امیرمسعود عابدین: تویوتا راوفور جدید که پیشتر در آمریکای شمالی، اروپا و چین عرضه شده بود، حالا در بازار ژاپن هم در دسترس قرار گرفته است. نکته مهم این عرضه، تمرکز ویژه روی ظاهر خودروست. تویوتا با همکاری برند شناختهشده مدلیستا (Modellista)، کیتهای طراحی اختصاصی ارائه کرده که بدون دست زدن به بخش فنی، چهرهای متفاوتتر و خاصتر به راوفور میدهند؛ رویکردی که کاملا با سلیقه بازار ژاپن همخوانی دارد.
پیشرانهها؛ تمرکز فعلی روی هیبرید
در حال حاضر، راوفور تنها با پیشرانه هیبرید خودشارژ در ژاپن عرضه میشود و خبری از نسخه بنزینی یا پلاگین هیبرید نیست. این خودرو در دو تیپ اصلی به فروش میرسد: تیپ Z که نقش نسخه استاندارد یا «Core» را بازی میکند و تیپ Adventure که بیشتر با روحیه آفرودی و طبیعتگردی تعریف شده است.
البته تویوتا وعده داده که تا پیش از پایان سال مالی ۲۰۲۶، نسخه پلاگین هیبرید (PHEV) و همچنین مدل هیجانانگیز GR Sport را هم به این خانواده اضافه کند. تا آن زمان، خریداران ژاپنی میتوانند از میان مجموعهای گسترده از لوازم جانبی اختصاصی تویوتا، مدلسیتا و TZ انتخاب کنند؛ تجهیزاتی که بسیاری از آنها در هیچ بازار دیگری عرضه نمیشوند.
پکیج Lifestyle؛ اسپرت و شهری برای تیپ Z
پکیج Lifestyle که مخصوص تیپ Z طراحی شده، بیش از هر چیز روی ظاهر اسپرت و لوکس تمرکز دارد. مدلسیتا برای این نسخه یک بادیکیت کامل در نظر گرفته که شامل اسپلیتر جلو، چراغهای LED اضافه، رکابهای جانبی، قطعات اضافه شده سپر عقب، کاور جدید جلوپنجره و قاب آینههای متفاوت میشود.
علاوه بر این، خریداران میتوانند رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی مدلسیتا را نیز بهصورت جداگانه سفارش دهند. داخل کابین هم با تجهیزات کاربردیتری راهکارهای هوشمند برای نظمدهی فضای بار و نورپردازی محیطی گستردهتر، حس یک کراساوور مدرن و شهری را تقویت میکند.
پکیج Outdoor؛ چهرهای ماجراجویانه برای Adventure
برای آنهایی که راوفور را بیشتر یک همراه سفر و طبیعتگردی میدانند، پکیج Outdoor مخصوص تیپ Adventure طراحی شده است. در این نسخه، ظاهر خودرو خشنتر و الهامگرفته از سبک «تریل» است. جلوپنجره جدید با LED های یکپارچه، سینیهای محافظ با ظاهر آلومینیومی، هواکشهای تزئینی جانبی و گلگیرهای عریضتر، همگی به این حس ماجراجویانه دامن میزنند.
در کنار اینها، بادگیر نصبشده روی کاپوت و رینگهای ۱۸ اینچی با رنگ خاص زیتونی مات، چهرهای متفاوت به راوفور میدهند؛ چهرهای که آماده خروج از آسفالت به نظر میرسد، حتی اگر در عمل تغییری در توان فنی ایجاد نشده باشد.
مشخصات فنی؛ بدون تغییر اما قابل اعتماد
با وجود تمام این تغییرات ظاهری، بخش فنی راوفور دستنخورده باقی مانده است. پیشرانه ۲٫۵ لیتری هیبریدی، مجموعا ۲۳۷ اسب بخار قدرت تولید میکند و سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی E-Four نیز وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. حالتهای رانندگی مخصوص برف و مسیرهای ناهموار هم همچنان در دسترس هستند.
برای مقایسه، نسخه پلاگین هیبرید بازار آمریکا (RAV۴ Prime) حدود ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد و انتظار میرود نمونه ژاپنی آینده نیز در همین محدوده عملکردی قرار بگیرد.
قیمتها؛ شخصیسازی هزینه دارد
قیمت پایه تویوتا RAV۴ در ژاپن از حدود ۴٫۵ میلیون ین، معادل تقریبی ۲۹ هزار دلار، آغاز میشود. تیپ Adventure با همین قیمت پایه عرضه میشود، در حالی که تیپ Z کمی گرانتر بوده و از حدود ۴٫۹ میلیون ین (نزدیک به ۳۱٫۵ هزار دلار) شروع میشود.
در این میان، پکیج Outdoor حدود ۳۳۰۰ دلار و پکیج Lifestyle نزدیک به ۳۸۰۰ دلار به قیمت نهایی خودرو اضافه میکنند؛ هزینهای که در ازای آن، راوفوری کاملا متفاوت و خاص نصیب خریدار خواهد شد.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲
















