دهه آخر صفر و قصه تکراری افزایش قیمت بلیت سفر به مشهد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هرساله با فرارسیدن ایام خاص نظیر اعیاد و یا اربعین و دهه آخر صفر که شاهد افزایش ورود زائران به مشهد هستیم، با تخلفات گرانفروشی بلیتها مواجه میشویم.
امسال نیز آژانسهای مسافرتی از قافله عقب نمانده و چند روزی است که به دلیل سفر جمعی از هموطنانمان به شهر مشهد،آنها را با افزایش چند برابری قیمت بلیط هواپیما و قطار به سمت مشهد مواجه کردند.
با جستجویی کوتاه در سایتهای خرید بلیط این نابسامانی را متوجه میشوید، به طور مثال قیمت بلیت قطار که تا شهریور ماه که بلیت مشهد- تهران ۲۵۰ هزار تومان بود این میزان در هفته جاری به ۶۶۷ هزار تومان و یا حتی به ۸۲۸ هزار تومان رسیده است.
همچنین قیمت بلیت هواپیما در حال حاضر از ۶۲۸ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان متفاوت است و به گفته سخنگوی انجمن صنفی دفاتر و خدمات مسافرتی خراسان رضوی، در یکی دو ماه اخیر نرخ بلیت به شدت افزایش پیدا کرده و در دهه آخرماه صفر و تعطیلات این روزها و افزایش ورود زائران به مشهد نیز این افزایش قیمت متاسفانه چند برابر شده و دلیل آن عدم نظارت کافی به این مقوله است.
اختلاف قیمت به دلیل تنوع خدمات قطارهاست
مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت بلیتهای قطار طی چند روز اخیر، با اشاره به اینکه هیچ برنامهای در خصوص افزایش نرخ ابلاغ نشده و افزایش نرخ هم نداشتیم، به خبرنگار اقتصادی فارس در مشهد گفت: در خصوص افزایش نرخ نسبت به شهریورماه باید دید قطار مربوطه یکسان بوده یا خیر، نباید افزایش نرخی رخ داده باشد و این اختلاف در قیمت به دلیل تنوع خدمات در قطارهاست.
جواد معراجیفر با بیان این نکته که قیمتگذاری به صورت متمرکز در تهران انجام میشود و ما دخالتی نداریم، خاطرنشان کرد: ما بر روی آژانسها و نحوه بلیت فروشی آنان نظارت حاکمیتی داریم و درصورتی که تخلفی گزارش شود با آن برخورد میکنیم.
ورود ۶۱۷۷ مسافر به مشهد طی روز گذشته
همچنین مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد هم در خصوص افزایش نرخ بلیت، گفت: این مسئله به سازمان هواپیمایی کشوری بازمیگردد.
حسن جعفری بیان کرد: به طور کلی نظارت بر قیمت گذاری و فروش بلیت با این سازمان است و با ما نیست.
وی بیان کرد: روز گذشته ۷۱ پرواز ورودی به مشهد با تعداد مسافر ۶ هزار و ۱۷۷ نفر داشتیم.
در حال حاضر مکانی در مشهد برای حضور مسافر نداریم
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی خراسان رضوی هم در این خصوص بیان کرد: انجمن صنفی در خصوص بحث تخلفات نمیتواند به صورت مستتقیم به نرخ بلیت ورود پیدا کند.
فرهاد دوایی با بیان اینکه مکانیزم اجرایی و ضربهای نداریم، بیان کرد: نکتهای که در حال حاضر وجود دارد اینکه در حاضر مکان برای زائران موجود نیست و امروز نه اقامتگاهها در مشهد جا دارند و نه پروازها و به طور کلی ظرفیت تکمیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با عرضه کم و تقاضای زیاد روبهرو هستیم، تصریح کرد: از سوی مسئولان مربوطه اعلام شده افزایش نرخ بلیت و اقامتگاهها را نخواهیم داشت و در صورت مشاهده برخورد میشود.
سازمان هواپیمایی کشوری نرخ دقیق بلیت را اعلام نمیکند
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی خراسان رضوی تاکید کرد: امروز در مشهد جایی در اقامتگاهها موجود نیست که بخواهند گران فروشی کنند. از ۲۴۰ هتلی که در مشهد وجود دارد تنها ۸۰ تا ۹۰ هتل سرویس میدهند و مابقی اقامتگاهها به دلیل ضربهای که کرونا به آنان وارد کرد و نبود حمایت دولتی و از طرفی از دست دادن نیروی حرفهای و آموزش دیده خود، تعطیل هستند و تاکنون نتوانستند قد راست کنند.
دوایی در ادامه سخنان خود درخصوص میزان افزایش نرخ بلیتها با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نرخ دقیق بلیت را اعلام نمیکند، تصریح کرد: هر زمان تماس میگیریم و درخواست اعلام نرخ بلیت را داریم میگویند برای ایرلاینها رقابت در نظرگرفتیم.
از ۲۸۰ هواپیما حدود ۱۰۰ هواپیما فعالیت میکنند
وی به کمبود هواپیما اشاره و ادامه داد: در حال حاضر از ۲۸۰ هواپیما حدود ۱۰۰ هواپیما فعالیت میکنند و مابقی به دلیل نبود قطعه و تحریم خوابیهاند و همین مسئله در افزایشها بیتاثیر نیست.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی خراسان رضوی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری افزایش نرخ را قبول ندارد اما ما معتقد به این افزایش هستیم، خاطرنشان کرد: وقتی تقاضا افزایش مییابد، مشخص است که افزایش نرخ را تجربه خواهیم کرد از طرفی دولت هم به دلیل اینکه نتوانسته حمایت کند نظارتی درستی ندارد تا آنان بتوانند ضرر وارده را جبران کنند.
وی بیان کرد: پیشبینی میکنیم تا آخر صفر دو میلیون مسافر وارد مشهد شود.
متولیان باید تدبیری کنند تا بستر گرانفروشی بلیت محیا نشود
کارشناس معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در راستای نظارت بر تخلف گران فروشی همکاران من در ایام اربعین در فرودگاه استقرار یافتند و گزارشات مردمی می گرفتند.
عباس اخوان با اشاره به اطلاع رسانی به مردم در خصوص ارائه و پیگیری به شکایات آنان، افزود: در این خصوص برای ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی، پروندههای تشکیل داده شده و حدود ۶ آژانس و ایرلاین های متفاوتی تخلفات احصا شده و از لحاظ ریالی میزان قابل توجه است.
وی با بیان این که میزان ریالی تخلفات هنوز به دست من نرسیده است، ابراز کرد: باتوجه به اینکه دهه آخر صفر را پیش رو داریم، همکاران ما در فرودگاه استقرار دارند و گزارشات مردمی را پیگیری میکنند و مطابق سنوات گذشته با سامانه ۱۲۴ هم شکایات مردمی را رصد میکنیم.
کارشناس معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: متولیان امر در حوزه حملونقل و راهداری باید تدبیری کنند که کار به نحو احسن انجام شود و بستری برای تخلف وجود نداشته باشد.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸