دانشجو مؤذن جامعه است/ جوانانی که علم خود را وقف خدمت به مردم کردهاند
خبرگزاری فارس- اردبیل|حامدقادری: علمآموزی و تلاش برای افزایش سطح علمی و پژوهشی جامعه اصلیترین رسالت دانشجو است و در حقیقت رشد و توسعه علمی در ادامه سبب حل مشکلات متعدد جامعه خواهد شد.
ویژگى دانشجوى مطلوب، کسب آمادگى براى ارائه خدمات، مطابق با نیاز اجتماعى و علاقه فردى است یعنى، هدف او از درس و تحصیل خدمتگزارى باشد، نه صرف اندوختن علم. بى تردید امروز هیچ خدمتى بهتر از بهکارگیرى دانش در مسیر برآوردن نیاز جامعه و پیشرفت اهداف اسلام نیست.
اگر دانشجوى مسلمان با تحصیل دقیق و صحیح و کارآمد، بتواند تئورى نو و طرح جدیدى به بازار اندیشه و صحنه خدمات ارائه کند، بزرگترین خدمت را به دین و انسانها کرده است.
از این رو دانشجویان میتوانند در کنار درس خواندن مطلوب و علماندوزی، در سطح جامعه نیز تاثیرگذار باشند که این تاثیرگذاری گاها با جهاد و از خودگذشتگی دانشجویان همراه میشود، جهادی که به شکلهای مختلف علمی، عمرانی، اقتصادی، سلامت و… توسط دانشجویان انجام میشود.
یکی از بسترهایی که دانشجویان در آن به جهاد و از خودگذشتگی مشغول میشوند، گروههای جهادی است که در سطح دانشگاهها ایجاد و با استفاده از ظرفیت دانشجویان به جامعه خدمت میشود. خدمتی بیمنت که درمانی حیاتی برای آلام خیل عظیمی از مردم کمبرخودار و حاشیهنشین محسوب میشود.
روز دانشجو، بهانهای بود تا به سراغ دانشجویانی بروم که در کنار علماندوزی در رشتههای مختلف هر کدام مسؤول یک گروه جهادی هستند. گروههایی که در هیاهوی زندگی امروزه بدون چشمداشت مادی در بین مردم حضور یافته و هر آنچه از دستشان برمیآید برای آنان انجام میدهند.
از همین رو حامد نقی زاده دانشجوی مهندسی شیمی و مسؤول گروه جهادی شهید باکری، انصار نوری دانشجوی زبان و ادبیات عربی و مسؤول گروه جهادی شهید فخری زاده، معصومه امیرزاده دانشجوی فیزیک و مسؤول گروه جهادی راه ناتمام و رباب رعدی دانشجوی مدیریت آموزشی عضو این گروه جهادی را به دفترخبرگزاری فارس دعوت کردیم تا از نزدیک پای صحبتشان بنشینیم.
فارس: گروه جهادی خود را معرفی کنید و از چه سالی فعالیت گروه را شروع کردهاید؟
نقی زاده: گروه جهادی شهید باکری از سال ۹۹ همزمان با شیوع ویروس کرونا با مشارکت ۲۰نفر از جهادگران ایجاد شد و عمده فعالیتمان با توجه وضعیت بیماری کرونا در زمینههای تهیه و تولید ماسک، کمک مومنانه، ضدعفونی معابر و… بوده است و این گروه جهادی در سال ۹۹ موفقترین گروه جهادی استان اردبیل انتخاب شد.
نوری: گروه جهادی شهید فخریزاده سال ۹۹ ایجاد شد و هدف اصلی آن حمایت از مشاغل و خانوادههایی است که از کرونا آسیب دیدهاند. در کنار آن شرکت در رزمایش کمکهای مؤمنانه، توزیع بستههای معیشتی، ضدعفونی بیمارستانها، اردوهای جهادی، ویزیت رایگان و.. از دیگر فعالیتهای گروه جهادی ما محسوب میشود.
امیرزاده: گروه جهادی ما با نام راه ناتمام از سال ۹۲ در اردبیل ایجاد شد و فعالیتهای آن شامل توزیع پکهای بهداشتی در طول اردوهای جهادی، کمک معیشتی به نیازمندان در مناسبتها، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سطح روستاهای دور افتاده و… بوده است.
حل بسیاری از مشکلات جامعه وابسته به جوانان و دانشجویان جوان است
فارس: به نظر شما چرا دانشجویان باید علاوه بر علماندوزی در راستای حل مشکلات جامعه نیز کوشا باشند؟
نقیزاده: باتوجه به شرایط کشور و مقطع زمانی کنونی، نیاز است تا دانشجویان علاوه برفعالیتهای علمی در دانشگاهها به نوعی خود را با مشکلات جامعه پیوند بزنند و در این راستا نیز گام بردارند چرا که در بیانیه گام دوم انقلاب ۴۱ بار واژه جوان تکرار شده است. لذا بر اساس این بیانیه و دیگر منویات مقام معظم رهبری حل بسیاری از مشکلات جامعه وابسته به جوانان و دانشجویان جوان است.
دانشجویان میتوانند با بهرهمندی از از توان علمی خود به مسائل و مشکلات کشور ورود کرده و در راستای حل و فصل آن و ارتقای جایگاه کشورمان در سطح بینالمللی گامهای موثری بردارند.
به نظر من بزرگترین جهادی که دانشجویان میتوانند انجام دهند، جهاد علمی است و به عبارتی دیگر رسالت اصلی دانشجویان پرداختن به علم و استفاده مطلوب از علمهای اندوخته شده در سطح جامعه است و بی شک اقتدار، پیشرفت و عظمت موجود در کشور مرهون جهاد علمی است که جامعه دانشگاهی و علمی کشور رقم زدهاند.
مطالبهگری دانشجو باید مبتنی بر آگاهی دقیق از شرایط کشور و جهان باشد
امیرزاده دیگر دانشجوی فعال و جهادی در این خصوص گفت: دانشجو از یک سو باید قابلیتها و توانمندیهای خود را در قبال حل مسائل کشور به ساختار مدیریتی کشور اثبات کند و نشان دهد که میتواند بخشی از فرایند حل مسئله باشد و از رهگذر این اثبات است که اعتماد متقابل بوجود میآید و اعتماد متقابل برای کشور یک سرمایه عظیم اجتماعی است که سرعت حل مسائل را دوچندان میکند.
به عبارتی اگر مطالبهگری و پرسشگری و نقد دانشجو از مدیران و صاحبمنصبان در مسیری سازنده و منطقی قرار گیرد میتواند اثرگذار باشد اما اگر نقدها و مطالبات مبتنی بر گرایشهای سیاسی و جناحی و غرضورزی باشد گرهای از کار کشور باز نخواهد کرد.
از سوی دیگر مطالبهگری دانشجو باید مبتنی بر آگاهی دقیق از شرایط کشور و جهان و پتانسیلهای داخلی باشد. دانشجو باید بداند که اولویتها و مسائل اصلی کشور چیست و بعد از این شناخت باید انرژی و توان خود را بر مطالبهگری و نقد ساختارهای مدیریتی قرار دهد، در غیر این صورت توان و انرژی دانشجو به بیراهه خواهد رفت. همچنین انجام وظیفه مطالبه گری که وظیفه اساسی جنبش دانشجوئی است باید مبتنی بر تعقل و داشتن قدرت تحلیل پدیدهها باشد.
دانشجو باید نسبت به اتفاقات جامعه بیتفاوت نباشد
فارس: به نظرتان خصوصیات یک دانشجو واقعی چیست؟
نوری: اکثر دانشجویان را قشر جوان جامعه تشکیل دادهاند، و این نیروی جوان دارای شادابی و انرژی فزاینده است لذا دانشجویان میتوانند با بهرهمندی از این توان در سطح جامعه موثر واقع شوند اما لازمه آن این است که فرد دانشجو به زمان خود اهمیت بدهد، نسبت به اتفاقات جامعه بیتفاوت نباشد و احساس مسؤولیت کند و در بدو آغاز دوران دانشجویی هدف داشته باشد.
اگر این احساس مسؤولیت با عمل در جامعه همراه باشد به وضوح میتوانیم چهره واقعی دانشجو را ببینیم. چهرهای که توام با پویایی، کنجکاوی، تلاش و فعالیت مستمر همراه خواهد بود.
هدفمند بودن از خصایص دانشجوی دغدغهمند است
رعدی: دانشجوی واقعی کسی است که بیهدف نباشد و برای لحظه به لحظه زندگی خود برنامه و اولویتبندی داشته باشد. دانشجو در اولین قدم باید اقدام به خودسازی کند زیرا برای اینکه شخص بخواهد درسطح جامعه تاثیر مثبت بگذارد وآن را اصلاح کند، ابتدا باید این اصلاح از خودش آغاز شود.
نقی زاده: دانشجو در فرایند این ارتباط تنگاتنگ با بدنه جامعه است که میتواند تنگناها، واقعیتها و نیازهای حال و آینده جامعه را بشناسد و راهکارهای عملیاتی برای آنها ارائه دهد.
دستگیری از قشر کمبرخوردار جامعه اصلیترین هدفمان است
فارس: هدفتان از عضویت در گروههای جهادی چیست؟
رعدی: یک انگیزه درونی برگرفته از خاصیت دانشجو بودنم سبب شد تا عضو گروههای جهادی شوم و هدفم از عضویت این بود که زکات علم خود را به این نحو بپردازم و به همنوعان خود در حد توانم کمک کنم.
دستگیری از قشر کمبرخوردار جامعه و خدمت به مردم فقط عشق میخواهد، برای فعالیت در این عرصه کافیست عاشق بود، عاشق وطن، مردم و انقلاب.
نوری: واقعیت امر این است که ما دانشجویان نمیتوانیم نسب به اتفاقات پیرامون جامعه از جمله فقر و افزایش آسیبهای اجتماعی بیتفاوت باشیم؛ لذا بر اساس منویات مقام معظم رهبری و احساس مسؤولیتی که در خود دیدم سبب شد تا در گروه جهادی عضو شوم.
مجموعه ما تلاش میکند در حد وسع خود با فقر مقابله کند و دست افرادی را که نیازمند مساعدت هستند بگیرد و این موضوع بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است.
گروههای جهادی به معنای واقعی کلمه بسیجیوار و با قلبهای خود به مردم خدمت میکنند مردمی که بزرگترین و با ارزشترین دارایی انقلاب اسلامی است.
فارس: مهمترین اقدامات گروههای جهادی خود را در سطح جامعه ذکر کنید.
نوری: گروه جهادی شهید فخری زاده با استفاده از ظرفیت اساتید برتر استانی و کشوری نسبت به مسئلهگرایی در روستاها و مناطق محروم اقدام میکند وبا ارائه راهکارهای علمی در راستای حل مشکلات اهالی گام برمیدارد.
به طور مثال در یکی از روستاهای اردبیل که اهالی برای چاه آب خود از موتور برق که مشکلات مخصوص خود را دارد، استفاده میکردند راهکارهایی توسط اساتید زبده ارائه شده تا به روشهای نوین که آسیب و هزینه کمتری دارد نسبت به استخراج آب اقدام کنند.
همچنین در راستای استفاده از ادوات کشاورزی به صرفهتر است و ایجاد صنایع تبدیلی که مانع دپو محصولات باغی میشود اقدامات متعددی را انجام دادهایم و از طریق علم مشکلات روستاییان را حل و فصل کردهایم.
تهیه جهیزیه برای ازدواج آسان دانشجویان
امیرزاده: طرح تهیه جهیزیه برای ازدواج آسان دانشجو یکی از مهمترین اقداماتمان در سطح گروه جهادی بود که خوشبختانه این طرح با استقبال اهالی خیر مواجه شده و مشکلات بسیاری از دانشجویان حل شد.
علاوه بر آن مشارکت اعضای گروه جهادی در راستای کمک به تکمیل فرایند واکسیناسیون از دیگر اقدامات مهم و حیاتی این گروه جهادی محسوب میشود.
نقیزاده: تهیه بستههای معیشتی و بهداشتی و توزیع آن در مناطق محروم و حاشیه شهر از جمله اقداماتی بود که در طول شیوع کرونا گروه جهادی شهید باکری به آن مسمم بود.
ترویج فعالیتهای جهادی سبب ریشه کنی مشکلات میشود
فارس: به نظر شما چرا باید فعالیتهای جهادی در جامعه ترویج یابد؟
نقیزاده: باتوجه به شرایط موجود اقتصادی و مشکلات مردم به خصوص اقشار کمدرآمد جامعه، هستند افرادی که توانایی انجام امورات خود را ندارند و چشم به راه مساعدتهایی دارند تا بخشی از مشکلاتشان را برطرف سازند و در این میان گروههای جهادی، مخلصترین و در خدمتترین گروههایی هستند که با استعانت از خداوند میتوانند در حل بسیاری از مشکلات جامعه و مردم گام بردارند لذا هرچقدر فعالیتهای جهادی در جامعه ترویج یابد به همان اندازه شاهد ریشه کنی مشکلات خواهیم بود.
رعدی: هر فردی در هر صنف و جایگاهی میتواند هر آنچه از دستش بر میآید برای مردم انجام دهد و این چنین فرهنگ و روحیه جهادی نیز باید در سطح جامعه نهادینه شود زیرا که فقط با کار جهادی میتوان در برابر خیل عظیمی از مشکلات قد علم کرد.
فعالیتهای جهادی انرژی و نظم خاصی به زندگیمان داده است
فارس: فعالیتهای جهادی چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟
امیرزاده: حضور در اردوهای جهادی سبب شد نظم و انظباط خاصی به زندگی شخصیم بخشیده شود و علاوه بر لحظاتی که در گروه جهادی مشغول خدمت به مردم هستم، در هر نقطه و مکانی که احساس کنم کاری از دستم بر میآید و کمکی میتوانم به مردم کنم تعلل نمیکنم زیرا من عضو یک گروه جهادی هستم.
نوری: قبل از عضویت در گروه جهادی سوالات زیادی در ذهنم ایجاد میشد که آیا من برای چه خلق شدهام و اصلا برای جامعه خود مفید هستم یا خیر. اما عضویت در گروه جهادی سبب شد تا ضمن اعتماد به نفس کافی خود را در قبال مشکلات جامعه مسؤول بدانم.
نقیزاده: همه ما انسانها به نحوی شکرگزار نعمتهای خداوند هستیم و به پاس نعمتهایی که به ما عطا کرده است قدردانیم اما حضور در گروه جهادی و دیدن مشکلات مردم از نزدیک و لمس کاستیها سبب شده تا در لحظه به لحظه زندگیم شکرگزار باشم و همواره به یاد کسانی باشم که چشم به راه مساعدت همنوعان هستند و هیچگاه آنها را فراموش نمیکنم.
اردوی زیارتی که سبب عضویت افراد جدید در گروه جهادی شد
فارس: یکی از خاطرات خود را از گروههای جهادی بیان کنید.
نقیزاده: در ظهر یکی از روزهای پاییزی مشغول نهایی کردن لیست اردوی مشهد مقدس در بسیج دانشجویی بودم تا هماهنگیهای لازم برای سفر فردای آن روز انجام شود.
یک شخص جوانی وارد ساختمان اداری دانشگاه شد، از آن جهت که آن روز پنجشنبه بود قسمت اداری دانشگاه تعطیل بود و این شخص به ما مراجعه کرد و متوجه تعطیلی شد. اندکی بعد نسبت به جنب وجوش ما سوال کرد و گفت: مشغول چه کاری هستید؟
در جواب وی گفتم: لیست مشهد مقدس را نهایی کردهایم تا فردا صبح با جمعی از دانشجویان بسیجی و جهادگر به سمت مشهد حرکت کنیم.
اندکی تامل کرد و بعد خواستار همسفر شدن با ما شد اما از آنجایی که لیست بسته شده بود کاری از دستمان برنمیآمد.
رفته رفته اصرار وی بیشتر شد همین موضوع سبب شد تا با مسؤول مربوطه هماهنگ شویم تا این جوان نیز در سفر زیارتیمان حضور یابد که خوشبختانه این رایزنیها جواب داد و وی به همراه ما عازم مشهد شد.
نوع پوشش و دیدگاه وی نسبت به بچههای ما متفاوتتر بود اما همین سفر باعث شد با بسیجیان و جهادگران از نزدیک ارتباط پیدا کند و تحت تاثیر رفتار و اخلاق بچهها قرار بگیرد به طوری که در روز آخر سفر اذعان کرد: دیدگاه من نسبت به بچههای بسیجی و جهادی اینطور نبود اما اکنون من به چشم دیده و لمس کردهام که شماها چقدر مخلص و با مرام هستید.
بعدها وی به گروههای جهادی ملحق شده و حتی با هزینههای شخصی به همراه جهادگران وبسیجیان به کشور و مردم خدمت کرد.
توسل به شهید مشکلمان را حل کرد
امیرزاده: پس از شیوع بیماری کرونا و شروع واکسیناسیون در اردبیل، براساس نیاز استان به نیروی انسانی جهت بسیج شدن اعضا در راستای واکسیناسیون به گروه جهادی ما ماموریت داده شد تا در مراکز تجمیعی واکسیناسیون جهت ثبت نام افراد حاضر شوند.
یک روز مانده به اعلام لیست نهایی نیروی انسانی مشارکتکننده گروه جهادی ما، فقط ۱۰ نفر از جهادگران اعلام آمادگی کرده بودند که تعداد بسیار کمی محسوب میشد.
در روز آخر با استرس فراوان و ناامیدی مواجه شدم درآن حال به یاد شهید مبارکی افتادم و به وی متوسل شدم تا مشکلم حل شود همین کافی بود که از اول شب تا آخر شب بیش از۳۰ نفر با من تماس گرفته و جهت حضور در مراکز واکسیناسون اعلام آمادگی کردند. از آن پس هر مشکلی در گروه جهادی برایمان پیش آماده با توسل به این شهید والامقام بر آن مشکل فارغ شدهایم.
به گزارش خبرگزاری فارس، دانشجو شخصی است که از آن انتظار میرود ضمن خودسازی، جامعه را نیز بسازد و با مسئلهگرایی سبب حل بسیاری از مشکلات و معضلات کشور شود.
مقام معظم رهبرى در این باره مىفرماید: «به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه چون بحث دانشجو را داریم سعى کنند خوب درس بخوانند خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارند فعال باشند نه منفعل. روى محیط خودشان اثر فکرى و روانى بگذارند این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مىتواند مجموعه پیرامون خودش را کلاس، استاد و دانشگاه را زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار بدهد. البته این کار با سیاسى کارى به دست نمىآید با معنویت به دست مىآید با صفا به دست مىآید با استحکام رابطه با خدا به دست مىآید.»
ارتقاى سطح معنویت فردى و به دنبال آن ارتقاى کیفى امور معنوى دانشگاه، هوشیارى و تیزبینى و داشتن قدرت تحلیل سیاسى و قبل از آن آگاهى صحیح و دقیق از پدیدههاى اجتماعى و اتخاذ موضع آگاهانه، صحیح، بجا و مناسب و برخاسته از مبانى اسلامى از دیگر خصوصیات دانشجوی واقعی در جامعه است.
در زمان دانشجویی و با دست خالی و حداقل امکانات میتوان به فکر مردم بود و در حل مشکلات آنان سهیم شد و این موضوع را دانشجویان جهادی به اثبات رساندهاند. جوانان و دانشجویان جهادی نشان دادند که در هر لباس و شغلی میتوان به کار جهادی پرداخته و قدم در راه رفع مشکلات مردم برداشت.
انتهای پیام/۳۴۶۳/ی