اجتماعی

کرونا تمام نشده؛ ماسک‌ها را کنار نگذارید

کرونا تمام نشده؛ ماسک‌ها را کنار نگذارید

دکتر احمد طباطبایی،‌ با تاکید بر اینکه کرونا به اتمام نرسیده است، گفت: هنوز به صورت تک‌گیر بیماران را مشاهده می‌کنیم و گاهی اوقات چند نفر از اعضای یک خانواده به فرم‌های خفیف بیماری با امیکرون مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات هم در برخی مواقع می‌بینیم که هنوز عده‌ای علائم کرونای دلتا دارند بنابراین؛ نمی‌توان کرونا را خاتمه یافته تلقی کرد.

او درباره برگزاری جشن کنار گذاشتن ماسک در برنامه تلوزیونی پر بیننده خندوانه، تصریح کرد: از نظر علمی در مراکزی که جمعیت‌ زیادی حضور دارد، در مجامع عمومی، مساجد،‌ جشن‌ها، فضاهای سر بسته، محیط‌های درمانی و بیمارستان‌ها و … به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که افراد ماسک را کنار بگذارند. البته اگر افراد در یک فضای باز با فاصله زیاد از یکدیگر قرار بگیرند و از عدم ابتلای یکدیگر به کرونا مطمئن باشند می‌توانند بدون ماسک حضور داشته باشند اما این حصول اطمینان تقریبا میسر نیست. بنابراین توصیه همچنان استفاده از ماسک در فضاهای عمومی است.

وی درباره آثار برگزاری چنین برنامه‌هایی از فضای رسانه ملی، تصریح کرد: این دست اتفاقات می‌تواند یک اعتماد کاذبی ایجاد کند که افراد به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در معرض عفونت قرار گیرند و این درحالی است که تصور می‌کنند کرونا خاتمه یافته در حالی که چنین نیست. پس چنین برنامه‌هایی نباید اجازه این اقدامات را به خود بدهند.

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به اینکه روند رعایت پروتکل‌ها در کشور بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: به دلیل اینکه صدا و سیما هم اعلام می‌کند که آمار مرگ و میر تک رقمی شده و تعداد بستری‌ها کاهش یافته است، مردم خود را در یک کرانه امنیت تصور می‌کنند و فکر می‌کنند که می‌توان مانند قبل زندگی کرد درحالی که برخی کشورها مانند چین و برخی کشورهای اروپایی با یک افزایش بیماری مواجه هستند.

او درخصوص روند بیماری طی ماه‌های آتی،‌ بیان کرد: هنوز برای پیش‌بینی زود است. از نظر افزایش شیوع بیماری مقداری تعداد بیماران در انتهای فروردین و بعد از مسافرت‌ها افزایش یافته بود؛ اما از آنجایی که ماهیت بیماری خفیف‌تر بود برخی اصلا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند و یا حتی در صورت مراجعه کارشان به بستری نمی‌کشید. در کل به نظر می‌رسد هنوز لازم باشد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست و… انجام شود.

طباطبایی با بیان اینکه روند تزریق دُزهای یادآور واکسن کاهش یافته است،‌ گفت: به دلیل کاهش یافتن شدت و شیوع بیماری مردم خود را در کرانه امنی تصور می‌کنند و این سبب می‌شود که برای تزریق دُز سوم و چهارم مراجعه نکنند.

وی درباره تاسیس کلینیک‌های پساکرونا، اظهار کرد: موضوع کرونای طول کشیده یا عوارض کرونا چیزی است که طی دو سال و نیم اخیر همیشه به عنوان زنگ خطر برای پزشکان مطرح بوده است. بسیاری از علائم،‌ سندروم‌ها،‌ مشکلات دستگاه تنفسی و گوارشی، عصبی، غدد و…در برخی افراد با ابتلا به کرونا گزارش شده است. شاید نتوان اظهار نظر قطعی کرد اما، شکل‌گیری کلینیک‌های پساکرونا منطقی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین راه گریز از ویروس «اومیکرون»

۴٧۴٧

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا