شهریار جدید عمارت سرداران و توهم کار رسانهای
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جابر خرمنیا کارشناس رسانهای و فعال سیاسی، در یادداشتی نوشت: این روزها بحث جدی محافل سیاسی، این است که چه کسی استاندار خواهد شد. در گعدههای مختلف، همیشه در مورد این موضوع صحبت میشود و گزینههایی که مطرح هستند مورد نقد و نظر قرار میگیرند. البته برخی هم بهشدت مشغول رایزنی و استفاده از ابزارهای مختلف مشورتی و معرفی هستند تا گزینهٔ مورد نظر خود را به وزارت کشور بقبولانند.
برخی هم احساس میکنند باید از ابزار رسانه برای معرفی گزینهٔ خودشان استفاده کنند. البته عمدهٔ این افراد نوع استفاده از رسانه را اشتباه میگیرند. مثلاً تصور میکنند کار رسانهای یعنی شایعهافکنی. اینجا است که دست به تلفن میشوند و به برخی از فعالان و کاربران مجازی که خود را چهرهٔ رسانهای معرفی کردهاند سفارش استوری و خبر گمانهزنی میدهند.
همین حالا چند نفری از این آقایان را میشناسم که با چنین درک کوتاهی سعی کردند گزینههای مطرح شدهای مانند انصاری، نامی، مردانی، کوولیوند، بیادی، غیاثیراد و غیره را در شایعات گزینهٔ نهایی معرفی کنند. از جمله یکی از چهرههای رسانهای اصلاحطلب از سوی برخی فعالان میانهای اصولگرا حسابی بهکار گرفته شد و این فرد هم در طی ۱۰ روز حداقل پنج چهره را بهعنوان گزینهٔ نهایی استانداری و با هشتک چهارشنبههای هیئت دولت معرفی کرد! و ککش هم نگزید که مخاطبش دیگر به جملهٔ خبر موثق و منبع آگاه او اعتماد نخواهد کرد.
گذشته از تمام این حواشی، باید بدانیم که هرگاه رسانه بهجای شایعه توانست پیگیری استانداری یک فرد(مصداق) یا شاخصهای استانداری را تبدیل به مطالبهٔ عمومی و ارادهٔ جمعی مردم کند در قامت اثرگذار و موجآفرین ظاهر شده است.
در واقع شایعهسازی کار سخت و پیچیدهای نیست و هر کسی که اندکی به روال کار آشنا باشداز پسش بر میآید. امروز برخی هم کاسب شایعه هستند و با دریافت مبالغ اندک سفارش شایعهسازی دریافت میکنند.
این انتظار از منِ مدعی رسانه و همهٔ دغدغهمندان هست که در وضعیت سیاستزدهٔ قزوین، بهسمت خط مطالبهگری پیش برویم.
شاخصهای دقیقی چون انقلابیگری(مطابق پنج شاخص انقلابی در اندیشهٔ امام جامعه)، مدیریت جهادی، جوانگرایی و گام دومی، توانمند در استقرار دولت جوان حزباللهی، سیاستمدار و بصیر، بومی و دارای شناخت دقیق از ظرفیتهای استان و شناخت کامل از نظام مسائل قزوین و هرآنچه که میتوان به اینها افزود میتواند بنایی برای مطالبهگری در انتخاب استانداری توانمند در قامت و اندازهٔ قزوین باشد.
به اعتقاد بنده، زمانی میتوانیم بگوییم رسانه در انتخاب استاندار اثرگذار بود و حرکت کرد، که بتواند شاخصهای انتخاب یا حتی مصداق یک گزینه را تبدیل به مطالبهای همهجانبه و عمومی کند و از این قالب اثر بگذارد.
تکیهٔ صرف روی شایعه و اخباری مانند گفته میشود، شنیده شده، منابع مطلع خبر دادند و فلان…تنها و تنها یک حرکت سادهٔ خبری است که اگر درست نباشد ذهن مخاطب را مشوش کرده و اگر درست باشد تنها در اطلاعرسانی پیشدستی کرده است، اما در هرحال اثربخش نیست.
یادمان باشد شایعات استاندار انتخاب نمیکنند، اما مطالبهگری عمومی و ارادهٔ جمعی برای پیگیری اولویتهای استان قطعاً در انتخاب استاندار مؤثر است.
انتهای پیام/