همدان

تاسیس ۷ مرکز اختلالات یادگیری در همدان/ پیگیری ایجاد خوابگاه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

احمد قره‌خانی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی استان دوره تعلیم و تربیت را می‌گذرانند اظهار کرد: این دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده ذهنی(کم‌توان ذهنی) و گروه در خودمانده(اوتیسم) جای می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در گروه اختلالات یادگیری نیز دانش‌آموزانی هستند که هوش عادی دارند و باهوش و در مدرسه عادی تحصیل می‌کنند اما نیاز به خدمات کلینیکی دارند گفت: آنها را چند جلسه به کلینیک‌های اختلالات یادگیری ارجاع می‌دهیم تا اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد و به چرخه آموزش و پرورش عادی برگردند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه مراکز اختلالات یادگیری استان سالانه به ۲ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهند خاطرنشان کرد: این تعداد بجز آن یک‌هزار و ۶۰۰ نفری هستند که آسیب دیده شنیداری، بینایی، کم‌توان ذهنی و اوتیسم بودند و خدمات دریافت می‌کنند.

وی از وجود ۴۳ مرکز مستقل یادگیری دانش‌آموزان استثنایی در استان خبر داد و افزود: این تعداد با مدارس ضمیمه ۶۳ مرکز را شامل می‌شود چراکه در برخی مناطق مدرسه استثنایی وجود ندارد و یک یا دو کلاس‌ اختصاص یافته است.

قره‌خانی با بیان اینکه امیدوارم با جذب اعتبار و کمک خیرین بتوانیم مراکز مستقل زیادی را در استان راه‌اندازی کنیم  گفت: امسال بیش از ۴۰۰ تبلت در اختیار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  قرار دادیم، بیش از ۸۰ درصد تبلت دانش‌آموزانی که بدون وسایل هوشمند آموزشی بودند را با منابع دولتی و کمک خیرین تامین کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آموزش مدارس استثنائی ترکیبی است افزود: آموزش اختلالات یادگیری به صورت کیفی و موردی بوده و سعی کرده‌ایم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و چهره به چهره داشته باشیم که خوشبختانه تا حدودی موفق بوده‌ایم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه در مدارس استثنایی نیز دانش‌آموزان مشکلات و بیماری زمینه‌ای دارند و ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف در آنها بیشتر و خطرپذیر هستند خاطرنشان کرد: برای این دانش‌آموزان آموزش مجازی از طریق شبکه شاد و حضوری با ارائه خدمات توانبخشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال هفت مرکز اختلالات یادگیری در استان اضافه شده است گفت: قبلا ۱۴ مرکز فعال بود که امسال نیز هفت مرکز اضافه شده و جمعا به ۲۱ مرکز می‌رسد.

قره‌خانی یادآور شد: امسال خوشبختانه در حوزه آزمون‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه ۳ قبولی دانشگاه به دست آمده که در بین دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی بودند.

وی با بیان اینکه امیدوارم خانواده‌ها تاخیر رشدی زیر پنج سال فرزندان خود را جدی بگیرند گفت: بسیاری از این خانواده‌ها وقتی کودکانشان دچار مشکل حاد می‌شوند مراجعه می‌کنند که دانش‌آموزان دوران طلایی رشد خود را از دست داده‌اند و آن خدماتی که ما ارائه می‌دهیم تاثیر موثر مانند قبل از پنج سالگی را ندارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان تصریح کرد: تاکید ما به والدین این است اگر فرزند آنها تاخیر رشد، گفتار و حرکت دارند حتما به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کنند تا بتوانیم در سنی که حساس و مناسب بوده خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: اغلب خانواده‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه محروم هستند و فرزندان آنها نیاز به هزینه‌های توانبخشی بالایی دارند که خدمات هر جلسه کاردرمانی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است که از خیرین می‌خواهیم این دانش‌آموزان را هم ببینند و به یادگیری آنها کمک کنند.

قره‌خانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم برای دانش‌آموزان نیازهای ویژه خوابگاه تاسیس کنیم گفت: دانش‌آموزانی از شهرستان‌های مختلف نظیر رزن و سردرود و… به مرکز استان می‌آیند که ما در مدارس خود برای آنها خوابگاه موقت تشکیل داده‌ایم و نیاز است خوابگاهی مستقل تاسیس کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جذب دانش‌آموزان نیازهای ویژه متوسطه اول و دوم نیاز به خوابگاه داریم چراکه در مناطق و شهرستان‌های استان تعداد مدارس متوسطه کم است و دانش‌آموزان باید به مرکز استان مراجعه کنند که امیدواریم خیرین کمک کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا