اقدامات غیرسازنده همسایگان خللی در حمل و نقل کالا در دریای خزر ایجاد نمیکند
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، داود تفتی گفت: هم اکنون 200 کانتینر یخچالی در بنادر شمالی مستقر کرده ایم تا در سریع ترین زمان ممکن نیاز صادرکنندگان کالاهای یخچالی از جمله محصولات باغی، صیفی و سبزیجات و … را برآورده سازیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود: تمامی 23 فروند کشتی کشتیرانی دریای خزر برای حمل کانتینری از معمولی و یخچالی به روزرسانی شده اند، گفت: اگر حتی تمام ظرفیت این شناورها پر بشود آمادگی آن را داریم که با اجاره شناور رو – رو ظرفیت خدمات خود را به سرعت افزایش دهیم.
وی در این رابطه تاکید کرد: به صاحبان کالا اطمینان می دهیم که کشتیرانی دریای خزر با قدرت پای کار صادرات و واردات ایستاده است و اجازه نمی دهد هیچ بحرانی خللی در این امر در منطقه دریای خزر وارد کند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در زمینه توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر شمال کشور، افزود: در جهت استقرار کانتینر در بنادر شمالی به ویژه بنادر انزلی، آمیرآباد و آستارا، با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، ترمینال های کانتینری با قابلیت میزبانی کانتینرهای یخچالی ایجاد شده است که هم اکنون در حال ارائه خدمات به صاحبان کالا است، در بنادر نوشهر، کاسپین و فریدونکنار نیز امکانات یاد شده نصب شدهاند.
کاپیتان تفتی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات غیرسازنده همسایگان خللی در حمل و نقل کالای ایرانی در منطقه دریای خزر ایجاد نمی کند، تصریح کرد: ماهیت وجودی کشتیرانی دریای خزر این است که هیچگونه محدودیتی اقتصاد کشور و صاحبان کالا را با چالش مواجه نکند به همین علت کارکنان و شناورهای کشتیرانی دریای خزر با تمام ظرفیت و به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا کوچکترین حجم کالای صادراتی و وارداتی ایرانی بر زمین نماند.
وی توسعه زیرساخت های کانتینری در بنادر را محدود به بنادر ایرانی حاشیه خزر ندانست و خاطرنشان کرد: با مذاکرات صورت گرفته و در جهت ارائه خدمات مناسب به صاحبان ایرانی کالا، بنادر آکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه نیز به زیرساخت لازم جهت تخلیه و بارگیری کانتینرهای معمولی وی یخچالی مجهز شدهاند.
وی ایجاد خطوط منظم کانتینری از سال گذشته در دریای خزر از سوی کشتیرانی دریای خزر را اقدامی راهبردی در جهت حفظ منافع ملی دانست و افزود: با تمهیدات صورت گرفته کالا با سرعت و کیفیت و ایمنی بالا به مقاصد می رسند همچنین با ایجاد امکانات لازم در بندر آکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه هم اکنون حمل و نقل ترکیبی در این بنادر برای صدور و رود هر گرونه کالا به منطقه اوراسیا و از منطقه اوراسیا در اختیار صاحبان ایرانی کالا قرار دارد.
تفتی افزود: با پشتیبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را داریم که نیاز به حمل کانتینری را در بالاترین ظرفیت ممکن پاسخگو باشیم در عین حال با امکانات جدیدی که فراهم شده است، صاحبان کالا می توانند از طریق ترمینالهای خشک گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در برخی مراکز تجاری مانند مراغه در شمال غرب و تهران در مرکز و یا بنادر جنوبی کالای خود را از محل خود به مقاصد مختلف در دریای خزر بارگیری کنند.
وی با بیان اینکه در این زمینه از امکانات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهره برده ایم، تصریح کرد: در همین راستا بیش از سه هزار کانتینر از بنادر جنوبی به نادر شمال کشور منتقل و مستقر شد.
تفتی با تاکید بر اینکه از سال پیش از عدم ثبات در حمل و نقل از طریق مرزهای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و برخی سخت گیری ها از سوی این دو کشور مواجه شدیم راه اندازی خطوط منظم کانتینری را در دستور کار قرار دادیم، افزود: راه اندازی خطوط کانتینری به شکل جدی از سوی کشتیرانی دریای خزر با به روزرسانی کشتیرانی و فراهم سازی زیر ساخت حمل کانتینرهای معمولی ویخچالی در آن صورت گرفت.
وی با یادآور اینکه کشتیرانی دریای خزر بزرگترین ناوگان کشتیرانی در منطقه دریای خزر است، افزود: براساس برنامه چشم انداز 1404 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال جوان سازی و افزایش ظرفیت ناوگان هستیم و در همین راستا در کنار سفارش ساخت شناورهای جدید، با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین تایید موسسات رده بندی به دنبال تعمیر اساسی شناورهای سن بالا برای جوان سازی و در خدمت ماندن آن ها هستیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریایی خزر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عضویت کشورمان در پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: کشتیرانی دریای خزر این آمادگی را دارد که تعهدات حمل و نقلی کشوردر قالب این پیمان را در دریای خزر به نحو احسن انجام دهد.
انتهای پیام/ب