کردستان

پروژه انتقال آب از سد آزاد 1500 میلیارد تومان نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ناصر علیزاده مدیر اجرایی پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد و ژاوه سنندج صبح امروز در جریان بازدید وزیر نیرو از سد قوچم، اظهار کرد: هدف اصلی کل پروژه تامین آب شرب است و با توجه به کیفیت بالایی که سد آزاد دارد هدف‌گذاری عمده‌ برای این سد تامین آب شرب شهرهای سنندج، قروه، دهگلان، دزج و شهرهای تابعه است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه انتقال سد آزاد 88 کیلومتر خط و تونل است که تونل آن به پایان رسیده و امکان بهره‌برداری از سامانه به ظرفیت 3.5 هکتار وجود دارد.

علیزاده تصریح کرد: دو ایستگاه پمپاژ پروژه هم یکی در اول مسیر و دیگری در میانه آن انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کل این مجموعه سد آزاد و سامانه انتقال آن 100 درصد تمام شده است بلکه تنها پروژه انتقال آب به سنندج و پروژه انتقال به شهرهای قروه و دهگلان برای مصارف شرب به میزان 32 میلیون مترمکعب باقی‌مانده که 24 میلیون مترمکعب آن شرب و مابقی مربوط به بخش صنعت است.

علیزاده اضافه کرد: فاصله انتقال تا دهگلان و قروه حدود 60 کیلومتر است که تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: برای ایستگاه پمپاژ یک و دو، پیمانکار تعیین شده و کار را شروع کرده است و عملیات ساختمانی آن به زودی شروع خواهد شد.

علیزاده تصریح کرد: خط انتقال هم باید به زودی شروع شود که برآورد ریالی اجرای کل پروژه یک‌هزار  و 500 میلیارد تومان است ضمن اینکه یک تصفیه‌خانه هم در کنار این خط انتقال در حال طراحی است.

وی اظهار کرد: اگر 60 کیلومتر لوله با قطر 19 برای این پروژه تامین شود حداقل 800 میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز این پروژه حل خواهد شد و با 700 میلیارد تومان انتقال آب تحقق می‌یابد.

علیزاده افزود: برنامه اجرایی این است که در سال 1401 از طریق ماده 57 با 600 میلیارد تومان به دهگلان و در سال 1402 به قروه برسانیم.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی فراروی این پروژه عدم همکاری بانک‌ها است.

انتهای پیام/2330/71/ ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا