انیمیشن والاس و گرومیت با کمک هوش مصنوعی تولید میشود
زمان انتشار: 13 دسامبر 2025 ساعت 11:58
دسته بندی: اخبار تکنولوژی
شناسه خبر: 1134317
زمان مطالعه: 4 دقیقه

انیمیشن والاس و گرومیت با کمک هوش مصنوعی تولید میشود
نیک پارک، پویانمای برجسته و خالق مجموعه محبوب والاس و گرومیت اعلام کرده است که استودیو Aardman Animations آماده آزمایش و بهکارگیری هوش مصنوعی در فرایند تولید است، اما این پذیرش مشروط به حفظ ارزشهای خلاقانه و «اصالت» آثار خواهد بود.
به گزارش اخبار زنده پارک در مصاحبهای تأکید کرده است که تجربه چندین دهه این استودیو با فناوریهای جدید، از جمله CGI، به آنها آموخته که فناوری میتواند مکمل فرآیند خلاق باشد، اما هرگز جایگزین حس انسانی و هنر دستساز نخواهد بود.
او میگوید هدف استفاده از AI «افزایش کارایی در برخی مراحل» تولید است، مثلاً در تسهیل فرایندهای زمانبر، اما نه حذف عنصر انسانی که خمیر و حرکتهای دستی را متمایز میکند.
نگرش محتاطانه در مواجهه هنر با AI
استودیوی Aardman که بهخاطر تکنیک معروف خود و آثار شاخصی مانند Chicken Run شناخته میشود، میخواهد راهحلهایی بیابد که بهرهوری را افزایش دهد، بدون آنکه «احساس دستی» و جزئیات هنری از بین برود.
پارک هشدار داده است که هوش مصنوعی «چالش جدیدی» است و باید با دقت و چارچوبهای اخلاقی و حرفهای وارد کار شود.
به نظر میرسد استودیوی Aardman در مسیر موازنه میان سنت و نوآوری حرکت میکند: از یکسو اصالت خمیر و حرکت فیزیکی محور کار باقی خواهد ماند و از سوی دیگر ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی میتوانند در پستولید، تسریع برخی فرایندها و تسهیل کارهای فنی به کار گرفته شوند. نیک پارک این رویکرد را روش هوشمندانهای برای نگهداری میراث هنری استودیو میداند.
اظهارات پارک همزمان با گفتوگوهای گستردهتری که درباره کاربرد AI در صنعت هنر و سرگرمی جریان دارد مطرح میشود؛ یعنی در زمانی که برخی هنرمندان و دستاندرکاران نسبت به خطرات بالقوهای مانند از بین رفتن مشاغل تخصصی و تضعیف مهارتهای دستی هشدار دادهاند.
کارشناسان تأکید میکنند که موفقیت ترکیب AI و هنر نیازمند حفظ نقش خلاقیت انسانی و اجرای کنترلهای کیفی است.











