اردبیل

تورم ۳۷.۲ درصدی اردبیل در آبان ۱۴۰۰ / بیشترین تورم ماهانه مربوط به اردبیل است

خبرگزاری فارس- اردبیل| سرویس اقتصادی: مرکز آمار ایران پس از بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ماه سال ۱۴۰۰، درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد که در این آمار درصد تغییر شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به آبان ماه سال ۹۹، ۳۵.۷ درصد اعلام شد، در این ماه عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۷۳.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اردبیل و گهکیلویه وبویراحمد با ۵.۰ درصد بوده و در کنار آن بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به استان گهکیلویه و بویر احمد با ۴۶.۵ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۷.۹ درصد است.

رتبه ۱۷ اردبیل در تورم نقطه به نقطه کل خانوارها

استان اردبیل نیز با تورم ۳۷.۲ درصدی در رتبه ۱۷ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان گهکیلویه و بویر احمد نسبت به آبان ماه ۱۴۰۰ به طور متوسط ۱۰.۸ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان ۷.۸ درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به طور متوسط ۱.۵ درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

طبق آمار اعلامی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه سال ۱۴۰۰ برای کل خانوارهای کشور به عدد ۴۴.۴ درصد رسیده و نرخ تورم دوازده ماهه استان اردبیل نیز ۴۷ درصد بوده و از این حیث در رتبه ۱۲ قرار دارد. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۲.۲ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ نیز مربوط به استان قم با ۴۰ درصد است.

رتبه ۱۸ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری

در آبان ماه سال ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۶۸.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه با ۵.۱ درصد مربوط استان اردبیل است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۳۵.۳ درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در این ماه مربوط به استان زنجان با ۴۳.۷ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۶.۶ درصد است و استان اردبیل نیز با ۳۷.۶ درصد در رتبه ۱۳ قرار دارد.

یعنی خانوارهای شهری ساکن استان زنجان به‌طور متوسط ۸.۴ درصد بیش از میانگین کل کشور برای خرید یک«مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۲.۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند‌.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای شهری کل کشور ۴۳.۶ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماهه استان اردبیل نیز ۴۵.۶ درصد بوده و در رتبه ۱۳ قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۱.۴ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ نیز مربوط به استان قم با ۴۰ درصد است.

رتبه ۱۳ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی

در آبان ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۹۶.۴ بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته و درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۷.۴ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به‌ استان‌ گهکیلویه و بویر احمد با ۵۲.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ۲۶.۶ درصد است و استان اردبیل نیز با ۳۶.۱ درصد در رتبه ۲۳ قرار دارد.

یعنی خانوارهای‌روستایی ساکن استان گهکیلویه و بویر احمد به طور متوسط ۱۵.۵ درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای روستایی ساکن استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۱.۳ درصد کمتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای روستایی کشور به ۴۸.۳ درصد رسیده و نرخ تورم دوازده ماهه برای خانوارهای روستایی استان اردبیل نیز ۵۰.۶ درصد بوده و از این حیث در رتبه ۸ قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۵.۷ درصد بوده و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه سال ۱۴۰۰ نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۴۱.۹ درصد است.

تورم ۴۳ درصدی اردبیل در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

طبق آمار منتشر شده در آبان ماه ۱۴۰۰ نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش خوراکی و آشامیدنی‌های کل کشور ۴۷ درصد بوده که این رقم در استان اردبیل به ۴۳ درصد رسیده است.

در کنار آن در بخش پوشاک و کفش نیز نرخ تورم کل کشور ۴۸.۸ و تورم نقطه به نقطه استان اردبیل ۳۵.۵ درصد بوده است و نرخ تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها نیز در آبان ماه ۱۴۰۰ برای کل کشور ۲۵.۶ درصد و تورم استان اردبیل در این بخش ۳۳.۱ درصد بوده است.

تورم بالا سبب فشار بیشتر بر اقشار پایین جامعه شده است

یکی از شهروندان اردبیلی در خصوص تورم بالا بیان کرد: متاسفانه در طی چند سال اخیر وضعیت تورمی در کشور و استان اردبیل وضعیت مناسبی نداشته و افزایش تورم و قیمت‌های لحظه‌ای سبب مشکلات زیادی برای مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شده است.

وی افزود: فشار اقتصادی و در کنار آن فشار مضاعف از بابت وضعیت کرونایی که سبب ضرر بسیار زیاد به برخی از کسب و کارها و صنوف شده است سبب مشکلات عدیده‌ای در امرار معاش مردم شده که انتظار می‌رود مسؤولان در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام عاجلی برای کنترل و کاهش تورم بکنند.

این شهروند اردبیلی تصریح کرد: با استقرار دولت سیزدهم، امیدها نسبت به رفع مشکلات معیشتی مردم بیشتر شده و خوشبختانه مسؤولان دولت به خصوص رئیس جمهور نیز در این مدت کوتاه از عمر دولت سیزدهم نشان داده‌اند که در کنار مردم  بوده و دغدغه رفع مشکلات معیشتی را دارند.

وی بیان کرد: امیدواریم که مسؤولان امر در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم اقدامات عاجلی انجام دهند تا شاهد بهبود شرایط در سطح جامعه باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، از آنجایی‌که استان اردبیل جزو استان‌های محروم و کم‌برخوردار کشور بوده و مردم با مشکلاتی همچون معضل بیکاری و نبود اشتغال و درآمد مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند تورم بالاتر از میانگین کشوری این استان برای اغلب مردم مشکل‌ساز بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه سبب بروز مشکلات معیشتی به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شده است لذا انتظار می‌رود که مسؤولان امر با توجه جدی به وضعیت جامعه اقداماتی اساسی در کنترل تورم و کاهش نرخ اقلام و کالاهای اساسی باشند.

آمارها نشان می‌دهد که تورم در استان اردبیل نسبت به برخی از استان‌های صنعتی و برخوردار بالاتر بوده و همین امر اهمیت کاهش و کنترل تورم در این استان را بیش از پیش نمایان می‌سازد و لذا از مسؤولان استانی نیز انتظار می‌رود که در کنار سیاست‌های کلان اقتصادی در راستای کاهش تورم با انجام اقدامات کارشناسی زمینه کاهش تورم در این استان کم برخوردار را فراهم سازند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا