ایدههای نو و حذف برنامههای کلیشهای تنها راه مدیریت بحران آبی کشور است
به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، چندسالی است که بحران کم آبی به یکی از مهمترین دغدغه مردم در استانهای مختلف کشور تبدیل شده و این مهم بیانگر اهمیت و فوریت اجرای طرحهای مدیریتی منابع آبی و باید همه ما نسبت به آن آگاه باشیم.
ایران در حالی مشکلات جدی آبی را تجربه میکند که خشکسالیهای مکرر توأم با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساختهای هیدرولیکی و چاههای عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است.
از نشانههای این وضعیت خشک شدن دریاچهها، رودخانهها و تالابها، کاهش سطح آبهای زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابانزایی و طوفانهای گرد و غبار بیشتر است.
به همین منظور شرکت آب منطقهای یزد با مشارکت سازمان جهاددانشگاهی استان دورههای آموزشی با عنوان «طرح داناب» را برگزار کردند تا علاوه بر آموزش مدیریت منابع راهکارهای مصرف مناسب را نیز به کودکان و خانواده آموزش بدهند.
در این راستا خبرگزاری فارس در استان یزد سعی کرده با برگزاری میزگردی تخصصی طرح داناب را بررسی و دستاوردهای این مهم را اطلاع رسانی کند.
برگزاری طرح ناجی آب با ۳ هزار دانشآموز در یزد
محمدمهدی جوادیانزاده، مدیرعامل آب منطقهای یزد در این میزگرد با اشاره به نقش دورههای آموزی در آگاهی سواد مدیریت منابع طبیعی، اظهار کرد: اجرای طرحی با عنوان «ناجی آب» از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار است که در این مرحله تاکنون ۳هزار دانشآموز برای مشارکت در این مهم ثبتنام کردند.
وی داناب را حلال مشکل سواد آبی در کشور دانست و افزود: شبکه ایجاد شده در خصوص طرح داناب مردمی و دانشگاهی است و نباید رها شود.
جوادیانزاده با بیان اینکه تهدیدها میتواند با تفکر و ایدههای نو به فرصت توسعه تبدیل شود، گفت: از آنجایی که استاندار هم تاکید بر حضور مردم در فرهنگسازی و تصمیم سازیها دارد، این طرح میتواند نشان دهد که چقدر کلیشهها را شکسته و وارد طرحهای جدید شده است.
مدیرعامل آب منطقهای یزد با طرح این سئوال که آیا میتوانیم محصولات پنج ساله داناب را در نمایشگاهی مانند سپاس آب به نمایش بگذاریم، تصریح کرد: باید مسئولان جدید بتوانند این حوزه را رصد کنند.
وی در ادامه بازچرخانی، پساب، جایگزینی آب فضای سبز با آب شرب را جزو مباحثی حائز اهمیت در حوزه مدیریت منابع آبی دانست و بیان کرد: حمایت از طرحها و ایدههای نو در دستور کار ویژه مسئولان حوزه آبی کشور قرار دارد.
مدارس محل مناسبی برای توسعه فرهنگی است
محمدرضا دهقانی، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد نیز با بیان اینکه طرحهای متعدد و برنامههای زیادی در قالب طرح داناب برگزار شده است، اظهار کرد: ناجیان آب، برگزاری کارگاههای آموزشی و طرح مراقب آب جزو این طرحهاست.
وی با بیان اینکه مدارس محل مناسی برای فرهنگسازی است، افزود: در قالب این طرح، تجارب موفق مدارس برتر را مستند کرده و در قالب کلیپهای کوتاهی در اختیار دیگران بگذاریم.
معاون جهاددانشگاهی یزد در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات ماهانه با رابطان داناب گفت: مسابقات دانشآموزی سفرهای آقای داناب، برگزاری مسابقات منطقهای و جذب ۳۰۲۳ درخواست فعالیت در طرح ناجی آب جزو دیگر طرحهای داناب است.
دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه جزوه آب را در اختیار این افراد قرار دادیم و تورهای رایگان آموزشی در نظر داریم خاطرنشان کرد: محصولات و محتوای تولید شده در هر دورهای نشان داده شده و به سمت تولید محتوای الکترونیکی رفتهایم و علاوه بر آن، فعالیتهای داوطلبانه را در برنامهها قرار دادیم.
داناب تلنگری به سواد آبی است
مصطفی دهشیری، رئیس اداره مدارس دوره اول متوسطه آموزش و پرورش هم با بیان اینکه در کنار حاشیه اهدافی که در خصوص فرهنگسازی انجام میشود، نتایج جدیدی را میبینیم، اظهار کرد: محاسن طرح داناب در خصوص سواد آبی نشان میدهد که به دنبال تلنگر هستیم چرا که یزد کنکور زده است و اجازه کاری جز کنکور در مدارس را عوامل مدرسه و خانوادهها نمیدهند.
وی با بیان اینکه نقاط اجرایی طرح داناب و محاسن این طرح شبکهسازی بحث خوبی بود گفت: ما مستقل به سراغ دانش آموز و مدرسه نرفتیم و جهاد دانشگاهی مستقیما از طریق نمایندگان خود اقدام کرده است.
رئیس اداره مدارس دوره اول متوسطه دارا بودن تقویم زمان بندی اجرایی دقیق در طرح داناب را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در طرح داناب، زمان مدیریت میشد و تعارف درستی بر اجرای کار حاکم بود که بهبود شیوه اجرا در هر سال جزو نقاط مثبت به شمار میرود.
به گفته این مسئول شاید بهتر باشد ما برای سایر طرح و برنامه های خود در عین حالی که مباحث دیداری و حساسیت را ایجاد کنیم و در فرهنگسازی و حساسیت ایجاد کردن به خوبی جلو رفتیم و اتفاقات لازم به این مسئله نیز رخ داد.
انتهای پیام/ر/ی