سمنان

مشارکت عمومی در حراست و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اثر گذار است

مشارکت عمومی در حراست و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اثر گذار است

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اهمیت بحث مشارکت مردم در حراست و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی افزود: استفاده از تمام ظرفیت مردمی، تشکل‌های مردمی، جوامع محلی برای افزایش حراست از منابع طبیعی مهم است.
وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی همراه مردم است، گفت:مطالبه گری مردم در حوزه منابع طبیعی مهم است و تشکلهای مردم به عنوان یک پایگاه نظارتی غیر رسمی و عمومی و غیردولتی با هدف و رویکرد اطلاع رسانی، آگاه سازی و جلب مشارکت مردمی فعال شدند تا بهره‌وری فعالیت اداره‌کل منابع طبیعی را افزایش دهند و هم افزایی بین دستگاهی حوزه فعالیت ایجاد کنند.
جعفر مرادی حقیقی به مشارکت مردم در همه حوزه ها به خصوص در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: مشارکت بین مردم و حضور مردم در صحنه برای کمک رسانی برای مدیریت بحران ارزشمند است و نقش مردم و مشارکت مردمی و دخالت مردمی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست اثر گذار است.
مرادی حقیقی درجلسه شورای معاونین که با حضوراعضائ برگزارشد، به افزایش مشارکت مردم در بخش منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: منابع طبیعی با مردم است و باید یک رویکرد تعاملی بین مردم، کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد شود.
وی افزود: مردم در زمینه عرصه های منابع طبیعی و همچنین جلوگیری از اطفای حریق فعالیت چشمگیر داشتند و این امر باعث شده که آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در چند سال اخیر کاهش داشته باشد.وحفظ منابع طبیعی در راستای حفاظت از جوامع و زندگی آینده بشر نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد دارد.
مرادی حقیقی با اشاره به نقش مهم جوامع محلی و روستائیان افزود: فرهنگ سازی در بین روستائیان و تقویت فرهنگ حفاظت از طبیعت نقش به سزایی در جلوگیری از تخریب و آسیب‌های وارده به این عرصه ها دارد.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان حضور و مشارکت خیرین جامعه درتوسعه آبخیزداری در استان سمنان را مهم ارزیابی و افزود: با عنایت به محدودیت های منابع آب دراستان، خاصه در اقلیم خشک و نیمه خشک کشور، بیلان منفی آبخوان‌های زیرزمینی و دیگر چالش‌های پیش رو در این زمینه، اهمیت پرداختن به آبخیزداری و آبخوان‌داری در سرزمین خشک و نیمه خشک ایران را دو چندان نموده است.
در همین راستا برای تحقق اهداف، راهبردهایی اساسی و استراتژیک کشور در جهت خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است که این مهم با توجه به گستره وسیع حوزه‌های آبخیز کشور و نیاز فراوان به انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بدون حضور مردم و اعتبار ملی و استانی میسر نخواهد گردید.
جعفر مرادی حقیقی با اشاره به هفته دولت وگزارش عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت یک ساله دولت مردمی در رسانه ها و صدا و سیما مرکز سمنان و جذب اعتبارات ملی و استانی ، تقویت جذب اعتبارات صندوق بخش منابع طبیعی ومصوبات اعتبارات سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان سمنان تاکید کرد.
در ادامه این جلسه، معاونین اداره کل و روسای ادارات ستادی به ارائه گزارشاتی در خصوص عملکرد معاونت و ادارات مربوطه خود در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۱ پرداختند.
در پایان حاضرین در جلسه نقطه نظرات و پیشنهادات خود را برای دستیابی هرچه سریع‌تر و مطلوب‌تر به اهداف سازمانی ارائه نمودند.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا