یزد

مردم و فعالان گردشگری یزد از وزیر میراث فرهنگی چه می‌خواهند؟

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، همه ساله و خصوصا در بدو تغییر دولت‌ها دولتمردان به ویژه رییس جمهور و وزرا برای رصد دقیق مسائل با رویکرد برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت، اقدام به انجام سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی می‌کنند که البته در نهایت این سفرها دستاوردهای مهمی را می‌تواند برای استان و فعالان آن حوزه به همراه داشته باشد.

دولت سیزدهم نیز برای دیدار مستقیم با مردم سفرهای استانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است به طوری که در مدت کوتاه آغاز فعالیت‌هایشان شاهد انجام این سفرها در استان‌های متعدد به ویژه استان‌های محرومتر کشور بودیم.

توجه دولت سیزدهم به توسعه گردشگری شاید برای اولین بار در یک دولت نوپا رنگ اقدامات اجرایی و توجهی دور از شعارهای پوپولیستی به خود گرفته است به طوری که یکی از اولویت‌های جدی و مورد تاکید دولت سیزدهم به توسعه جدی همین مقوله اختصاص دارد.

مصداق این مقوله را میتوان در سفرهای استانی، نشست‌های تخصصی و اقدامات اجرایی دولت جست و جو کرد که بخشی از آنها به گردشگری اختصاص یافته است و شاید در کمتر جلسه‌ای عنوان گردشگری مطرح نشود البته نمی‌توان به چنین مدت کوتاهی بسنده کرد چرا که هنوز دولت نوپا کارنامه قابل توجهی در این زمینه برای عرضه ندارد اما آنطور که به نظر میرسد گردشگری میتواند با تداوم این وضعیت به جایگاه شایسته خود در دولت برسد.

در آستانه سفر رییس جمهور و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم که شاید حدود ۱۰۰ روز از فعالیتشان می‌گذرد و فرصت نو بودن دولت را می‌توان با عرضه کردن بخشی از مطالبات تخصصی و عمومی در عرصه گردشگری برای کمک به تثبیت و تعیین خط و مشیی دقیقتر در سیسات‌گذاری‌های این حوزه غنیمت شمرد.

خبرنگار گردشگری فارس برای ایجاد بانکی از مطالبات فعالان این صنف و صنعت، نظرسنجی کرده و این مطالبات را در این گزارش شرح می‌دهد.

شاید جزو اولین مطالباتی که در این حوزه از سوی فعالان گردشگری مطرح شد، با انعکاس خبری مبنی بر گران شدن حدود 14 برابری عوارض خروج از کشور همراه بود و خواسته فعالان گردشگری  صراحتا در این زمینه این بود که گران نکنید تا بیش از این گردشگری لطمه نبیند.

آنچه از سوی برخی از جامعه گردشگری مطرح شد اینطور بود که این سیاست شروع افزایش قیمت به نرخ دلخواه مسئولان است و نهایتا مبلغ مطرح شده در اخبار هر چند مصوب نمی‌شود اما قرار است این نرخ افزایش یابد لذا خواستار جلوگیری از هر نوع افزایش قیمت در این زمینه شدند.

یکی از دیگر مطالبات مطرح شده مربوط به کمبود نشاط اجتماعی، فرسودگی جامعه‌ای با اقتصادی متشنج و پایین بودن سرانه نشاط اجتماعی جامعه بود، مشخصا خواسته ای که مطرح شد لزوم افزایش تعطیلی هفتگی از یک روز به دو روز بود و فعالانی در این باره خواستار شدند که وزیر گردشگری تعطیلی پنج شنبه‌ها را پیگیری کند.

مطالبه‌ای که بارها در دولت قبل نیز مطرح شد اما اهتمامی از سوی متولیان دولت شامل حال این مقوله نشد و نتوانست راه به جایی ببرد.

«بافت تاریخی یزد و آثار تاریخی را نجات دهید» جمله‌ای که از سوی یک معمار مطرح شده بود با این رویکرد که این بافت تاریخی و تمام آثار جهانی و ملی یزد نیازمند بودجه‌ای برای رسیدگی و مرمت هستند و متاسفانه و به خصوص در چند سال اخیر با وجود توجیهی که برای اختصاص این بودجه وجود دارد اما هیچ حمایتی نشده است.

یکی از دیگر مطالبات مرتبط با بافت تاریخی هم به این شکل مطرح شد که نه تنهابافت تاریخی بلکه طبیعت بکر و روستاهای یزد نیز نیازمند حمایت هستند و باید به آنها رسیدگی شود اما این مطالبه چگونه مطرح شد؟

چندی پیش یکی از فعالان گردشگری یزد با انتشار تصاویری از وضعیت بسیار بد و خشکیدن چشمه های جوشان و رنگی دره بکر دره زرشک غوغایی را در شهر یزد به پا کرد به طوری که بعد از مدت ها آثار معادن بر این چشمه ها دیده شد و جامعه را نسبت به عوارض معادن در مناطق طبیعی و تاریخی یزد بیدار کرد.

حالا این فعالان گردشگری و جمعی از میراث دوستان و طبیعت گردان خواستار توجه وزیر گردشگری به این مسئله شدند، «آقای وزیر یزد ار از دست معادن نجات دهید»، «چشمه‌های رنگی دره زرشک را معادن خشکاندند»، «یزد بیش از این نمی‌تواند تاوان معادن و صنایع را بدهد» و…

یکی از مدیران دولت تدبیر و امید نیز در جمع این مطالبات، خواستار احترام به خدمات گذشته شد و اختصاص بودجه ای ویژه برای کمک به مردم جهت مسکونی کردن بافت تاریخی را از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرد.

ساماندهی بافت تاریخی خصوصا منظر شهری آن نیز جزو مطالبات مردمی بود، مطالبه ای که مشخصا در ان مطرح شده بود که «لطفا به گوش وزیر برسانید این بافت نیازمند عزم و توجهی جدی است و ساماندهی نما و تابلوهای آن را لطفا پیگیری کنید.»

در یکی از دیگر مطالبات مربوط به این حوزه، جمعی از مدیران و کارمندان اداره کل میراث فرهنگی و ادارات شهرستان‌ها خواستار افزایش حقوق پرسنل شدند به طوری که یکی از این افراد عینا مطرح کرده است که من با ۱۸ سال تجربه و سابقه حقوقی ناچیز دارم، دیگری هم نوشت مطالباتمان در حوزه میراث فرهنگی به کنار لطفا به شکم کارمندان میراث فرهنگی توجه کنید ما وضعیت معیشتی خوبی نداریم.

در این مطالبات توجه به راهنماهای گردشگری زبانهای دیگر به جز انگلیسی، جلوگیری از تبعیض برای سرمایه گذاری خصوصا در زمینه مرمت و بازسازی، توسعه حمل و نقل هوایی و ریلی، تسهیل سفر برای مردم، منع تردد خودروها در بافت تاریخی و پیاده محور کردن این میراث جهانی نیز به وفور مطرح شدند و چند نفر هم خطاب به وزیر گفتند:« آقای وزیر می‌شود مهمان ما شوی؟»

انتهای پیام/ر/ی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا