راهکار عملی دولت برای حل مشکلات قطعهسازان خودرو

راهکار عملی دولت برای حل مشکلات قطعهسازان خودرو
به گزارش خبرگزاری recive از قزوین؛ حسن زارع نژاد، رئیس انجمن قطعات خودرو در استان قزوین در نشست تخصصی انجمن قطعه سازان استان قزوین که با حضور لطفالله سیاهکلی عضوکمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نجفیمنش رئیس انجمن قطعه سازان کشور، عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت استان، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان، غفوری فرماندار البرز و جمعی از قطعهسازان در شرکت ایرکا پارت صنعت، در شهر صنعتی البرز برگزار شد؛ اظهارکرد: در استان قزوین بیش از 200قطعهساز داریم که برخی تولیدکننده دسته اول هستند و حدود 8درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید میشود.
زارعنژاد افزود: 40درصد تولیدکنندگان قطعات خودرو در استان مجموعهساز هستند و در حال حاضر در کشور جایگاه هفتم را داریم و خوشبختانه همه واحدها بهروز هستند و تنها تعداد محدودی به نوسازی و نصب ماشینآلات جدید نیاز دارند.
او بیان کرد: تکنولوژی روز می تواند قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و کیفیت محصول را بالا ببرد و امروز در جایگاه خوبی هستیم که برخی قطعهسازان صادرات هم دارند و اگر حمایت لازم صورت گیرد میتوانیم صادرات خوبی در این عرصه داشته باشیم.
زارع نژاد افزود: تمام سرمایهگذاری انجام شده توسط بخش خصوصی انجام شده که نشان میدهد این صنعت از توان بالقوه زیادی برخوردار است و اگر سیاستهای درستی داشته باشیم صنعت قطعهسازی کمتر از نفت درآمد ندارد.
رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین یادآورشد: کشور ترکیه حدود 5برابر ما از صنعت قطعهسازی درآمد کسب میکند و به نظر میرسد در این عرصه یک ناهماهنگی وجود دارد و در این میان یک سری تحریم داخلی و خارجی موجب شده مشکلات زیادی باقی بماند.
او افزود: دوران تحریم اگر فقط موانع خارجی بود شاید مشکلات کمتر میشد زیرا قطعه سازان با مهندسی معکوس میتوانند ادامه کار دهند اما برخی خودیها نیز مشکل ساز شدهاند و امیدواریم با راهکارهایی که ارائه میشود شاهد گشایش در امور باشیم.
این قطعه ساز تصریح کرد: ما راهکار هم داریم و با شناخت راه درست میتوانیم مسیر آینده را مشخص کنیم زیرا امروز تولیدکنندگان توانمند ما قدرت ساخت قطعه خودروهای «های تک» را بجز قطعه الکترونیک دارند اما برای رسیدن به تعالی نیازمند حمایت دولت و مجلس هستیم.
او در ادامه گفت: بدون حمایت مجلس نمیتوان راه به جایی برد و ما برای خرید ماشین آلات جدید هم نیازمند گشایش و تسهیلات کم بهره هستیم.
زارعی نژاد بیان کرد: بالا بودن بهرههای بانکی تا 30درصد، افزایش تعرفه گاز و برق نیز مشکلساز شده و در حالی که باید قیمت تمام شده تولید پایین باشد همچنان با هزینههای سربار مواجه هستیم.
رئیس انجمن قطعهسازان استان قزوین افزود: قطعه ساز در بمباران تحریم داخلی و خارجی است و هر چقدر تلاش می کنیم نمی توانیم از این همه موانع عبور کنیم.
وی اظهار کرد: گناه تولیدکننده و قطعهساز این است که به جای دلالی و واسطهگری وارد تولید شده در حالی که بیش از 12سال است مقام رهبری در خصوص حمایت از تولید تاکید جدی دارند اما در عمل کار چندانی برای رفع موانع انجام نشده است.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن قطعهسازان کشور در این نشست تخصصی گفت: اصلیترین مشکل امروز صنعت خودرو، مدیریت دولتی و تداوم تصدیگری دولت در این بخش است در حالی که صنعت خودرو در ایران از سوی بخش خصوصی فعال شده اما در سالهای پس از انقلاب، خودروسازیهای بزرگ و مدیریت این بخش در اختیار دولت قرار گرفت و بخش مهمی از مشکلات ما از دل همین شرایط بیرون میآید که دولت اصرار بر قیمتگذاری دستوری و سیاستهای مداخلهگر در بازار دارد که نتیجه آن زیانده شدن خودروسازان و ناتوانی آنها در پرداخت بدهی به قطعهسازان است.
نجفیمنش افزود: دولتی بودن صنعت خودروسازی از مهمترین چالشهاست و اگر ایران خودرو در اختیار بخش خصوصی قوی بود امروز در خودروسازی از کشور کره هم جلوتر بودیم.
رئیس انجمن قطعهسازان کشور گفت: نبود ثبات در مدیریت خودروسازان هم از چالشهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است خودروسازی از دست دولت خارج شود زیرا بیش از 90درصد احضار وزیر صمت به مجلس بخاطر مشکلات خودروسازی بوده در حالی که آقای وزیر باید مطالبهگر باشد و خودروسازان را پاسخگو کند.
در این نشست تعدادی از قطعهسازان مشکلات خود را مطرح کرده و خواستار پیگیری و حل آنها شدند.
46