تصاویر | شباهتها و تفاوتها خودروهای امداد و نجات در ایران و جهان
تصاویر | شباهتها و تفاوتها خودروهای امداد و نجات در ایران و جهان
امیرمسعود عابدین_ خودروهای امداد و نجات در مناطق گوناگونی فعالیت میکنند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که در ایران و خارج از ایران، از چه خودروها و وسایل نقلیهای برای عملیات امداد و جستجو استفاده میشود.
نیسان در تعهد مستمر خود به اهداف خیریه و طراحی نوآورانه خودرو، برای حمایت از سازمانی خوشنام قدم برداشته است. نتیجه این تعهد Nissan Ultimate Service Titan است، خودرویی سفارشی که بهطور خاص برای رفع نیازهای صلیب سرخ آمریکا طراحی شده است. این خودروی استثنایی پس از اولین نمایش خود در نمایشگاه خودروی میامی، اکنون بهطور کامل عملیاتی شده است و به شهر میامی خدمت میکند.
Nissan Ultimate Service Titan فراتر از یک پیکاپ چشمگیر است. این خودرو هم بهعنوان مرکز فرماندهی و هم بهعنوان وسیله نقلیه کمکرسانی در مواقع اضطراری عمل میکند. این مرکز فرماندهی سیار مجهز به سیستمهای ارتباطی پیشرفته، اتصال Wi-Fi و مولد برق خورشیدی، به امدادگران اجازه میدهد تا تلاشهای امدادی را بهطور مؤثر و هماهنگ اجرا کنند.
علاوه بر این، تایتان مجهز به لوازم اضطراری حیاتی، از جمله کیت کمکهای اولیه و یخچال خون اختصاصی برای حملونقل ایمن مواد پزشکی است. این طیف گسترده از ویژگیها تعهد نیسان به استفاده از مهندسی مدرن برای حمایت از اهداف حیاتی سازمانهایی مانند صلیب سرخ آمریکا را برجسته میکند.
به گزارش recive، در مناطق کوهستانی و بیابانی وسیع و اغلب بسیار دشوار، خودروهای آفرودی ۴×۴ به داراییهای ارزشمندی برای تیمهای جستجو و نجات تبدیل میشوند. این خودروها روی زمینهای ناهموار حرکت میکنند، از درون رودخانهها میگذرند و از مناظر صخرهای عبور میکنند تا به مقصد برسند. حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان میتوانند جادههای سنتی را غیرقابلعبور کنند. در این لحظات حساس خودروهای آفرود ۴×۴ در خط مقدم عملیات امداد و نجات قرار میگیرند.
وسایل نقلیه آفرود ۴×۴ محدود به مناطق روستایی نیستند. آنها نقش مهمی در مأموریتهای جستجو و نجات شهری نیز دارند. این وسایل نقلیه از میان ساختمانهای فروریخته و آوار عبور میکنند و چابکی را برای تیمهای نجات در جستجوی بازماندگان فراهم میکنند.
در مناطق مستعد بارش برف سنگین و شرایط یخبندان، مأموریتهای نجات در شرایط اضطراری زمستانی ضروری است. این خودروهای مجهز به زنجیر برف و لاستیکهای تخصصی از جادههای پوشیده از برف عبور میکنند و اطمینان میدهند که کمکهای پزشکی، تجهیزات و تیمهای نجات میتوانند به مکانهایی برسند که توسط طوفانهای زمستانی قطع شده است.
ناوگان امداد و نجات ایران
در ایران و در تیم امداد و نجات هلالاحمر، این وظایف با خودروهایی انجام میشود که اغلب قدیمیاند و از جدیدترین امکانات روز آفرودی برخوردار نیستند. متأسفانه آخرین نسل تویوتا هایلوکس بهاندازهای در داخل ایران وجود ندارد که بتوان در تمامی مناطق و تیمهای امداد و نجات از آن استفاده کرد.
برای مثال تویوتا لندکروزر سری ۷۰ و ۱۰۰ موجود در ایران حداقل ۲۰ سال سن دارند و با توجه به استفادههای گوناگون در این دو دهه، احتمالاً کارایی خود را در برابر مناطق صعبالعبور و چالشی ایران از دست دادهاند. تابستان سال گذشته تعدادی لندکروزر صفرکیلومتر جهت استفاده در ناوگان هلالاحمر از گمرک خارج شد که از نوع هاردتاپ (سقف بلند) با حجم موتور ۴ هزار سیسی هستند.
درحالحاضر جدیدترین و مدرنترین خودرو حاضر در ناوگان نیروی انتظامی کشور، تویوتا فورچونر ۲۰۲۱ است. تعدادی از این خودرو در اختیار نیروی مرزبانی قرار دارند و سایر دستگاههای آن نیز به فرماندهی انتظامی سایر استانها ارسال شدهاند. فورچونر از هر نظر خودرویی ایدهآل برای مأموریتهای برونشهری ناجا مخصوصاً در بخش مرزبانی است و به راحتی میتواند وظایف وانتپیکاپ محبوبی مثل هایلوکس را همراه با راحتی بیشتر و گنجایش بهتر انجام دهد؛ اما تویوتا فورچونر متأسفانه در تیم امداد و نجات حضور ندارد و صرفاً در ناوگان نیروی انتظامی به کار برده میشود.
خودروها و وسایل نقلیه در تیم امداد و نجات وظیفه و نقش فوقالعاده مهمی دارند و استفاده از مدرنترین و کاربردیترین ماشینها، فرایند عملیات نجات را بسیار آسان میکنند. بنابراین نوسازی ناوگان وسایل نقلیه و خودروهای امداد از مهمترین و ضروریترین اقدامات به حساب میآیند که امیدوارم مسئولین ایرانی قدمهای مفیدی در این زمینه بردارند.
۵۴۳۲۲