خراسان رضوی

برپایی ۲ هزار و ۳۰۰ مشاوره سوگ در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وبدا، دکتر ندا اخروی گفت: با مشارکت بیش از ۶۰ روانشناس تاکنون بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای خانواده افراد جانباخته بر اثر کرونا به صورت تلفنی از مشاوره سوگ بهره‌مند شده‌اند و ۲ هزار و ۳۰۰ جلسه حضوری مشاوره سوگ نیز در مناطق زیر پوشش این دانشگاه برگزار شده است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: طرح حمایت و ارائه خدمات رایگان روانشناسی به خانواده‌های متوفیان کرونا همزمان با سراسر کشور از نیمه اردییهشت سال ۹۹ در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در حال اجراست که همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: برای خانواده‌های داغدار کرونایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به رایگان مشاوره سوگ در پنج جلسه، شامل یک جلسه ارزیابی و چهار جلسه مشاوره به صورت هفتگی توسط متخصصان و کارشناسان آموزش دیده روانشناسی برپا می‌شود.

اخروی گفت: این ۶۰ روانشناس که در جلسات مشاوره برای خانواده‌های سوگوار با عنوان کارشناس سلامت روان همکاری دارند، دارای مدرک دکتری و یا کارشناسی ارشد روانشناسی هستند و برای این قسم مشاوره آموزش دیده‌اند و در مراکز بهداشت ارائه خدمت می‌کنند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هدف از مشاوره سوگ، کمک به بازماندگان برای کنار آمدن با غم فقدان عزیز از دست رفته‌شان است، افزود: البته این به معنی فراموش کردن جانباختگان نیست بلکه یافتن راه‌هایی است که بازماندگان بتوانند در کنار حفظ و یادآوری خاطرات متوفی، زندگی سازنده‌ای را در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: در قالب این طرح با خانواده‌های متوفیان کرونا تماس گرفته می‌شود و از آنان برای شرکت در جلسات مشاوره سوگ دعوت به عمل می‌آید.

اخروی گفت: فقدان و سوگ در خانواده‌های داغ‌دیده از کرونا با توجه به عدم برپایی مراسم سوگواری، ابراز نکردن احساسات و تخلیه نشدن هیجان‌های دردناک، از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این جلسات، روانشناس از طریق تکنیک‌های همدلی با خانواده داغدار، ارتباط درمانی برقرار کرده و آنان را تشویق به تخلیه هیجانی می‌کند تا واقعیت فقدان را پذیرفته و با دردی که از فقدان تجربه می‌کنند، کنار آمده و معنای جدیدی برای این گونه تجارب دردناک بیابند.

وی ادامه داد: برای کاهش بار روانی ناشی از سوگ برای خانواده افرادی که یک یا چند عزیز خود را در این بیماری از دست داده‌اند، کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت که دوره‌های آموزشی لازم را برای کمک به افراد مصیبت دیده گذرانده‌اند با تماس تلفنی، خانواده این افراد را برای انجام مشاوره سوگ به مراکز دعوت می‌کنند.

اخروی گفت: در شرایط همه‌گیری کرونا، کارشناسان سلامت روان مراکز بهداشت به صورت تلفنی برای افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا دچار اضطراب یا افسردگی هستند، مشاوره روان‌شناختی انجام می‌دهند که در این راستا تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر  به صورت حضوری تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افرادی که پیش از این مبتلا به اختلالی در سلامت روان بوده و با مصرف دارو بهبودی پیدا کرده‌اند، ممکن است به دلیل تشدید استرس در شرایط فعلی جامعه، با بازگشت بیماری مواجه شده و نیاز به حمایت‌های روانی داشته باشند، افزود: کارشناسان سلامت روان با این افراد نیز تماس می‌گیرند و خدمات روانشناختی یا پزشکی لازم را به آنان ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا