سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
  • اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز

برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز

12 ساعت پیش
حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد

حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد

12 ساعت پیش
حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟

حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟

12 ساعت پیش
بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»

بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»

12 ساعت پیش
قتل کارگردان و بازیگر مطرح هالیوود و همسرش در منزل/ پسر این زوج مظنون به قتل است

قتل کارگردان و بازیگر مطرح هالیوود و همسرش در منزل/ پسر این زوج مظنون به قتل است

12 ساعت پیش
برنامه نمایش‌های ویژه آخرین روز سینماحقیقت ۱۹

برنامه نمایش‌های ویژه آخرین روز سینماحقیقت ۱۹

12 ساعت پیش
مسعود کیمیایی از بیمارستان مرخص شد

مسعود کیمیایی از بیمارستان مرخص شد

12 ساعت پیش
موزه لوور پاریس در آستانه تعطیلی/ کارکنان اعتصاب کردند

موزه لوور پاریس در آستانه تعطیلی/ کارکنان اعتصاب کردند

12 ساعت پیش
پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» اصغر فرهادی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» اصغر فرهادی

12 ساعت پیش
سمپاش در شمار پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ انیمیشن ایران

سمپاش در شمار پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ انیمیشن ایران

12 ساعت پیش

Home » ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

زمان انتشار: 14 آوریل 2024 ساعت 12:42

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 777941

زمان مطالعه: 12 دقیقه

ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

به گزارش خبرگزاری recive، ابوالحسن صبا استاد فقید موسیقی ایرانی (۱۴ فروردین ۱۲۸۱ – ۲۹ آذر ۱۳۳۶ ه‍.ش) هشت ماه پیش از درگذشتش مطلبی را درباره‌ی موسیقی ایرانی برای مجله‌ی فردوسی نوشت، این مطلب که در شماره‌ی ۲۸۹ این مجله به تاریخ سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۳۶ منتشر شد به این شرح بود:

موسیقی ایرانی موسیقی است محلی یعنی مخصوص این آب و خاک و در جای دیگر دنیا این قسم موسیقی معمول نیست. قدما یعنی مطلعین و علمای ما گوشه‌های موسیقی ما را از گوشه و کنار ولایات، قصبات و دهکده‌ها و از خواندن افراد جمع‌آوری کرده و مجموعه‌هایی به نام دستگاه تنظیم کرده و مورد استفاده قرار دادند. مواردی که سابقا از موسیقی استفاده می‌شد عبارت بود از:

۱- مجالس خصوصی ۲- مجالس عروسی ۳- مجالس عزا ۴- موزیک نظام

۱- در مجالس خصوصی که درک موسیقی افراد زیاد بود از اساتید درجه یک که عده‌ی آن‌ها در هر دوره بیش از سه نفر نبود دعوت می‌کردند و صاحبخانه با چند نفر هم‌مشرب و هم‌ذوق خود از محضر استاد که گاهی توام با یک خواننده و ضرب‌گیر بود استفاده می‌کرد. بدین معنی که استاد در سکوت کامل شروع به نواختن پیش‌درآمد (که اواخر متداول شده بود) می‌کرد و ضرب ملایمی با او همراهی می‌کرد سپس شروع به زدن آهنگ آواز مربوط به همان دستگاه که پیش‌درآمد آن را زده بود می‌نمود. خواننده هم در موقع مناسب شروع به خواندن می‌کرد و در حقیقت یک مغازله‌ای بین خواننده و نوازنده جریان داشت و افراد مجلس را هریک به تفکری عمیق فرو می‌برد تا این‌که به توسط تصنیفی که موزون مجلس بود سکوت و آرامش شکسته می‌شد و حالت وجد و سروری به اهالی مجلس با خواندن تصنیف دست می‌داد که گاهی افراد با خواننده‌ی تصنیف هم‌آهنگ می‌شدند و شور و ولوله‌ای دست می‌داد و در خاتمه با رنگ مختصری دستگاه تغییر می‌یافت البته اساتید درجه دو هم در مجالس کوچک‌تر به همین منوال رفتار می‌کردند.

۲- ولی در مجالس عروسی عده‌ای به نام مطرب استفاده می‌شد که شخصیت و موسیقی آن‌ها با اساتید فن تفاوت فاحشی داشت. اطلاعات آن‌ها از تصانیفی بود که مربوط به خود آن‌ها و تا حدی سبک و جلف و احیانا توام به آلودگی و مسخرگی بود و رنگ‌هایی هم می‌نواختند که توام با رقص رقاصه‌ها بود و صندوق‌هایی به نام صندوق «کابی» داشتند که اقسام لباس‌های گوناگون از قبیل کردی، لری، شیرازی، کابلی و عربی در آن یافت می‌شد و هر دفعه رقاصه‌ها با لباس مخصوصی وارد صحنه‌ی عروسی شده که رنگ‌هایی مطابق هریک از لباس‌ها تنظیم شده بود.

۳- دیگر موسیقی تعزیه بود که می‌توان آن را «اپراتراژیک» نام نهاد. سکویی در وسط تکیه قرار داشت و در اطراف تکیه اتاق‌نماهایی مشرف به سکوی وسط تکیه بود که جمعیت دور تا دور تکیه در ایوان اتاق‌نماها جای می‌گرفتند. دور سکوی مرکزی برای گردش و حرکت افراد و تعزیه‌خوان‌ها و اسب‌ها و شترها کناره‌ای وجود داشت البته چون موضوع مذهبی بود افراد با دل و جان حاضر به هرگونه فداکاری می‌شدند بهترین جوانان که صدای خوشی داشتند از کوچکی نذر می‌کردند که در تعزیه شرکت کنند و در ماه‌های محرم و صفر همگی جمع شده و در تحت تعلیم و معین‌البکا که شخص وارد و عالمی بود تربیت می‌شدند این بهترین موسیقی مهمی بود که قطعات و مقام‌ها منطبق با موضوع می‌شد و هر فردی مطالبش را با شعر و آهنگ رسا می‌خواند ناگفته نماند که تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده. متاسفانه نمی‌دانم در آتیه چه چیزی تضمین حفظ موسیقی ما را خواهد کرد!

۴- از دوره‌ی ناصرالدین‌شاه به بعد چون موضوع نظام در ایران رایج شد دستجات موزیک هم توسط اروپایی‌ها متداول گردید که از مارش‌ها، وال‌ها و سرودهای اروپایی استفاده شد چنان‌چه هنوز هم متداول است بعدا هم ایرانی‌ها به تقلید از آن‌ها ادامه دادند و مارش‌ها و سرودهایی ساختند که اقتباس از روش اروپایی بود که نمی‌توان آن‌ها را به ملاحظه‌ی این‌که شعر فارسی دارند موسیقی ایرانی دانست.

به هر حال این بود مواردی که قدما از موسیقی استفاده می‌کردند حالی که آرزو و امیال و تمنیات ما به واسطه‌ی تمدن اروپایی اوج گرفته متحیر هستم جوان‌ها با این موسیقی چه خواهند کرد.

تا سی سال قبل که هنوز تمدن اروپایی در شئون ما رخنه نکرده بود این موسیقی تسلی خاطر ما را فراهم می‌کرد. می‌گویند موسیقی ایرانی مغموم است و باید موسیقی نشاط‌انگیز جای آن گذاشت اگر موسیقی نشاط‌انگیزی تهیه شود که ریشه و مبنای آن از موسیقی ایرانی آب نخورد دیگر آن را نمی‌توان موسیقی ایرانی نام نهاد و اگر مبنای موسیقی مغموم باشد چطور می‌توان از آن موسیقی بشاش و خندان به وجود آورد.

روحیه‌ی ایرانی مغموم بوده و هنوز هم مغموم است این غم‌انگیزی در کلیه‌ی شئون و تمام اشعار و موسیقی ما موجود و نهفته است به عبارت دیگر تراوشات درونی و قلبی ماست که خواه ناخواه ابراز می‌داریم پس اگر بخواهیم موسیقی نشاط‌آور داشته باشیم باید اول در درون و قلب خود ایجاد بشاشت و نشاط نماییم (ساختگی خیر) طبعا موسیقی ما هم که تراوشات روحی ماست نشاط‌آور خواهد شد نمی‌دانم مقصود از موسیقی دنیاپسند چیست، هیچ‌وقت دنیا از این موسیقی خوشش نمی‌آید اگر هم اروپایی‌ها علاقه‌مند باشند هر قدر اصیل و دست‌نخورده‌تر باشد بیش‌تر طالب هستند آن هم برای استفاده از هم نه از لحاظ ترکیب.

من از آقایان تحصیل‌کرده سوال می‌کنم آیا با مطالعه‌ی چند کتاب موسیقی اروپایی و حفظ کردن قواعد آرمنی و یک نظر اجمالی به کتاب‌هایی که راجع به موسیقی ایرانی است می‌توان دست به کار چنین اقدامی شد؟

لااقل تحصیل موسیقی ایرانی و تحقیق در اطراف آن برای کسی که موسیقی بین‌المللی را بداند پنج شش سال وقت لازم است زیرا تا گوشه‌های آن را دقیقا در یک سازی ننوازد و دقت نکند طبعا خط‌مشی و ارتباط آن را با فرازهای ماقبل و مابعد و طرز فرود آمدن (کادانس) آن را با اصل دستگاه یا گدارهای (پاساژ) آن را با گوشه‌ی بعد نمی‌تواند درک کند. ابوالحسن صبا

۲۵۹۵۷

حتما بخوانید : چرا پس از هشت سال «خندوانه» مخاطب را نمی‌خنداند؟

مجله خبری recive.ir

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز
    برگزاری رویداد تخصصی حنجره و آواز
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    12 ساعت پیش
  • حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد
    حمایت از پژوهشگران و توسعه دانش قصه‌گویی؛ بخش علمی جشنواره قصه‌گویی آغاز شد
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    12 ساعت پیش
  • حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟
    حمله روزنامه اصولگرا به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ به ما می گویید ایران اینترنشنال؟
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    12 ساعت پیش
  • بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»
    بازیگر همسران «بچه جوادیه» را نوشت/ فانتزی کردن شخصیت «ننه گربه‌ای»
    Notice: Undefined variable: first_id in /var/www/recive.ir/wp-content/themes/news-wp/single.php on line 64
    12 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 472
  • آذربایجان غربی 378
  • اجتماعی 10445
  • اخبار استانها 2901
  • اخبار بورس 604
  • اخبار تکنولوژی 1647
  • اخبار روز 5
  • اخبار ورزشی 25685
  • اردبیل 1346
  • اصفهان 1667
  • اقتصادی 10800
  • البرز 476
  • ایلام 503
  • بوشهر 6
  • بین الملل 10863
  • تبلیغات 35
  • تهران 972
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1590
  • خراسان جنوبی 47
  • خراسان رضوی 1747
  • خراسان شمالی 49
  • خوزستان 2133
  • دسته‌بندی نشده 1
  • زنجان 789
  • سبک زندگی 135
  • سلامت 1179
  • سمنان 3542
  • سیاسی 12386
  • سیستان و بلوچستان 68
  • عکس 24
  • علمی و فناوری 6470
  • فارس 1145
  • فرهنگ و هنر 11497
  • قزوین 1610
  • قم 426
  • کاریکاتور 137
  • کردستان 1526
  • کرمان 2059
  • کرمانشاه 1502
  • کهگیلویه و بویراحمد 760
  • گلستان 548
  • گیلان 1601
  • لرستان 214
  • مازندران 314
  • مرکزی 36
  • موبایل 404
  • میزبانی و هاستینگ 28
  • هرمزگان 976
  • همدان 1509
  • یزد 716

جدیدترین مقالات

  • دیدار اعضای ستاد دکتر پزشکیان شهرستان میبد با استاندار یزد
    دیدار اعضای ستاد دکتر پزشکیان شهرستان میبد با استاندار یزد 4 ساعت پیش
  • مواضع انقلابی و عقلانی رئیس جمهور با نمایش تصاویر شهدای غزه و جنگ تحمیلی /  مذاکره با دشمنی که در حین مذاکره حمله می‌کند، خیانت است
    مواضع انقلابی و عقلانی رئیس جمهور با نمایش تصاویر شهدای غزه و جنگ تحمیلی / مذاکره با دشمنی که در حین مذاکره حمله می‌کند، خیانت است 4 ساعت پیش
  • پیام تبریک نماینده مردم اردکان به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی
    پیام تبریک نماینده مردم اردکان به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی 4 ساعت پیش
  • تجهیز بیمارستان ضیایی به یک دستگاه یورووات هوشمند
    تجهیز بیمارستان ضیایی به یک دستگاه یورووات هوشمند 4 ساعت پیش
  • برگزاری همایش استانی «هوش سبز» در میبد
    برگزاری همایش استانی «هوش سبز» در میبد 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  هاست ویندوز | هاست لاراول | دانلود رایگان نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور