کردستان

شاخص مقاوم‌سازی در روستاهای شرق کردستان ۶۵ درصد است

رضا قادری  مدیرکل بنیاد مسکن کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: 200 روستا از مجموعه یک‌هزار و 700 روستای استان حتی یک مورد هم از وام تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی استفاده نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص مقاوم‌سازی روستاهای شرق استان 65 درصد و در غرب استان کمتر از 20 درصد است.

به گفته وی، 200 هزار واحد از مجموع 450 هزار واحد مسکونی موجود در استان غیر مقاوم است که 70 هزار واحد آن روستایی است.

وی با بیان اینکه این واحدهای غیرمقاوم در صورت مشارکت مالیکنی باید ظرف 10 سال دیگر توسط بنیاد مسکن مقاوم سازی شود، خاطرنشان کرد: در سه دهه اخیر با کمک طرح‌های دولتی و تلاش جامعه مهندسی کشور و تشکیل نظام مهندسی ساختمان در استانها، کنترل فنی ساخت و سازها تقویت شده است.

مقاوم‌سازی40درصد واحدهای مسکونی روستایی در کردستان

وی اضافه کرد: 60 درصد واحدهای مسکونی شهری و 40 درصد مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر براساس آمار موجود مقاوم‌سازی شده است.

وی افزود: واحدهای مسکونی استان تا حدود زیادی در مقابل حوادث به ویژه زلزله مقاوم شده است، اما همچنان در بافت‌های فرسوده شهری به ویژه در مناطق حاشیه‌نشین و روستاهای غرب استان واحدهای مسکونی غیر مقاومی وجود دارد که در برابر ضعیف‌ترین حوادث هم ناپایدار هستند.

به گفته قادری، قروه با ۷۵ درصد، بیجار با ۶۰، کامیاران با ۵۴، دیواندره با ۵۱ و دهگلان با ۵۰ درصد مقاوم سازی بالاترین درصد مقاوم‌سازی را در بین شهرستان‌های استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی به وضعیت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در غرب استان نیز گریزی زد و گفت: سقز ۲۸ درصد، سروآباد ۱۹ درصد، سنندج ۱۸ درصد و در مریوان ۱۷ درصد واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده است که رقم کمی است.

 مدیرکل بنیاد مسکن کردستان خاطرنشان کرد: عدم استقبال روستاییان غرب استان از تسهیلات مقاوم‌سازی از مهم‌ترین دلایل پایین بودن درصد مقاوم‌سازی در غرب استان است که در راستای رفع این مشکل اقدامات مختلفی انجام و راهکارهایی نیز ارائه شده است اما به نتیجه قطعی‌ دست پیدا نکرده‌ایم.

انتهای پیام/2330/71


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا