تهران

لزوم تغییر رویه رسانه‌ها از حالت پدافند به آفند/ رسانه‌های جریان اصلی داخلی اعتماد همه اقشار جامعه را جلب کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، بنابر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و لزوم آمادگی و مقابله با دشمن در جنگ نرم، میزگردی با عنوان تبیین چرایی و الزام تغییر الگوی رسانه‌های جریان اصلی کشور از حالت پدافندی به آفندی، با حضور مدیر و کارشناسان اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

حمله به موازین دشمن، دفاع از حقیقت را آسان‌تر می‌کند

حمیدرضا حسینی دانا رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به این که جنگ‌های ترکیبی در کنار تحریم‌های اقتصادی می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری را از مردم و مسئولان به رسانه‌های بیگانه منتقل کند، اظهار کرد: در جنگ‌های شناختی باید با تقویت قدرت نرم ضربه‌پذیر بودن را به حداقل رساند و همان‌گونه که در جنگ‌های سخت، کیلومترها آن‌طرف از مرزها حریم کشور را صیانت می‌کنیم، در رسانه نیز بهترین دفاع از حقیقت حمله به مواضعی است که دشمن با همان تکنیک‌ها به ما حمله می‌کند.

وی به لزوم تغییر رویه از حالت پدافندی یا دفاعی به آفندی یا تهاجمی اشاره کرد و افزود: طبق پژوهش‌های اندیشکده باید از پدافند غیر سازنده فاصله بگیریم، مانند این که صداوسیما نباید به عنوان رقیبی با دیگر رسانه‌ها در حوزه تولید محتوا، با سازمان ساترا بر تولیدات دیگران نظارت کند و در این امر باید ناظر بی‌طرفی وجود داشته باشد، همچنین باید پدافند بازدارنده را الگو قرار دهیم، مثل این که نظارت‌های میدانی مسئولین را پوشش دهیم یا این که از برنامه‌های با محوریت گفت‌وگوهای آزاد حمایت کنیم.

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور به لزوم روایت اول و کارشناسی از اخبار تاکید کرد و ادامه داد: در آفند و پدافند اولین روایت از اخبار می‌تواند جریان رسانه‌ای را مدیریت کند، به نحوی که در هر اتفاقی اولین تیتر در ذهن مردم می‌نشیند و تغییر این دیدگاه با ده‌ها تیتر و تحلیل هم کار سختی است، به عنوان مثال در انتخابات اخیر ایران، دانشگاه تورنتو کانادا با ارائه برنامه‌های روحانی‌سنج و فکت‌نامه اولین روایات و تحلیل‌ها را منتشر می‌کرد، درصورتی که این مطالب می‌توانست در کشورمان تولید شود.

در آفند و پدافند اولین روایت از اخبار می‌تواند جریان رسانه‌ای را مدیریت کند

 

حسینی دانا با اشاره به این که نیازهای کشورهای همسایه از طریق رسانه های بومی قابل شناسایی است، خاطر نشان کرد: علیرغم این که با توجه به تحریم‌ها، تامین نیازهای کشورهای همسایه برای ما بسیار مهم و مفید خواهد بود، بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت بازار کشورهای اطراف ما نادید گرفته شده است که با مستندهای رسانه‌ای می‌توان تولیدکنندگان بومی را به سمت این بازارها سوق‌ داد.

رسانه‌های ایرانی در خارج از کشور می‌توانند بیشترین تاثیر را در روابط بین الملل داشته باشد

همچنین محمد شیربیگی از مدیران هسته پژوهشی اندیشکده، اهداف حمله رسانه‌ای به موازین دشمن را توضیح داد و خاطرنشان کرد: سال‌ها است که دشمنی غرب و غرب‌پرستان به ملت ایران اثبات شده است و به وضعیتی رسیده‌ایم که اگر فقط روی دفاع از موازین خود تمرکز کنیم، حجم حملات دشمن در جنگ‌های ترکیبی ما را آسیب‌پذیر خواهد کرد، از طرفی برای دفاع از کشورهای اسلامی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند و برای تبیین بیداری اسلامی، لازم است با مقابله به مثل، دشمنان را در کشورهای خود درگیر نقاط ضعف آن‌ها کنیم.

وی به لزوم تقویت رسانه‌ای بین‌المللی جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: ۳۴ کشور با ۱۷۰ دفتر خبرنگاری در ایران نمایندگی دارند، در صورتی که جمهوری اسلامی ظرفیت رسانه‌های خارجی خود را نادیده گرفته است، در حالی که مجری شبکه پرس‌تی‌وی بعد از این که نتوانست در حزب کارگر انگلیس عضویت پیدا کند با تاسیس حزب ریسپکت ۵۶ درصد رای در انتخابات مجلس اخیر بریتانیا را به خود اختصاص داد، همچنین مجری و کارشناس شبکه هیسپان‌تی‌وی در اسپانیا توانست نامزدی ریاست جمهوری این کشور را به دست آورد.

خبرنگاران خارجی بودجه و اختیارات ندارند

کارشناس پژوهش رسانه‌ای در اندیشکده لزوم حمایت از رسانه‌های خارجی وابسته به ایران را مطرح کرد و افزود: متاسفانه شبکه اردو به دلیل کمبود تخصیص بودجه بعد از ۳۰ سال تعطیل شد، همچنین از لحاظ قانونی خبرنگار مقیم ایران در آمریکا حق تردد بیش از ۴۰ کیلومتر را از محدوده دفتر خود ندارد، که نشان‌دهنده ضعف رسانه‌های خارجی کشور ما است.

شیربیگی راه حل تقویت جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور را تشریح کرد و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای لازم را برای دسترسی رسانه‌های داخلی به اخبار خارجی ارائه دهد، شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت قانونی از رسانه‌ها کشورهای بیگانه سندنویسی‌ کند، دستگاه‌های امنیتی با ارائه رانت اطلاعاتی به خبرنگاران مقیم ایران در کشورهای مهم، مطرح شدن اخبار رسانه‌های ما در آن نقاط را تسهیل کنند و سفارت‌های ما جایگاه مادی و معنوی خوبی را برای نمایندگان رسانه‌ای درنظر بگیرند.

رسانه‌های جریان اصلی داخلی اعتماد همه اقشار جامعه را جلب کند

مهناز حسینی دبیر کارگروه رسانه‌ای اندیشکده نیز به لزوم همگرایی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از آسیب‌های رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: برای این که مردم به رسانه‌های داخلی اکتفا کنند و برای دریافت اخبار سراغ خبرگزاری‌های خارجی نروند، لازم است شبکه‌ها و سایت‌های داخلی به ویژه صداوسیمای ملی همه‌ آنچه از حوادث و حقایقی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد را با تکنیک‌های کارشناسی شده مطرح کنند تا اعتماد لازم شکل گیرد.

پس از صحبت حاضرین جلسه در ارتباط مجازی، وحید آرایی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در رابطه با لزوم بازمهندسی‌ در آرایش رسانه‌ای کشور اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم که جنگ‌های نیمه‌سخت و سرد روی کار آمد، نقش رسانه‌ها و قدرت نرم در تصمیمات داخلی و سیاست‌های خارجی‌ کشورها پررنگ شد.

دیپلماسی عمومی در کنار روابط بین الملل دولت لازم است

وی اجرای بندهای مهم بیانیه گام دوم را مطرح کرد و افزود:  اگر رسانه‌ها در بررسی و انتشار مسائل پیش‌‌دستی نکنند باید پس از اتفاقات مختلف، با تلاش بسیار سیاه‌نمایی‌ها و شایعات مربوطه را پاسخ دهند، بنابراین رسانه‌ها باید در اخبار داخلی با شفافیت وضع موجود، تخلفات و ترک فعل مدیران را با تکنیک‌های رسانه‌ای برای حل معظلات و مشکلات نشان داده و در اخبار خارجی نیز بی‌عدالتی در کشورهای معاند را مطرح کنند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور به نقش مردم در ارتباطات همه‌جانبه با سایر کشورها تاکید کرد و گفت: برای گسترش همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با سایر کشورها علاوه‌بر دیپلماسی دولتی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و دیپلماسی عمومی لازم است، به نحوی که هر ایرانی در خارج از کشور از طریق رسانه می‌تواند حامی منافع میهن خود باشد که نیاز به همراهی دولت برای ایجاد اختیارات و امکانات مربوطه است.

رسانه‌های جریان اصلی ملی پروژه‌های آماده با موضوعات مختلف داشته باشند

آرایی به وظایف نانوشته و لازم رسانه‌های جریان اصلی داخلی نیز اشاره کرد و ادامه داد: رسانه ملی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جریان اصلی کشور باید برای جلب اعتماد مردم و پاسخ محکم و مستند به مطبوعات معاند، طرح‌های محتوایی با سوژه‌های مختلف و به روز را در تمامی بسترهای دیجیتالی به خصوص فضای مجازی داشته باشد، تا هنگام داغ شدن هر موضوعی با روایت اول و کارشناسی از غبارآلود شدن فضای روانی کشور جلوگیری کند و با همگرایی دستگاه‌های اجرایی در روند بهبود مشکلات مختلف موثر باشد.

در ادامه زهرا ملابابایی کارشناس رسانه ملی نیز طی ارتباط صوتی با اعضای جلسه، با اشاره به این که در معرض رسانه‌هایی هستیم که از کوچکترین نقاط ضعف ما بهره‌برداری رسانه‌ای می‌کنند، بیان کرد: در اوایل شیوع کرونا در کشور، هجمه‌ای از شایعات در رابطه با آمار و وضعیت مبتلایان و فوتی‌های کشورهای علیه نظام سلامت منتشر شد که تاثیرات خوبی نداشت، در صورتی که می‌توانستیم با توصیف شفاف و دقیق شرایط خودمان را تشریح کرده و با سایر کشورها که وضعیت بسیار نامناسبی داشتند مقایسه کنیم.

هنر و فناوری‌های نوین در کنار رسانه‌های سنتی مهم هستند

همچنین در ارتباط صوتی دیگر، حسن ضیایی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مطبوعات، محبوبیت‌بخشی به عوامل داخلی و مشروعیت‌زدایی از عوامل خارجی را لازم دانست و اظهار کرد: در جنگ نرم باید رسانه‌های داخلی در کشور و حتی خارج از مرزها به نحو احسن شناخته شده و با تکنیک‌های مختلف محبوب شوند، همچنین باید با افشای مطبوعات خارجی مشروعیت آن‌ها را زیر سوال برد.

وی به ظرفیت‌های تئاتر، سینما، بازی‌های رایانه‌ای و جایگاه‌های تبلیغاتی اشاره کرد و افزود: رسانه‌های هنری و فناوری‌های نوین در کنار رسانه‌های سنتی مانند تلوزیون و روزنامه‌ها از اهمیت والایی برخوردار هستند، که باید از آن‌ها برای اغناسازی افکار عمومی و نیز برای به چالش کشیدن اقدامات ضدانسانی  سیاست‌مداران غربی بهره برد.

ارتباط قوی بین سیاستمداران و تولیدکنندگان محتوا در غرب

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مطبوعات نقش هالیوود در سیاست خارجی آمریکا را مطرح کرد و ادامه داد: سازمان‌های دولتی آمریکا برای تبیین سیاست‌ها و تصمیمات خود، به فیلم‌سازان محتوا ارائه می‌کنند، به نحوی که انیمیشن‌های غیراخلاقی شرکت والت‌دیزنی و عروسک‌های باربی تاثیر منفی زیادی را بر افکار کودکان و نوجوانان کشورهای جهان داشته است.

ضیایی در پایان به نقش مهم بازی‌های رایانه‌ای نیز تاکید کرد و گفت: گاهی میزان تاثیر بازی‌های رایانه‌ای از فیلم‌های معروف هم بیشتر است، به نحوی که یک بازی آمریکایی در کمتر از ۵ روز ۷۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داد، در صورتی که فروش فیلم معروف سینمایی ونوم در هفته اول اکران خود ۸۰ میلیون دلار بود، این درحالی است که در ایران تنها ۵ درصد بازی‌های دیجیتالی بومی هستند.

در پایان جلسه، برگزاری همایش روایت‌سازی رسانه در بهمن ماه سال جاری با موضوع تقویت ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با کشورهای همسایه، همچنین کنگره پیمان صلح ابراهیمی در آذرماه با موضوع آسیب‌شناسی عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی مطرح شد.

انتهای پیام/پ/ ق


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا