جزئیات آئیننامه خدمت در حرم مطهر رضوی/ ۶۸۸ خدمت برای خدمات رسانی زائران طراحی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدمهدی برادران امروز در نشست خبری تشریح آییننامه جدید خدمت در حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه مدیریت عالی حرم مطهر از دو سال قبل باهدف یکپارچگی خدمات شکل گرفت و هماکنون زیر نظر تولیت آستان فعالیت میکند، اظهار کرد: این مدیریت چندین معاونت را در برمیگیرد که شامل معاونت اماکن متبرکه، معاونت تبلیغات، خدمات زائرین حرم، معاونت فنی، پشتیبانی و حوزه برنامهریزی است.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود: انتظار ساختار جدید این است که سیاستهای ابلاغی تولیت معزز در افق ۱۴۱۰ در کل استان جاری و ساری شود برای این منظور برای حرم مطهر نیز چشماندازی طراحی شد.
وی بابیان اینکه در حال حاضر شعار شایستهترین خادم برای بیشترین زائر را دنبال میکنیم و در این شعار هم بحث کیفیت و کمیت خدمات را دنبال میکنیم، ابراز کرد: در این راستا امسال برنامه ۶۸۸ خدمت طراحی شد و اگر این خدمات درست ارائه نشود در روند زیارت خلل ایجاد میشود.
برادران با اذعان به اینکه در این سند به موضوعات تحولی توجه ویژهای داریم و شکلگیری معاونت خدمات زائرین نیز در این راستا بوده است، خاطرنشان کرد: از طریق تلفن ۱۳۸ انتقادات و پیشنهادات مردمی را دریافت و نظرات را هم در این سند لحاظ میکنیم.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تحولات عمرانی، تحول دیگری نیز در حرم رضوی دنبال میکنیم، ادامه داد: این تحول قریب به یک سال و ۹ ماه موردمطالعه قرارگرفته است و آن تحول در نوع خدماتی است که خدام به زائرین ارائه میکنند، که در این راستا آییننامه و خدمه موردبازنگری قرارگرفتهاند و آییننامه جدید در روز ۱۷ ربیعالاول امسال توسط تولیت آستان ابلاغ شد.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی با تأکید بر اینکه آییننامه جدید، مراحل اجرایی خود را شروع کرده و این جلسه نیز باهدف شرح این آییننامه شکلگرفته است، گفت: این آییننامه یکی از قدیمیترین و باثباتترین آییننامهها در سطح کشور است چراکه حوزه خدمت در آستان بیش از ۵۰۰ سال روال دیوانی داریم.
وی بابیان اینکه این آییننامه انضباط خاصی داشته و به شیخ بهایی منتسب شده است، افزود: این آییننامه در سالهای ۱۳۲، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۳ موردبازنگری قرارگرفته است اما با توجه به اصلاحاتی که در سال ۱۴۰۰ در آن صورت گرفت لازم بود که در مورد آن اطلاعرسانی خاصی صورت گیرد چراکه درست است که مخاطب این اصلاحات خادمین هستند اما آثار آن زائرین را نیز در برمیگیرد.
برادران با اشاره به اینکه یکی از دلایل این تغییر در حقیقت مسکوت ماندن برخی از موارد این آییننامه در دورههای قبل بود، اظهار کرد: در این راستا تلاش کردهایم به مفاد آییننامه قبلی وفادار باشیم، بهطوریکه در آییننامه جدید که با ابلاغ تولیت استان قدس صورت پذیرفته است به موضوع سیاستهای آستان توجه شده است.
وی با اذعان به اینکه در این آییننامه به دنبال تحول هستیم و تلاش کردهایم ثبات را حفظ کنیم، تصریح کرد: این مهم را باید عنوان کنیم که ثبات در مقابل تحول نیست بلکه به آن کمک میکند.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی بابیان اینکه در آییننامه قدیم پنج خدمت که شامل خدام، حفاظ، فراشان، کفشداران و دربانان است به دلیل پیشینه اجتماعی و موقوفات اجازه تغییر آن را نداریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه رسالت اصلی حرم انجام زیارت متعالی است، ما نیز دنبال این موضوع هستیم در این راستا نیز تحول در این آییننامه منوط به دستورالعملهای الحاقی شده است، بهطوریکه این دستورالعملها شامل: نحوه جذب خدام، نحوه ارزیابی خدام، البسه خدام، خادم یاری، انضباطی خدام و مربوط به خواهران خدمه است. همچنین خدمات تخصصی، ساعات خدمت و مباحث امربهمعروف و نهی از منکر را نیز شامل میشود.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهایی که در این آییننامه برای خدام قابلتوجه بوده تغییر نواب به فیض خدمت بوده است. برخی افراد نائب خادم محسوب میشدند. درصد زیادی از نائبین به خدام تبدیل میشوند.
برادران سن خادمین و نحوه جذب آنان را از دیگر تحولات این آئیننامه عنوان کرد و یادآور شد: از این به بعد شاهد خادمین با سنین پایینتر ( تا 20 سال ) هستیم و خدامی که سن آنها بالاتر است و دیگر ازنظر جسمی امکان خدمترسانی و ارتباط با زائرین را ندارند از آنها بهعنوان پیشکسوت در مراسمات خدمت استفاده خواهیم کرد، همچنین در حوزه جذب خادمین ملاکها بهصورت شفاف بیان میشود و سلیقه در این بخش کمتر حاکم است.
وی با اشاره به برگزاری ۱۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی شامل مباحث بدو و هم تکمیلی خدمت برای خدام از ابتدای سال، بیان کرد: بهزودی منشور حقوق زائر نیز ابلاغ خواهد شد که برای این آییننامه بهعنوان مکمل خواهد بود.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن جدید نسیم رضوان برای خدام، ابراز کرد: در این اپلیکیشن هر خادم یک صفحه شخصی دارد که در آن نوع خدمت و سوابق خدمت اطلاعرسانی و روزانه برنامههای حرم مطهر به وی اطلاعرسانی میشود. چراکه خادمینی که هفتهای یکبار خدمت دارند شاید اطلاعات کمی در مورد حرم و برنامههای آن داشته باشند و نتوانند خدمت و اطلاعات درستی به زائرین ارائه کنند.
وی اذعان کرد: این آییننامه قرار است تحولی را در زمینههای آموزشی، آییننامهای، نرمافزاری و رفتاری ایجاد کند.
قدمت ۴۰۰ ساله آیین نامه خدمت آستان قدس
معاون اماکن متبرکه آستان قدس در این نشست با اشاره به قدمت بیش از ۴۰۰ سال آییننامه خدمت گفت: اولین خادم تاریخ از محله نوغان بوده است.
محمد توکلی بابیان اینکه در تاریخ، اول خدمت بوده است و بعد از به وجود آمدن موقوفات و نذورات سیستمی به اسم سیستم اداری و سازمانی شکل گرفت تا بتواند اینها را مدیریت کند، ابراز کرد: خدمت حتی در زمان کرونا تعطیل نشد و برنامه موقوفات بهدقت انجام میشود.
وی بابیان اینکه تنها دورهای که خدمت تعطیل بوده است در دوره رضاخان بود که حدود شش سال کل خدمه را از حرم مطهر اخراج کرد و نیروهای نظامی و انتظامی در آن زمان تشکیلات اداری را در دست گرفتند، خاطرنشان کرد: روزانه ۵۰ سرکشیک امورات حرم را در بخشهای مختلف مدیریت میکنند، بهطوریکه باسابقهترین خدمتهای حرم شامل دربانی، فراشی و خادمی است.
معاون اماکن متبرکه آستان قدس یادآور شد: خدمتهای دربانی، فراشی و خادمی ۲۴ ساعته است و مابقی خدمتها شامل شیفتهای ۸ ساعته و ۱۲ ساعته میشود.
انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲