یزد

ابرکوه می تواند پایتخت پیوند اقوام شود

حامد اکرمی، پژوهشگر حوزه فرهنگی در شهرستان ابرکوه، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: هنرمندان و اهالی دوست دار هنر و موسیقی در دورهمی نغمه‌های زمستانه گرد هم آمدند تا ضمن برپایی یک شب‌شعر و موسیقی، آیین‌ها و سنت‌های کهن شهرستان در شب‌های زمستان را بازگو و احیا کنند.

وی اذعان کرد: معرفی سوغات‌های شهرستان همچون عارسک جلی، چنته بافی، سفره پنبه‌ای، محصولات نمدی و … بخشی از این دورهمی بود که گوشه ای از تاریخ کهن و آداب‌ورسوم مردمان کویرنشین زادگاه پیرترین موجود زنده ایران را بیان می‌کند.

اکرمی تصریح کرد: هنر و میراث ابرکوه نیازمند برپایی مراسم‌های مختلف جهت پیوند محکم‌تر این دو مقوله است. با اینکه داشتن سبقه تاریخی و فرهنگی غنی، همچنین موسیقی و لباس محلی می‌تواند ابرکوه را برای انتخاب شدن به‌عنوان «پایتخت پیوند اقوام» معرفی کند.

این پژوهشگر که تاکنون با تحقیقات و تلاش‌های خود موجب ثبت ملی بسیاری از صنایع‌دستی، آیین‌ها و غذاهای سنتی ابرکوه شده است، ابراز کرد: امید است برنامه‌های مختلف دیگر نیز با همکاری هنرمندان و اهالی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در آینده برگزار شود تا بتوانیم آنچه را در گذشته داشتیم و امروز به دست فراموشی سپرده شده است، دوباره احیا و به جهانیان معرفی کنیم.

گفتنی است موسیقی نینوا همراه با آوازهای محلی، سنتور، شعرخوانی شاعران پیشکسوت و جوان، اجرای سنت قدیمی «فال کوزه»، حافظ خوانی و … از جمله برنامه‌های اجرا شده در اولین دورهمی نغمه‌های زمستانه بود.

انتهای پیام/ف


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا