اجتماعی

همه چیز درباره طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱

همه چیز درباره طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری recive و به نقل از سایت شهر ارگان شهرداری تهران، عمار سعیدیان‌فر، با بیان اینکه همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱ طرح ترافیک اجرا می‌شود، عنوان کرد: ساز و کار اجرایی مصوبه مدیریت محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱  مطابق با طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ است و تنها تفاوت آن نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش تعرفه‌ها طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

به گفته سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران؛ طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک  در سال ۱۴۰۱، ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

سعیدیان‌فر درباره نرخ عوارض پایه سال جدید، توضیح داد: نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳هزارو۸۰۰ تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگر متقاضیان در محدوده طرح ترافیک تردد کنند ضریب محدوده  تردد ۱/۵ و اگر در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند ضریب  ۰/۷۵  محاسبه می‌شود. اما در محدوده کنترل آلودگی هوا هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان دارد که در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور،عوارض تردد از وی دریافت می‌شود.

نحوه رزرو طرح ترافیک سال ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه رزرو طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ همانند سال ۱۴۰۰  از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود، گفت: افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید تردد خود را رزرو کنند. عملیات رزرو را می‌توانند به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل انجام دهند یا به صورت روزانه رزرو کنند. حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت ۲۴ همان روز امکان رزرو دارند، البته این درحالی‌است که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد.

به گفته سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران؛ طبق مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو است.

سعیدیان‌فر در ادامه گفت: چنانچه شهروندان تا ساعت ۲۴ همان روز ورود خود به محدوده طرح ترافیک رزرو را انجام ندهند، مبلغ ۹۸هزارو۵۵۰ تومان به بدهی عوارض تردد در  طرح ترافیک آن‌ها  در سامانه «تهران من» اضافه می‌شود.

عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

وی با تأکید براینکه نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هواست، بیان کرد: اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و پیش از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۲۱هزازو۹۳۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۶۰هزارو۹۶۵ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و محدوده های ترافیکی شهرداری تهران در ادامه عوارض خودروهای دارای معاینه فنی برتر را به شرح زیر توضیح داد:اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر پیش از ساعت ۱۰ وارد محدوده و پیش از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۴۵۹هزارو۹۰۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۲۹هزارو۹۵۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پیش از ساعت ۱۰ وارد و پس از ساعت ۱۶ خارج از محدوده شود باید مبلغ ۶۸۹هزازو۸۵۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۳۴۴هزارو۹۲۵ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد و پس از  ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۴۵۹هزارو۹۰۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۲۹هزازو۹۵۰ ریال به ازای هر روز در محدوده  کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ ورود و خروج از محدوده داشته باشد باید مبلغ ۴۵۹هزارو۹۰۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۲۹هزارو۹۵۰ به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد و پیش از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۲۱هزارو۹۳۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۶۰هزازو۹۶۵ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۶ ورود و خروج داشته باشد باید مبلغ ۴۵۹هزارو۹۰۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۳۲۸هزارو۵۰۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

عوارض خودروهای فاقد معاینه فنی برتر نیز از خودروهای دارای معاینه فنی برتر بیشتر و به شرح جدول زیر است:

همه چیز درباره طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱

تسهیلات ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

سعیدیان‌فر با بیان اینکه ساکنان محدوده  کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک پیش از ساعت ۹  می‌توانند یک خروج رایگان داشته باشند و پس از ساعت ۱۴:۳۰ نیز در شرایط شیوع بیماری کرونا می‌توانند یک ورود رایگان داشته باشند، افزود: امکان تردد بین این ۲ ساعات برای ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیم بها محاسبه می‌شود و نیازی به رزرو طرح ندارند.

وی در ادامه تأکید کرد که مستاجران نیز باید قرارداد اجاره و مالکین سند مالکیت خود را به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهند تا پس از تأیید، سکونت در محدوده‌های دوگانه برای آن‌ها درج شود. افرادی هم که اکنون در حال استفاده از امتیاز ساکنان هستند باید عوارض نوسازی، پسماند ملک، بدهی عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض طرح ترافیک خود را پرداخت کنند در غیراین‌صورت از این امتیاز برخوردار نمی‌شوند.

جزئیات بسته‌های زمانی برای شهروندان

سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و محدوده های ترافیکی شهرداری تهران با بیان اینکه بسته‌های یک‌ماهه، سه‌ماهه و شش ماهه برای شهروندان با مبالغ مختلف در نظر گرفته‌ شده است، افزود:  شهروندان می‌توانند با توجه به نوع خودرو و معاینه فنی، بسته مورد نظر را خریداری کنند.

سعیدیان‌فر درباره هزینه بسته‌ها برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی، توضیح داد: تعرفه بسته یک ماهه برای خودروی دارای معاینه فنی عادی برابر با یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، بسته سه ماهه برابر با سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و بسته شش ماهه برابر با پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تومان است.

وی درباره هزینه بسته‌ها برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر هم گفت: تعرفه بسته یک ماهه برای خودروی دارای معاینه فنی برتر برابر با ۷۷۶ هزار تومان، بسته سه ماهه برابر با دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بسته شش ماهه برابر با چهار میلیون و ۱۳۶ هزار تومان است.

سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و محدوده های ترافیکی شهرداری تهران درباره هزینه بسته‌ها برای خودروهای برقی و هیبریدی، عنوان کرد: تعرفه بسته یک ماهه برای خودروهای برقی و هیبریدی برابر با ۱۱۱ هزار تومان، بسته سه ماهه برابر با ۳۱۴ هزار تومان و بسته شش ماهه برابر با ۵۹۱ هزار تومان است.

همه چیز درباره طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱

۲۰ روز سهمیه رایگان فصلی پابرجاست

سعیدیان‌فر با بیان اینکه همچنان طرح ترافیک در روز پنجشنبه اجرا نمی‌شود و محدوده های دوگانه کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک در روز پنجشنبه تبدیل به یک محدوده کنترل آلودگی هوا می شوند، افزود: اگر سهمیه ۲۰ روز تردد فصلی تمام شده باشد در صورت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، نصف تعرفه محدوده طرح ترافیک به حساب شهروند منظور می‌شود؛ چنانچه سهمیه ۲۰ روز تردد فصلی تمام نشده باشد به صورت رایگان می‌توانند وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شوند.

وی در ادامه یادآور شد: شهروندان در صورتی‌که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده باشند، در هر فصل سهمیه ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارند، این سهمیه برای محدوده طرح ترافیک نیست.

جزئیات طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاران

سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و محدوده های ترافیکی شهرداری تهران درباره اعتبار سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، بیان کرد: تا زمانی که سهمیه  طرح ترافیک ۱۴۰۱ خبرنگاران اختصاص پیدا کند، سهمیه طرح ترافیک  سال ۱۴۰۰ آنان معتبر است.

سعیدیان‌فر درباره چگونگی تخصیص یافتن سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران متقاضی گفت: ابتدا خبرنگاران باید در سامانه «تهران من» ثبت‌نام را به صورت کامل به همراه بارگذاری مدارک، انجام دهند. زمان ثبت‌نام خبرنگاران تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است. برای بررسی مدارک و سپس تخصیص سهمیه تا ۲ ماه پس از اردیبهشت نیز زمان لازم است. البته تخصیص کارت بلیت خبرنگاری در زمان کوتاه تری انجام خواهد پذیرفت.

به گفته وی؛ خبرنگارانی که متقاضی دریافت کارت بلیت مترو و اتوبوس هستند نیز باید تا ۳۰ فروردین ثبت‌نام خود را انجام دهند.

سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و محدوده های ترافیکی شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: ثبت‌نام خبرنگاران در سامانه «تهران من» به معنای اختصاص سهمیه نیست و در صورت تایید مدارک خبرنگاری، باید از سمت رسانه مورد نظر با توجه به سهمیه تخصیصی، معرفی شوند.

بیشتر بخوانید:

هوشمندسازی در شهرداری تهران بی‌صاحب است

چرا ترافیک تهران گره خورد؟/ استاندار پاسخ می‌دهد

47231

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا