گیلان

برگزاری نشست بهره‌برداری از کریدور شمال جنوب با تکیه بر مزیت‌های منطقه آزاد انزلی

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نشست تخصصی بررسی سازوکار تسهیل و توسعه فرایند نقل و انتقال کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب با محوریت بنادر منطقه آزاد انزلی، در دفتر هلدینگ امجد پویش واقع در تهران برگزار شد. 

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در این مراسم حضور داشتند و همچنین هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی ایران-روسیه، خلیلی دیلمی رییس اتاق بازرگانی اسکاندیناوی-ایران، یحیی ضیایی مهرجردی دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، الکساندر شاروف مدیر شرکت نفت خیم ترانس، آقامیر رمضان اف نماینده شرکت (sbz) نیز به صورت مجازی در این جلسه شرکت داشتند. 

عضو هیئت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر در این نشست با اشاره به برنامه‌های کلان سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب در قالب انعقاد تفاهم نامه‌ها و قراردادهای همکاری با ذی نفعان کریدور در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان اظهار کرد: حلقه مفقوده فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب، اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری ایران است که به عنوان مهمترین پروژه سازمان در کنار ایجاد اسکه کشتی رو رو، در سطح ملی، در دستور کار قرار دارد. 

امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود در اسکله ها، انبارها و سیلوهای مختلف فعال و در حال احداث در پسکرانه بندر کاسپین، از امکان ایجاد ترانزیت ریلی کالا تا ایستگاه رشت و از آن نقطه به این منطقه خبر داد و افزود: اقتصاد دریا محور و ایفای نقش محوری در تسهیل و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برپایه کریدور شمال-جنوب و سایر مسیرهای ترانزیت بین المللی از اصلی‌ترین راهبردهای سازمان منطقه آزاد انزلی است. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه نیز با بیان ظرفیت‌های موجود در کریدور بین المللی شمال-جنوب جهت گسترش همکاری‌های بین المللی اظهار کرد: اصلی‌ترین راهکار توسعه مراودات از این مسیر بین المللی، برگزاری نشست‌های تخصصی میان مدیران بخش دولتی و خصوصی است به حدی که ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم میان بخش خصوصی و دولتی دو طرف جهت سرعت بخشیدن به فرایندهای موجود به عنوان یک پیش نیاز اساسی از سوی این اتاق در حال پیگیری است. 

به گفته هادی تیزهوش تابان، مجموعه اتاق ایران-روسیه آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در راستای رفع مشکلات و دغدغه‌های فعالین اقتصادی از مراجع دولتی و نهادهای خصوص دو کشور اعلام می‌کند. 

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست با اشاره به امکانات، خدمات و تجهیزات مجموعه تحت مدیریت خود در سطح بنادر دریای کاسپین اظهار کرد: عدم وجود اتصال ریل به بندر کاسپین، تنها مسئله در مسیر تسهیل و توسعه ترانزیت کالا در کریدور شمال-جنوب قلمداد نیست وعدم همکاری میان نهادهای دیگر ایرانی با طرف روس؛ برخوردهای سلیقه‌ای در خصوص اجرای قانون در بنادر مختلف که ضرر آن متوجه صاحبان کالا می‌باشد از مهمترین مشکلات پیش روی فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب است. 

به گفته داود تفتی، در اولویت بودن تردد مسافر در مسیر آزادراهی شمال کشور که باعث کندی وعدم امکان افزایش تعداد حمل و نقل کالا با کامیون می‌شود؛ قرار گرفتن بنادر ایران در شهر و مراکز تجمع جمعیتی و تردد گردشگران؛ رقابتی نبودن عوارض نقل و انتقال کالا از مسیر ایران؛ نبود برنامه کلان در زنجیره تأمین کالا نیز از مهمترین مشکلات پیش روی فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب است. 

سید جلیل جلالی فر عضو هیأت رییسه اتاق ایران و روسیه نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت با ارائه تحلیلی از درصد ناچیز سهم ایران در صادرات کالا به بازار روسیه، عدم توجه به شاخص‌های زنجیره تأمین کالا را از مهمترین مشکلات پیش روی افزایش بهره وری در کریدور شمال-جنوب دانست و اظهار کرد: با شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و روس در حال رایزنی به منظور ایجاد مسیر ریلی مسکو به آستارا؛ احداث زیرساخت‌های انبارداری و ارائه خدمات آزمایشگاهی به فعالین اقتصادی در بنادر روسیه هستیم اما در کنار این مسائل، اولویت نخست، بهره برداری هر چه سریعتر از مسیر ریلی به منطقه آزاد انزلی به عنوان یک زیرساخت حائز اهمیت ویژه است. 

اصغر امانی با بیان سابقه مراودات و تعاملات منطقه ویژه اقتصادی و سپس منطقه آزاد انزلی با کشور روسیه ظرف حدود سه دهه گذشته اظهار کرد: ایجاد ارتباط میان کشورهای آسیا با اروپا مهمترین عامل ایجاد همکاری منطقه ویژه اقتصادی انزلی و آستراخان را در دهه هفتاد تشکیل می‌داد و این در حالی است که علی رغم گذار دو دهه‌ای از انعقاد تفاهم نامه ایجاد کریدور شمال-جنوب و حضور کشورهای عضو در پیمان شانگهان، سازمان همکاری اقتصادی اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، هنوز شاهد بهره برداری کامل از این مسیر ترانزیتی مهم بین المللی نمی‌باشیم. 

رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی نیز توجه به اهداف دور و غیر قابل تحقق ظرف دو دهه گذشته را موجب سرخوردگی فعالین اقتصادی دانست و اظهار کرد: با همکاری مراکز دولتی و اتاق‌های بازرگانی استان‌های همجوار، تنوع بخشی و افزایش میزان صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته و در این میان با هم افزایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بندر ایرانی سالیانکا در آستراخان روسیه، می‌توان علاوه بر رفع برخی ناهماهنگی‌ها، افق‌های جدیدی از همکاری در بستر کریدور شمال-جنوب با تکیه بر ظرفیت ها، فرصت‌ها ومزیت‌های منطقه آزاد انزلی ایجاد کرد. 

مدیرعامل هلدینگ امجد پویش نیز با بیان اینکه فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب از طریق همکاری میان فعالین اقتصادی کشورهای اصلی و بازارهای هدف این مسیر محقق می‌شود، تحلیلی در خصوص رویدادهای اخیر کانال سوئز، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که به مهم شدن این مسیر ترانزیتی در سطح بین الملل منجر شده ارائه کرد. 

به گفته سید مهدی امجدی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های بین‌المللی روسیه که دارای تمایل به نقل و انتقال بخشی از کالاهای در حال ترانزیت از سایر راه‌های حمل و نقل کالا به مسیر منطقه آزاد انزلی است باید مورد توجه و همراهی مدیران دولتی و بخش خصوصی قرار گیرد. 

به گزارش فارس، گفتنی است در این نشست طرف روسی با طرح انتقاداتی در مسیر بهره‌برداری از بنادر ایرانی دریای خزر و ناهماهنگی‌های موجود در دستگاه‌های دولتی طرف مقابل، پیشنهاداتی در جهت نقل و انتقال کالا از مسیر منطقه آزاد انزلی ارائه و بر آمادگی مجموعه خود جهت ترانزیت کالا از کریدور شمال-جنوب تأکید کرد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا