه الله متفق شوید آنگاه ما که همه مسلمان هستیم چرا باید انقدر با هم جنگ داشته باشیم.
وی تصریح کرد: معنی وحدت کوتاه آمدن از اعتقادات نیست و ما از غدیر عقب نشینی نمیکنیم و یک دقیقه هم سقیفه را قبول نداریم و بدئت میدانیم اما وقتی ما میدانیم که توهین به مقدسات دیگران باعث اختلاف و جنگ میشود نباید به مقدسات همدیگر توهین کنیم و عواطف و احساسات دیگران را علیه خود تحریک کنیم.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به قرآن که مراجعه میکنیم خداوند میفرماید وحدت داشته باشید؛ به روایات که مراجعه میکنیم امام صادق علیهالسلام میفرمایند در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنید و به عیادت مریضهای آنها بروید؛ به سیره اهل بیت(ع) که مراجعه میکنیم هم میبینم که امام عسکری(ع) در سامرا با اهل سنت زندگی میکردند و سیره علمای بزرگ هم همینطور است و از طرف دیگر دشمن ما هم میگوید برای ما شیعه و سنی فرق ندارد پس وحدت چه از نظر شرعی و چه از نظر عقلی لازم است.
وی خاطرنشان کرد: ما پیرو سرسخت امیرالمؤمنین(ع) هستیم و ذره ای از اعتقاد خود کوتاه نمیآییم اما کلیپ سازی و جلسه سازی به عنوان تبری جایز نیست و اگر خون یک مسلمان به خاطر این اقدامات ما ریخته شود ما مسئولیم.