سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

موضع جبلی درباره اعلام ممنوعیت علیه پلتفرم‌های اینترنتی/ انحصارطلب نیستیم اما پخش زنده قرعه‌کشی جام جها نی انحصارا در اختیار صداوسیما است!

موضع جبلی درباره اعلام ممنوعیت علیه پلتفرم‌های اینترنتی/ انحصارطلب نیستیم اما پخش زنده قرعه‌کشی جام جها نی انحصارا در اختیار صداوسیما است!

7 ساعت پیش
تشکر خانواده رضا امیرخانی از پزشکیان و صالحی/ آن‌چه از لحظه «سقوط» تا «امیدواری به نتیجه ام‌آرآی» گذشت/ تازه‌ترین استوری بیمارستان

تشکر خانواده رضا امیرخانی از پزشکیان و صالحی/ آن‌چه از لحظه «سقوط» تا «امیدواری به نتیجه ام‌آرآی» گذشت/ تازه‌ترین استوری بیمارستان

7 ساعت پیش
«قسمِ» محسن تنابنده در موزه هنرهای معاصر

«قسمِ» محسن تنابنده در موزه هنرهای معاصر

7 ساعت پیش
دفاع صریح علیرضا داودنژاد از پارسا پیروزفر: «آزار تو، آزار همه سینماست»

دفاع صریح علیرضا داودنژاد از پارسا پیروزفر: «آزار تو، آزار همه سینماست»

7 ساعت پیش
علی‌اکبر مرادی در سردشت؛ قلب تپنده بیت و حیران

علی‌اکبر مرادی در سردشت؛ قلب تپنده بیت و حیران

7 ساعت پیش
گردهمایی بزرگ ۳۹۰ نویسنده در تهران؛ جشن ادبی سال برگزار شد

گردهمایی بزرگ ۳۹۰ نویسنده در تهران؛ جشن ادبی سال برگزار شد

7 ساعت پیش
کارگردان مشهور علیه بازیگر مشهور: نقش تو بی‌اثر بود!

کارگردان مشهور علیه بازیگر مشهور: نقش تو بی‌اثر بود!

7 ساعت پیش
چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

7 ساعت پیش
چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

7 ساعت پیش
پژمان بازغی و علی مصفا در یک روایت واقعی

پژمان بازغی و علی مصفا در یک روایت واقعی

7 ساعت پیش

Home » سناریوهای محتمل افزایش قیمت/ نرخ سوم بنزین چقدر است؟

سناریوهای محتمل افزایش قیمت/ نرخ سوم بنزین چقدر است؟

زمان انتشار: 14 نوامبر 2025 ساعت 13:48

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 1114585

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سناریوهای محتمل افزایش قیمت/ نرخ سوم بنزین چقدر است؟

سناریوهای محتمل افزایش قیمت/ نرخ سوم بنزین چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری recive، امروز همزمان با افزایش شایعات بنزینی در سطح کشور سخنگوی دولت تلویحاً به‌گونه‌ای سخن گفت که شایعه ۳نرخی شدن قیمت بنزین را تأیید می‌کرد. او گفت: سهمیه اول و دوم بنزین سر جای خود است، اما نمی‌توان اجازه داد بنزینی که برای دولت حدود ۳۰ هزار تومان تمام می‌شود، با قیمت فعلی از کشور قاچاق شود.

همشهری نوشت: افزایش شتابان مصرف، ناترازی میان تولید و مصرف و فشار ارزی ناشی از واردات بنزین، اکنون دولت و مجلس را در برابر تصمیمی حساس قرار داده است؛ تصمیمی که سال‌ها به تعویق افتاده و هزینه آن امروز در قالب واردات روزانه بیش از ۱۴میلیون لیتر بنزین و صرف میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور خود را نشان می‌دهد.

در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۵، بنزین بار دیگر در مرکز تصمیم‌گیری اقتصادی کشور قرار گرفته؛ واقعیت این است که حفظ قیمت فعلی با این سطح از مصرف و واردات، دیگر ممکن نیست.

زمینه‌سازی در دولت و مجلس

طی روزهای اخیر، اظهارات پی‌ در پی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس نشانه‌هایی از آغاز یک تصمیم تدریجی برای اصلاح قیمت بنزین دارد.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: سهمیه اول و دوم بنزین سر جای خود است، اما نمی‌توان اجازه داد بنزینی که برای دولت حدود ۳۰ هزار تومان تمام می‌شود، با قیمت فعلی از کشور قاچاق شود. تصمیم‌گیری درباره خودروهای لوکس، مناطق آزاد و دولتی در حال بررسی است.

همزمان محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه از پیشنهاد نرخ سوم بنزین خبر داده و گفته است: قیمت بنزین در کارت جایگاه‌ها ممکن است به ۵ تا ۶ هزار تومان برسد؛ درحالی‌که سهمیه ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی پابرجا می‌ماند.

وزیر نفت نیز در واکنش به شایعات، از موضعی دوپهلو استفاده کرد: فعلاً برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌ها نداریم، اما این مسائل در حال بررسی کارشناسی است و من شایعات را تکذیب نمی‌کنم.

این مجموعه مواضع، به‌ویژه در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۵، نشان می‌دهد که احتمال درج سناریوی افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه بسیار بالاست.

چرا افزایش قیمت بنزین اجتناب‌ناپذیر شده است؟

ایران در سال ۱۴۰۴ روزانه بین ۱۳۴ تا ۱۳۷ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ درحالی‌که تولید داخلی حداکثر ۱۱۰ میلیون لیتر است. نتیجه آن، واردات پرهزینه‌ای است که سالانه بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار بر دوش بودجه عمومی می‌گذارد.

در کنار این، قاچاق سوخت که از اختلاف شدید قیمت داخلی و منطقه‌ای ناشی می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رانت‌های اقتصادی کشور را شکل داده است.

همزمان حدود ۶۰ درصد بنزین کشور از طریق کارت‌های آزاد جایگاه‌داران عرضه می‌شود؛ یعنی مردم به دلایل مختلف از کارت شخصی خود استفاده نمی‌کنند و همین مسیر، راه اصلی قاچاق و اتلاف منابع است.

از منظر اقتصادی، دولت برای هر لیتر بنزین حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان هزینه می‌کند اما آن را با نرخ یارانه‌ای ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌کند. این اختلاف قیمت عظیم، یعنی یارانه پنهان سوخت که در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، اکنون به یکی از سرچشمه‌های اصلی ناترازی بودجه (بخوانید تورم) و فشار بر منابع ارزی تبدیل شده است.

سناریوهای محتمل افزایش قیمت

براساس اطلاعات غیررسمی و اظهارات نمایندگان، چند سناریوی احتمالی در حال بررسی است:

۱. سناریوی نرخ سوم: حفظ ۲نرخ فعلی (۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان) برای سهمیه اول و دوم و تعیین نرخ جدید بین ۵ تا ۸۵۰۰ تومان برای بنزین جایگاه‌ها.

۲. سناریوی هدفمند مناطق خاص: افزایش قیمت بنزین فقط برای خودروهای دولتی، لوکس و مناطق آزاد.

۳. اصلاح تدریجی از طریق بودجه ۱۴۰۵: درج مسیر چندساله افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه با اولویت واقعی‌سازی تدریجی قیمت‌ها و انتقال بخشی از منابع صرفه‌جویی به طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و نوسازی خودروها.

به‌نظر می‌رسد دولت ترجیح می‌دهد از شوک قیمتی یکباره اجتناب کند و مسیر تدریجی را در پیش گیرد؛ چرا که تجربه تلخ آبان ۱۳۹۸ هنوز در ذهن مردم زنده است.

تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم؛ واقعیت در برابر خرافه

افکار عمومی معمولاً تصور می‌کند که افزایش قیمت بنزین، به‌صورت خودکار باعث چندبرابر شدن قیمت همه کالاها می‌شود اما واقعیت اقتصادی متفاوت است.

افزایش قیمت بنزین فقط از ۲مسیر افزایش هزینه حمل‌ونقل کالا و افزایش انتظارات تورمی جامعه می‌تواند بر تورم اثر بگذارد.

برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که سهم هزینه حمل در قیمت نهایی کالاهای اساسی کمتر از ۵ درصد است؛ حتی اگر کرایه‌ها ۳۰ درصد افزایش یابد، اثر مستقیم آن بر شاخص قیمت مصرف‌کننده در حدود ۱.۵ تا ۲ درصد خواهد بود.

به بیان دقیق‌تر، براساس برآوردهای رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش‌های بانک مرکزی، سهم مستقیم هزینه حمل‌ونقل از شاخص قیمت مصرف‌کننده کمتر از ۵درصد است. مطالعات دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه نیز نشان می‌دهد حتی در صورت افزایش ۳۰درصدی کرایه حمل‌ونقل، اثر مستقیم آن بر تورم عمومی بیش از ۱٫۵ تا ۲ درصد نخواهد بود. در واقع، افزایش احتمالی قیمت بنزین تأثیر محدودی بر قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی دارد و آنچه معمولاً پس از اصلاح قیمت‌ها رخ می‌دهد، ناشی از اثر روانی یا انتظارات تورمی است، نه تغییر واقعی در ساختار هزینه تولید و توزیع.

به‌عبارت دیگر، جهش تورمی گسترده پس از اصلاح قیمت بنزین فقط زمانی رخ می‌دهد که دولت همزمان دست به افزایش نقدینگی یا کسری بودجه بزند.

بنابراین نگرانی از ۳‌برابر شدن قیمت‌ها که اکنون در جامعه شایعه شده، نوعی برداشت نادرست و غیرعلمی است. منشأ تورم در ایران، بیش از هر چیز کسری بودجه ساختاری و ناترازی بانک‌ها است نه قیمت حامل‌های انرژی.

مزایای اقتصادی اصلاح قیمت سوخت

اصلاح تدریجی قیمت بنزین در کنار سیاست‌های مکمل می‌تواند پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران داشته باشد. کاهش قاچاق سوخت و صرفه‌جویی ارزی، افزایش درآمد دولت بدون خلق پول جدید، تشویق به استفاده از CNG و LPG و نوسازی ناوگان، اصلاح رفتار مصرفی خانوارها و کاهش اتلاف منابع و در نهایت بهبود کارایی اقتصاد انرژی در کشور فقط بخشی از مزایای افزایش قیمت بنزین است.

قالیباف، رئیس مجلس نیز در سخنان اخیرش با اشاره به همین نکته تأکید کرد: راه‌حل افزایش قیمت نیست، بدون اصلاح ساختار مصرف و اتصال کارت سوخت به نظام بانکی، بحران ادامه دارد؛ کشور پول دارد اما بد خرج می‌کند.

۲۲۳۲۲۵

حتما بخوانید : طلا باز هم پرید/ قیمت جدید طلای جهانی امروز ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۴
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • انتقاد تند یک نماینده به ضعف مدیریت در بحران آب / وزارت نیرو چنان رفتار می‌کند که گویی هیچ خطری وجود ندارد!
    انتقاد تند یک نماینده به ضعف مدیریت در بحران آب / وزارت نیرو چنان رفتار می‌کند که گویی هیچ خطری وجود ندارد!
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    13 ساعت پیش
  • توصیه یک کارشناس درباره مدیریت بازار ارز/ ریزش دوباره قیمت‌ها چقدر محتمل است؟
    توصیه یک کارشناس درباره مدیریت بازار ارز/ ریزش دوباره قیمت‌ها چقدر محتمل است؟
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    13 ساعت پیش
  • پوشش بیمه‌ای کارگران در دوره هخامنشیان
    پوشش بیمه‌ای کارگران در دوره هخامنشیان
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    13 ساعت پیش
  • اذعان یک مقام وزارت کار به سهم ناچیز زنان از اشتغال
    اذعان یک مقام وزارت کار به سهم ناچیز زنان از اشتغال
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    13 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 468
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10208
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1547
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25238
  • اردبیل 1321
  • اصفهان 1652
  • اقتصادی 10500
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10513
  • تبلیغات 34
  • تهران 965
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1509
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1743
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2107
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 770
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1108
  • سمنان 3501
  • سیاسی 12100
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6269
  • فارس 1105
  • فرهنگ و هنر 11231
  • قزوین 1556
  • قم 403
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1509
  • کرمان 2004
  • کرمانشاه 1488
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1551
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1490
  • یزد 695

جدیدترین مقالات

  • آغاز توسعه خانه موزه استاد شهریار در تبریز
    آغاز توسعه خانه موزه استاد شهریار در تبریز 4 ساعت پیش
  • برگزاری مسابقات کشوری اسکیت  اینلاین هاکی در تبریز
    برگزاری مسابقات کشوری اسکیت اینلاین هاکی در تبریز 4 ساعت پیش
  • رشد ۲۲ درصدی وصول مالیات در آذربایجان شرقی/  ۴۸هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی شناسایی شد
    رشد ۲۲ درصدی وصول مالیات در آذربایجان شرقی/ ۴۸هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی شناسایی شد 4 ساعت پیش
  • کشاورزان برای خرید تراکتور تسهیلات می گیرند
    کشاورزان برای خرید تراکتور تسهیلات می گیرند 4 ساعت پیش
  • افتتاح پل نیمه تمام سردرود پس از ۱۰ سال/ پروژه ای که نماد ناکارآمدی اجرای پروژه های عمرانی بود
    افتتاح پل نیمه تمام سردرود پس از ۱۰ سال/ پروژه ای که نماد ناکارآمدی اجرای پروژه های عمرانی بود 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور