سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

موضع جبلی درباره اعلام ممنوعیت علیه پلتفرم‌های اینترنتی/ انحصارطلب نیستیم اما پخش زنده قرعه‌کشی جام جها نی انحصارا در اختیار صداوسیما است!

موضع جبلی درباره اعلام ممنوعیت علیه پلتفرم‌های اینترنتی/ انحصارطلب نیستیم اما پخش زنده قرعه‌کشی جام جها نی انحصارا در اختیار صداوسیما است!

10 ساعت پیش
تشکر خانواده رضا امیرخانی از پزشکیان و صالحی/ آن‌چه از لحظه «سقوط» تا «امیدواری به نتیجه ام‌آرآی» گذشت/ تازه‌ترین استوری بیمارستان

تشکر خانواده رضا امیرخانی از پزشکیان و صالحی/ آن‌چه از لحظه «سقوط» تا «امیدواری به نتیجه ام‌آرآی» گذشت/ تازه‌ترین استوری بیمارستان

10 ساعت پیش
«قسمِ» محسن تنابنده در موزه هنرهای معاصر

«قسمِ» محسن تنابنده در موزه هنرهای معاصر

10 ساعت پیش
دفاع صریح علیرضا داودنژاد از پارسا پیروزفر: «آزار تو، آزار همه سینماست»

دفاع صریح علیرضا داودنژاد از پارسا پیروزفر: «آزار تو، آزار همه سینماست»

10 ساعت پیش
علی‌اکبر مرادی در سردشت؛ قلب تپنده بیت و حیران

علی‌اکبر مرادی در سردشت؛ قلب تپنده بیت و حیران

10 ساعت پیش
گردهمایی بزرگ ۳۹۰ نویسنده در تهران؛ جشن ادبی سال برگزار شد

گردهمایی بزرگ ۳۹۰ نویسنده در تهران؛ جشن ادبی سال برگزار شد

10 ساعت پیش
کارگردان مشهور علیه بازیگر مشهور: نقش تو بی‌اثر بود!

کارگردان مشهور علیه بازیگر مشهور: نقش تو بی‌اثر بود!

10 ساعت پیش
چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

10 ساعت پیش
چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

چهار جهان، چهار روایت؛ از اعتیاد به گیم تا کودکان قربانی

10 ساعت پیش
پژمان بازغی و علی مصفا در یک روایت واقعی

پژمان بازغی و علی مصفا در یک روایت واقعی

10 ساعت پیش

Home » خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

زمان انتشار: 21 آوریل 2024 ساعت 18:46

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 785723

زمان مطالعه: 14 دقیقه

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

به گزارش خبرگزاری recive، وقتی صحبت از ایمنی خودرو می‌شود، ابتدا به فکر خودروهای خارجی نظیر مرسدس‌بنز، نیسان و ولوو می‌افتیم. برندهایی که برای حفظ اعتبار، بازار فروش و البته جان مشتریانشان حداکثر تلاش را می‌کنند تا خودرویی ایمن به جامعه ارائه کنند. هرچند در خودروهای اسپرت و ابرخودروها این فاکتور کمتر مدنظر قرار می‌گیرد اما هرچه خودرو اقتصادی‌تر و خانوادگی‌تر باشد، ایمنی در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بالاخره این مردم طبقه متوسط و ضعیف (پرجمعیت‌ترین قشر هر جامعه) هستند که باید از این خودروها استفاده کنند؛ پس رفت‌وآمد و مصرف آن‌ها بیشتر است و درنتیجه، احتمال رخداد حادثه هم افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش پدال، متاسفانه شهرت خودروهای داخلی ما در این زمینه اصلا خوب نیست. تقریبا همه ما خودروهای ایرانی را به کیفیت پایین بدنه و ایمنی ضعیف می‌شناسیم. دور نیست آن روزهایی که اخبار ترافیکی از شبکه‌های سیما پخش می‌شد و تصاویر مدل‌های مختلف پژو، پراید و سمند را نشان می‌داد که به‌کلی خورد شده‌اند. با این وجود تصور می‌کنم اکتفا به شهرت بد این محصولات کافی نیست و بهتر است بدانیم خودروهای ما واقعا در چه جایگاهی از این گستره وسیع قرار می‌گیرند. برای رسیدن به این مهم، باید به استانداردهای جهانی نگاهی بیاندازیم.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

ایمنی به مقاومت فیزیکی ختم نمی‌شود

در دنیای امروزی که فناوری‌های پیشرفته، راه خود را به صنعت خودرو باز کرده‌اند، ایمنی تنها به مقاومت بدنه در برابر ضربه یا سرعت عملکرد سیستم کیسه‌هوا خلاصه نمی‌شود. اگر از دنبال‌کنندگان رسانه اینترنتی پدال باشید، حتما با اخبار معرفی خودروهای اقتصادی تازه برندهای مشهوری چون فولکس‌واگن، رنو، نیسان و… مواجه شده‌اید. یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که این خودروسازان در معرفی محصولات خود روی آن تمرکز می‌کنند، ایمنی محسوب می‌شود. فاکتورهای این خودروسازان برای ایمن جلوه‌دادن خودروهایشان به نمره یورو انکپ، IIHS یا NHTSA ختم نمی‎‌شود.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده بخش مهمی از فاکتورهای ایمنی خودروهای امروزی به شمار می‌روند که مانند تلفن‌های هوشمند، به بخش جدانشدنی خودروهای مدرن تبدیل شده‌اند. از مشهوترین و باسابقه‌ترین این سیستم‌ها می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل، ABS، اشاره کرد که مهمان تمام محصولات تازه بازار ایران است. مشخصا فهرست ویژگی‌های ایمنی به ترمز ختم نشده و شامل انواع حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی می‌شود. سامانه TCS (کنترل کشش)، ESC (کنترل پایداری)، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، تشخیص عابر پیاده و… تنها بخشی از فهرست بلندبالای ایمنی در خودروهای مدرن به شمار می‌روند. بنابراین، در سنجش ایمنی خودرو، علاوه بر مقاومت فیزیکی آن در برابر ضربه، باید فناوری‌های پیشگیری از تصادف را نیز مدنظر قرار داد.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

تکلیف خودروهای قدیمی روشن است

بسیاری از مدل‌های متداول چون خانواده سمند، انواع پراید و مدل‌های مختلف پژو مانند پارس یا از خط تولید خارج شده‌اند یا قرار است به‌زودی کارخانه را برای همیشه ترک کنند. پس در ادامه به مدل‌های جدید می‌پردازیم؛ چراکه تکلیف ایمنی مدل‌های قدیمی بر همگان روشن شده است. اما خودروهای شاخص داخلی از برندهای ایران‌خودرو و سایپا مانند دنا، رانا، کوییک، تیبا و… همه زیر سایه بالارده‌ترین خودروهای داخلی یعنی ایران‌خودرو تارا و سایپا شاهین قرار می‌گیرند. جا دارد پیش از بررسی مدل‌های پیشتاز ایرانی و برای دستیابی به یک معیار مناسب، نگاهی به استانداردهای جهانی داشته باشیم.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

استاندارد بین‌المللی ایمنی

البته که یک قانون یا دفترچه واحد به‌نام «استاندارد جهانی خودرو» وجود ندارد و این قوانین، باتوجه به منطقه متفاوت هستند اما انجمن جهانی یکسان‌سازی قوانین خودرویی سازمان‌ملل‌متحد پیشنهاد می‎‌کند، یک خودرو باید این موارد حداقلی را داشته باشد:

  • کمربند ایمنی برای مهارسازی مطمئن
  • تطبیق‌پذیری با قیدهای ایزوفیکس برای اتصال صندلی کودک
  • تطبیق‌پذیری با استانداردهای تصادف از جلو، کنار و عقب برای حفظ جان سرنشینان
  • استانداردهای لازم برای محافظت از جان عابر پیاده درصورت رخداد حادثه
  • سیستم کنترل پایداری (ESC) برای حفظ کنترل خودرو در شرایط اورژانسی

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

البته سازمان جهانی بهداشت، «WHO»، توصیه می‌کند خودروسازان از تست‌های ایمنی محلی نیز پیروی کنند تا خودرو بر پایه یک ساختار قابل‌اتکا روانه بازار شود. به گزارش این سازمان، تنها ۴۰ کشور در جهان اجرای تمام این قوانین را ضروری کرده‌اند. در میان سازمان‌های منطقه‌ای، نام سه سازمان یورو اِنکَپ (در اروپا)، NHTSA و IIHS (در ایالات‌متحده) به‌عنوان مهم‌ترین تعیین‌کنندگان استاندارد ایمنی شناخته می‌شود که هر کدام تست‌های مخصوص خود را برای امتیازبندی ایمنی خودروها ارائه کرده‌اند.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

ایمنی پرچمداران ایرانی

در بازار کشور ما شناخته‌شده‌ترین معیار ایمنی، یورو انکپ به شمار می‌رود که اتفاقا در خرید محصولات وارداتی چون مدل‌های چینی و کره‌ای گوناگون اهمیت ویژه‌ای دارد. اما این مطلب به خودروهای داخلی اختصاص دارد. در میان خودروهای ایرانی، دو مدل تارا و شاهین را می‌توان به‌عنوان پرچمداران خودروسازی داخلی برشمرد پس باقی مدل‌های کنونی بازار، زیر سایه این دو سدان متوسط قرار خواهند گرفت.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

تارا بر پایه پلفترم FP3 پژو-سیتروئن توسعه یافته است که در تست‌های ایمنی موسسه یادشده، ۳ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. البته خودروی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۴ (که بنیان توسعه تارا به شمار می‌رود) در این تست‌ها به چهار کیسه‌هوا مجهز بوده که دو عدد آن در نسخه دستی تارا حذف شده است. هم تارا و هم ۳۰۱ به فناوری ABS، ESC، SBR و ایزوفیکس مجهز هستند. بنابراین تارا دستی جایی پایین‌تر از پژو ۳۰۱ ۲۰۱۴ با ۳ ستاره ایمنی قرار خواهد گرفت. شاهین هم که درحال حاضر عنوان ایمن‌ترین خودروی ملی را با خود به‌یدک می‌کشد، بنابر ادعای سازنده، تست‌های ایمنی موسسه یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی گذارنده است.

بررسی سایپا شاهین دنده ای

اما معنای ستاره‌های ایمنی چیست؟

موسسه یورو انکپ از سال ۲۰۱۶ و به‌دلیل توسعه فناوری، هر خودرو را دو بار درجه‌بندی می‌کند. بار اول باید نسخه پایه خودرو موردآزمایش قرار بگیرد و تمام خودروهای روز بازار فارغ از قیمت و کشور تولیدشان، می‌توانند این تست را بگذرانند و از آن امتیاز دریافت کنند. اما درجه‌بندی دوم مربوط به مدل‌هایی می‌شود که با پکیج‌های ایمنی عرضه می‌شوند. به بیان دیگر، خودروساز پرآپشن‌ترین و مجهزترین نسخه یک خودرو را به این موسسه می‌فرستد تا تاثیر سیستم‌های جدیدش را روی خودروی تازه مشاهده کند. هرچه عملکرد نسخه آپشنال بهتر باشد، امتیاز کلی خودرو هم بالاتر می‌رود.

خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

نتیجه همه این تست‌ها و آزمایش‌های گوناگون با شاخصی به نام ستاره ایمنی معرفی می‌شود. سایت رسمی موسسه بلژیکی یورو انکپ، درجه‌بندی خودروها را به این شکل توصیف می‌کند:

۵ ستاره ایمنی عملکرد کلی عالی در حفاظت از ضربه و تجهیزات مناسب به‌همراه فناوری‌های پیشگیرانه قدرتمند
۴ ستاره ایمنی عملکرد کلی خوب در حفاظت از ضربه و حضور احتمالی فناوری‌های پیشگیری از تصادف
۳ ستاره ایمنی حداقل حفاظت از سرنشینان اما فاقد فناوری‌های پیشگیرانه
۲ ستاره ایمنی حفاظت نامی و فاقد فناوری پیشگیرانه
۱ ستاره ایمنی حفاظت مرزی و محدودیت در فناوری پیشگیرانه
فاقد ستاره ایمنی با هدف فروش مجاز، دارای استاندارد کلاس و فاقد فناوری‌های ایمنی و حیاتی مدرن

حال با درنظر گرفتن معنای درست ۳ ستاره ایمنی می‌توان درک خوبی از سطح ایمنی خودروهایی چون تارا و شاهین در برابر مدل‌های استاندارد جهانی با ۴ یا ۵ ستاره ایمنی باشیم. البته ناگفته نماند که هرچند تست‌های ایمنی این موسسات برای بازسازی شرایط واقعی و با دقت فراوان تهیه شده‌اند اما سانحه واقعی شامل فاکتورها و متغیرهایی می‌شود که آن را به‌مراتب مخرب‌تر از تست ضربه خواهد کرد. بنابراین بهترین روش برای ایمن نگه‌داشتن سرنشینان، رعایت قوانین، رانندگی درست و اصولی و احترام به حق رانندگان دیگر است تا همه به سلامت به مقاصد خود برسند. از آنجا که خودروی بیشتر شهروندان ایرانی حداقل ایمنی را هم ندارند، توصیه می‌شود در رعایت این نکات کوشا باشیم.

227227

حتما بخوانید : واکنش کاربران ایرانی فضای مجازی به خرابکاری امروز اسرائیل

مجله خبری recive.ir

برچسب ها
خودروسازان بازار خودرو خودروی شاهین
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • نسخه آمریکایی پهپاد ایرانی وارد میدان شد
    نسخه آمریکایی پهپاد ایرانی وارد میدان شد
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    11 ساعت پیش
  • طولانی‌ترین و عمیق‌ترین تونل زیرآبی جهان کجاست؟
    طولانی‌ترین و عمیق‌ترین تونل زیرآبی جهان کجاست؟
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    11 ساعت پیش
  • پیش‌بینی جالب ایلان ماسک درباره رئیس‌جمهور بعدی آمریکا
    پیش‌بینی جالب ایلان ماسک درباره رئیس‌جمهور بعدی آمریکا
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    11 ساعت پیش
  • یک کشف عجیب در عربستان / اینجا زیستگاهی باستانی بوده است
    یک کشف عجیب در عربستان / اینجا زیستگاهی باستانی بوده است
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    11 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 468
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10208
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1547
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25268
  • اردبیل 1321
  • اصفهان 1652
  • اقتصادی 10500
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10513
  • تبلیغات 34
  • تهران 965
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1509
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1743
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2107
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 770
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1108
  • سمنان 3501
  • سیاسی 12100
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6269
  • فارس 1105
  • فرهنگ و هنر 11231
  • قزوین 1556
  • قم 403
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1509
  • کرمان 2004
  • کرمانشاه 1488
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1551
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1490
  • یزد 695

جدیدترین مقالات

  • ناراحتی تاجرنیا از تساوی با استقلال
    ناراحتی تاجرنیا از تساوی با استقلال 4 ساعت پیش
  • دستیار اوسمار پیراهن یک استقلالی را به یادگار برد!
    دستیار اوسمار پیراهن یک استقلالی را به یادگار برد! 4 ساعت پیش
  • اوسمار: وقت تلف کردن از استقلال ندیدم!
    اوسمار: وقت تلف کردن از استقلال ندیدم! 4 ساعت پیش
  • عکس| اولین تصاویر امیر قلعه‌نویی در قرعه‌کشی جام جهانی
    عکس| اولین تصاویر امیر قلعه‌نویی در قرعه‌کشی جام جهانی 4 ساعت پیش
  • کری کنعانی برای استقلالی‌ها بعد از تساوی بی روح!
    کری کنعانی برای استقلالی‌ها بعد از تساوی بی روح! 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور