قزوین

کمبود مرغ و ماهی در بازار قزوین به بهانهٔ تعطیلی‌ روزهای اخیر/ ترمز افزایش قیمت‌ها باید کشیده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گزارش بازار این هفتهٔ قزوین به بررسی قیمت کالاهای اساسی موجود در بازار قزوین می‌پردازد و بررسی می‌کند چه کالاهایی در شیب نزولی یا صعودی قیمت قرار گرفته‌اند.

متأسفانه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر دائماً شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار بوده‌ایم و سفرهٔ خانواده‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شود، در این میان خانواده‌های ضعیف‌تر بیشترین آسیب را می‌بینند و ناچارند در سبد غذایی خود تغییراتی ایجاد کنند. نکتهٔ قابل توجه این است که عدم ثبات قیمت‌ها بیشتر از گرانی‌ها آزاردهنده است، زیرا خانواده‌هایی که تا حدودی دستشان به دهانشان می‌رسد، به‌دلیل تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها، بیش از نیاز خود کالا تهیه می‌کنند و به‌عبارتی دست به احتکار خانگی می‌زنند، همین افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت کالا و کمبود آن در بازار شده و حتی منجر می‌شود برخی از سودجویان و دلالان دست به احتکار اجناس برای گران‌تر شدن آن بزنند. همهٔ این موارد به متضرر شدن خانواده‌های ضعیف می‌انجامد و سفره‌های آنان را کوچک و کوچک‌تر کرده و زندگی را برای آنان سخت‌تر می‌کند. همین امر ضرورت نظارت و تنظیم واقعی بازار را احتناب ناپذیر و اولویت‌دار می‌کند.

خوب است این فرهنگ در میان مردم جامعه جا بیفتد که در هر شرایطی تنها به اندازهٔ نیاز واقعی خود خرید کنند تا از این موارد پیشگیری شود.

در روزهای اخیر بازار قزوین با کمبود مرغ و ماهی مواجه بود. فروشندگان تعطیلی‌ها را عامل این موضوع می‌دانستند، اما به‌نظر می‌رسد مشکلات عمده‌ای در زمینهٔ توزیع مرغ در استان قزوین وجود دارد و با توجه به این‌که در ماه‌های اخیر نیز قزوین با مشکل شدید کمبود مرغ مواجه بود، مردم از ترس این‌که مانند آن ایام نتوانند در بازار مرغ پیدا کنند، اقدام به خرید این کالا بیش از نیاز خود می‌کنند و همین امر نیز به کمبودها دامن می‌زند.

 

اکنون هر کیلو گوشت مرغ در بازار قزوین 24 هزار و 900 تومان، هر کیلو گوشت گوسالهٔ بدون چربی 178 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی بدون چربی 165 هزار تومان است.

لازم است ترمز افزایش قیمت حبوبات کشیده شود

در هفته‌های اخیر قیمت حبوبات با افزایش چشمگیری مواجه شده و با قیمت برنج ایرانی برابری می‌کند. پیش از این‌ شرایط به‌گونه‌ای بود که اگر خانواده‌ای توان خرید برنج را نداشت، به حبوبات روی می‌آورد، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که قیمت انواع حبوبات و برنج در حال رقابت است و اقشار کم‌درآمد توان خرید حبوبات را هم ندارند. قیمت انواع حبوبات در بازار قزوین به شرح زیر است: لوبیا چشم‌بلبلی 40 الی 44 هزار تومان، لوبیا چیتی 45 الی 50 هزار تومان، لوبیا قرمز 30 الی 35 هزار تومان، لوبیا کشاورزی 43 الی 45 هزار تومان، لوبیا سفید 27 الی 30 هزار تومان، لپه 43 الی 46 هزار تومان، ماش 28 الی 33 هزار تومان، عدس 33 الی 40 هزار تومان، نخود 30 الی 35 هزار تومان.

قیمت انواع صیفی‌جات و میوه در بازار قزوین

انواع صیفی‌جات و میوه‌جات در بازار قزوین با پیشتازی قیمت گلابی و توت‌فرنگی در میوه‌ها و نیز کاهو و فلفل دلمه در صیفی‌جات، هم‌چنان در شیب صعودی است. خشکسالی موجب شد امسال در هیچ ماه و فصلی قیمت تره‌بار در قزوین فروکش نکند. قیمت انواع میوه در بازار قزوین به شرح زیر است: توت‌فرنگی 60 هزار تومان، گلابی 35 الی 60 هزار تومان، موز 30 الی 33 هزار تومان، آلو بخارا 15 الی 30 هزار تومان، شلیل 25 الی 35 هزار تومان، خرمالو 15 الی 20 هزار تومان، لیموشیرین 15 الی 20 هزار تومان، به 20 هزار تومان، هلو 14 الی 20 هزار تومان، هلو انجیری 20 الی 30 هزار تومان، خیار 7 الی 12 هزار تومان، انگور 15 الی 25 هزار تومان، پرتقال 25 هزار تومان، خیار چنبر 10 هزار تومان، سیب 5 الی 15 هزار هزار تومان، نارنگی 10 الی 18 هزار تومان، انار 8 الی 25 هزار تومان، هندوانه 6 هزار تومان.

قیمت انواع صیفی‌جات در بازار قزوین به شرح زیر است: سیب‌زمینی 5 الی 7 هزار تومان، پیاز 4 هزار و 500 الی 8 هزار و 500 تومان، برگ‌کلم 13 الی 15 هزار تومان، هویج 11 الی 13 هزار تومان، سیر 35 الی 50 هزار تومان، فلفل‌دلمه 20 هزار تومان، گوجه‌فرنگی 6 الی 10 هزار تومان، بلال 10 هزار تومان، بادمجان 8 الی 10 هزار تومان، کدو 7 الی 8 هزار تومان، کاهو 20 هزار تومان، کرفس 10 هزار تومان، لوبیاسبز 13 الی 15 هزار تومان، شلغم و چغندر 10 هزار تومان.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مردم با روی کار آمدن دولتی انقلابی، چشم‌انتظار رسیدگی عاجل به وضعیت اقتصادی موجود در جامعه هستند و چشم‌انتظارند با گذشت چند ماه از فعالیت دولت سیزدهم کم‌کم بتوانند روی آرامش و امنیت اقتصادی را ببینند. لازم است دولت‌مردان سرعت عمل بیشتری به خرج دهند تا امید مردم به دولت انقلابی ناامید نشود.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا