فرهنگ و هنر

«آن‌سوی آتش» کیانوش عیاری راهی بازار کتاب شد

«آن‌سوی آتش» کیانوش عیاری راهی بازار کتاب شد

به گزارش خبرگزاری recive، کیانوش عیاری کارگردان برجسته سینمای ایران کارش را با ساخت فیلم هشت میلی‌تری آغاز کرده و با اولین فیلم بلندش «تنوره دیو» در مقام یک فیلمنامه‌نویس و کارگردان تمام‌عیار پا به عرصه سینمای حرفه‌ای گذاشت و با اثر بعدی‌اش «شبح کژدم» به یک فیلمنامه‌نویس و کارگردان تراز سینما تبدیل شد که دوستداران سینما منتظر آثار بعدی او بودند.

 آن‌سوی آتش سومین اثر بلند این فیلمساز بود، اثری تأثیرگذار و خوش‌ساخت. حالا پس از ۳۷ سال از ساخت این اثر سینمای، فیلمنامه آن منتشر شده است.

 کتاب دارای سه فصل مقدمه کتاب با عنوان «سینمایی با عیار رئالیسم کیانوش» نوشته مهرداد غفارزاده، «فیلمنامه» و «از زبان کیانوش عیاری درباره فیلم آن‌سوی آتش» است.

«آن‌سوی آتش» کیانوش عیاری راهی بازار کتاب شد

 کیانوش عیاری در فصل آخر می‌گوید: با بوی نفت به دنیا آمدم و با آن بزرگ شدم، متن گفتگو با کیانوش عیاری که مهرداد غفارزاده با او انجام داده است، چگونگی نگارش و ساخت این اثر است. فیلمی که روایت درگیری دو برادر بر سر ارث خانوادگی است. در این کتاب آمده است:

 «همیشه آسمان اهواز را قرمز می‌دیدم انعکاس آتش‌های اطراف اهواز به حدی بود که نمی‌توانستیم ستاره‌های آسمان را ببینیم. زندگی من به‌نوعی با این آتش‌ها گرد خورده بود و هر ایده‌ای که به ذهنم می‌رسید ریشه در آتش‌های اهواز داشت. چند داستان کوتاه نیز درباره‌ی آتش‌های اهواز نوشته‌ام؛ فیلم‌هایی که در تهران و خوزستان ساخته‌ام همگی به‌نوعی با این آتش‌ها در پیوندند. نوشتن فیلم‌نامه‌ی آن‌سوی آتش حدود شش یا هفت ماه طول کشید؛ برخلاف شبح کردم که تنها دو یا سه شب زمان برد احساس می‌کردم مشغول نوشتن رمانی هستم. تجربیات دوران نوجوانی‌ام از اهواز و آتش‌های آن فرصتی در اختیارم گذاشت تا با دقت و حوصله همه‌ی آن چه را لازم بود بنویسم انگار به ادبیات نزدیک شده بودم فکر نمی‌کردم که فیلم‌نامه است، واقعاً احساس می‌کردم که رمانی نوشته‌ام درباره‌ی موضوعی که بیش از بیست و پنج سال به آن علاقه‌مند بودم در هسته‌ی زمین ثروتی افسانه‌ای نهفته است و در پوسته‌ی زمین فقر بیداد می‌کند. یکی از گرایش‌های جدی در فیلم‌هایم رئالیسم است. در فیلم‌های هشت میلی‌متری ابتدایی‌ام این تمایل به واقع‌گرایی مشهود است. احساس می‌کردم این نوع از واقع‌گرایی در سینمای ایران کمتر دیده شده است. برای من، حضور واقعیت در فیلم چیزی فراتر از نمایش خستگی و درد بود؛ هدفم این بود که تماشاگر حس واقعی و زنده‌ای از صحنه‌ها دریافت کند.»

 این کتاب با گردآوری مهرداد غفارزاده و توسط انتشارات گیلگمش منتشر و راهی بازار کتاب شده است. این ناشر پیش‌ازاین تنوره دیو و شبح کژدم را منتشر کرده بود.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا