سمنان

چرا مسئولین ورزش اقدامی در جهت گسترش و رونق ورزش روستایی در روستاهای شهرستان شاهرود به عمل نمی آورند ؟

چرا مسئولین ورزش اقدامی در جهت گسترش و رونق ورزش روستایی در روستاهای شهرستان شاهرود به عمل نمی آورند ؟

به گزارش خبرگزاری recive استان سمنان ،حال که مسئولین استان سمنان و شهرستان شاهرود و بویژه شخص استاندار سمنان از تقویت مهاجرت معکوس به روستاها خبر می دهد ،خبری بس خوشایندکه می تواند بار دیگر رونق روستاها را در پی داشته باشد، اما صرف داشتن این نگاه ها نمی توان به ماندگاری جوانان روستایی در روستاهایشان کمک کرد،به نظر می رسد در جهت حفظ جمعیت روستایی ،روستاهای شهرستان شاهرود باید تلاش مضاعفی از سوی مسئولین جهت ایجاد انگیزه در روستاها و ایجاد زیر ساحت و امکانات از جمله امکانات ورزش برای روستائیان شهرستان شاهرود صورت پذیرد.

جمعی از جوانان روستاهای شاهرود ساخت اماکن ورزشی در روستاها را زمینه‌ساز رشد و شکوفایی جوانان و نوجوانان روستایی عنوان کرده و می گویند: توسعه ورزش روستایی در کنار ایجاد نشاط و سلامتی و معرفی ورزشکاران در رده های قهرمانی کشوری، بهترین راهبرد در کاهش آسیب‌های اجتماعی در روستاها می باشد.

جوانان روستایی اهل شاهرود می گویند: ورزش مطلوب، احساس آرامش، شادابی و امید به زندگی را در انسان افزایش می‌دهد و این باعث می شود جوانان روستایی با همت مضاعف به کار و تلاش در امر تولید بپردازند.

یک جوان ورزشکار اهل روستای سعد آباد شاهرود می گوید: نگاه حمایتی به ورزش روستایی، فقط مختص مسئولان شهرستانی و استانی نیست و باید وزارت ورزش و جوانان، برای ورزشکاران روستایی حساب ویژه‌ای بازنماید.

امیر اسماعیلی می گوید:هیئت های ورزشی مختص روستاها باید فعال تر شوند ،ما در روستا جوانان و نوجوان مشتاق امر ورزش زیاد داریم ولی نبود امکانات باعث شده بسیاری از آنها دلسرد شده و بسیاری هم جهت ورزش به باشگاه های خصوصی در شهر شاهرود مراجعه کنند.

این جوان ورزشکار روستایی با بیان اینکه تامین زیرساخت های ورزشی در روستاها می تواند زمینه شناسایی جوانان مستعد و علاقمند در حوزه ورزش را فراهم کند،می گوید: امکانات و تجهیزات ورزشی موجود در روستاها باتوجه به عشق و علاقه نوجوانان و جوانان روستاها به ورزش جوابگوی نیاز آنان نیست و لازم است مسئولان شهرستانی و استانی برای به ثمر نشاندن استعدادهای جوانان روستایی تلاش داشته باشند و از جوانان روستایی حمایت کنند.

به نظر بسیاری عدم توجه به ورزش در روستاها از سوی مسئولان را می توان یک اشتباه دانست که متاسفانه هنوز هم این اشتباه وجود دارد مسئولان باید بدانند جوانان روستایی به همان اندازه که جوانان شهری از امکانات ورزشی بهره می برند آنان نیز سهم دارند و باید در توزیع امکانات و تجهیزات ورزشی سهیم باشند.

روستاهای زیادی در شهرستان شاهرود وجود دارند که به جهت دارا بودن پتانسیل و ظرفیت بسیار بالا در زمینه های ورزشی به دلیل عدم فراهم نشدن زیر ساخت ها با مشکلاتی مواجه هستند وخیلی از جوانان این روستاها از وضعیت موجود و عدم توجه مسئولان شهرستانی و استانی به حوزه ورزش گلایه دارند و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود هستند.

یک جوان اهل روستای تاش می گوید: به‌طورقطع ایجاد فضای لازم برای حضور ورزشکاران روستایی در عرصه ورزش می‌تواند سبب ارتقاء سطح سلامت و افزایش نشاط و شادابی جامعه روستایی و پرورش استعدادهای فراوانی شود.

محمد زاهدی با بیان اینکه استعدادهای روستایی که از امکانات ورزشی لازم برخوردار نیستند ودر عصری هستیم که هنوز مردمانی در روستاهای شهرستان شاهرود زندگی می‌کنند که از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خود محروم هستند می گوید: یکی از اساسی‌ترین مشکلات در روستای تاش نبود امکانات ورزشی برای دوستداران ورزش است،تنها حدود ۲۰ سال پیش یک ساختمان با عنوان خانه کوهنورد از سوی فدراسیون کوهنوردی کشور در این روستا ساخته شده که هیچ امکانی در آن جهت فعالیت ورزشی وجود ندارد و تنها جنبه یک خوابگاه جهت صعود ورزشکاران به قله شاهوار را دارد .

وی می گوید:هیچ موقعیت و امکاناتی جهت انجام هیچ نوع ورزشی در این روستا فراهم نیست.

زاهدی در پایان خواستار توجه و تلاش اعضای شورای اسلامی روستای تاش و دهیار این روستا جهت رایزنی و حداقل فراهم کردن یک زمین در حد خاکی برای ورزش والیبال در این روستا را خواستار شد.

هرچند باید به حق و حقوق روستاییان بیش از پیش توجه شود،اما آنچه به نظر می‌رسد، اینکه سرانه ورزش روستایی در شهرستان شاهرود وضعیت خوبی ندارد به نحوی که پایین‌ترین سرانه ورزش روستایی متعلق به شهرستان های استان سمنان مربوط به روستاهای شهرستان شاهرود با توجه به تعداد زیاد روستا و پراکندگی روستاهای شهرستان شاهرود است،که می طلبد استاندار عدالت محور استان در جهت توزیع عادلانه اعتبارات ورزش روستایی و توسعه متوازن که از شعارهای کلیدی ایشان می باشد،توجه ویژه ای با عنایت به عقب ماندگی های گذشته داشته باشند.

جوانان روستایی شهرستان شاهرود با ابراز گله‌مندی از مسئولان ورزشی شهرستان شاهرود می گویند: تا به الان ندیدم یکی از مسئولان شهرستان شاهرود یا استان سمنان از توسعه ورزش در روستا حمایت کند، ما تنها و هیچ حامی نداریم، حتی برای نصب تور دروازه و توپ همیشه در بسیاری از روستاها که دارای زمین ورزشی هستند با مشکل روبه‌رو هستیم.

آنان می گویند: فراهم کردن امکانات ورزشی یکی از راه‌های توسعه ورزش در روستاهاست که در این راه همراهی و حمایت مسئولان به‌ویژه دهیار روستا می‌تواند گره‌گشا باشد؛ بی‌شک می‌توان با افزایش فعالیت‌های ورزشی و تربیت بدنی از بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه روستایی پیشگیری کرد.

در این راستا دختران دوستدار ورزش در روستاهای شهرستان شاهرود در وضعیت خیلی بدتری قرار دارند و هیچ امکانات ورزشی مختص ورزش خانم ها در روستاهای شهرستان شاهرود وجود ندارد

هر چند باید توجه داشت دختران خانواده های روستایی نباید در پرداختن به ورزش محدود شوند اما چیزی که در روستاهای شاهرود برای ورزش دختران وجود دارد همین محدودیت ها و نبودن هیچ امکان ورزشی است.

هر چند در نگاه اول به نظر می رسد ،برخی خانواده های روستایی اجازه نمی دهند حتی دختران ورزشکارشان در سطح میادین استانی و ملی به راحتی شرکت کنند اما مسئولان هم برای ایجاد فضاهای ورزشی برای دختران روستای هیچ اقدامی صورت نداده اند.

یک دختر نوجوان اهل یکی از روستاهای منطقه بسطام می گوید: این فرهنگ باید تغییر کند و حق دختران روستایی است که در عرصه ورزش درخشش داشته باشند و از امکانات ورزشی در روستاهای خود بهره مند شوند .

خانم حسین پور می گوید: متولیان امر ورزش در شهرستان شاهرود باید با ایجاد فضای مناسب ورزشی در روستاها، فرهنگ خانواده ها را تغییر دهد تا حضور بانوان همانند آقایان روستایی در عرصه ورزش هموار شود.

وی می گوید :در روستاهای نظیر گلستان در منطقه پشت بسطام که روستاها به حالت تجمیع در آمده اند می توان با ایجاد یک سالن ورزشی اختصاصی بانوان همه بانوان روستاهای اطراف همزمان از یک سالن بهره مند شوند.

خانم های اهل ورزش روستاهای شاهرود معتقد هستند:توسعه و ایجاد، امکانات ورزشی اختصاصی خانم ها بعنوان مادران آینده می توانند نشاط و شادی را برای قشر جوان ساکن در روستاها فراهم کنند فرزندانی تربیت کنند که در کنار ورزش به تولید بیشتر محصولات کشاورزی همت گمارندو به واسطه نیاز به گذراندن درست اوقات فراغت و وجود معضلات فرهنگی و اجتماعی خاص مناطق روستایی، با ایجاد اماکن و فضاهای ورزشی در این مناطق که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در جهت کاهش آسیب ها تلاش شود.

در این خصوص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بابیان اینکه توسعه و تجهیز ورزش در روستاها، زمینه رشد و پرورش استعداد های نهفته جوانان روستایی را شکوفا و به سمت مدارج قهرمانی سوق می دهد می گوید: استعداد های بسیار خوبی در سطح روستاها استان سمنان وجود دارند که به دلیل کمبود امکانات ورزشی مغفول مانده اند.

وی می گوید: بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران بنام و مطرح ما از جامعه روستایی برخواسته اند و در همین راستا، توسعه و تجهیز امر ورزش در روستاها می تواند مسیر دستیابی به این مهم را هموارتر سازد.

معاون عمرانی استاندار سمنان با تاکید براینکه روح سالم، جسم سالم و هموار شدن راه افزایش نشاط در جامعه، در گرو توسعه ورزش در تمامی ابعاد زندگی انسان ها در سطح شهر و روستاهاست می گوید: روستائیان به دلیل کمبود امکانات، از مباحث ورزشی کمتر برخوردار هستند که اهتمام ورزش و جوانان استان در امر توسعه ورزش روستایی و تجهیز خانه های ورزش روستاها، بسیار ارزشمند می باشد.

وی می گوید: ایجاد زمینه و بستر مناسب برای رشد جوانان، توسعه ورزش و افزایش سلامتی جسم و روح، علاوه بر پرورش استعداد های نفهته در ورزش، این قشر از جامعه را از معضلات اجتماعی و اعتیاد نیز قطعا دور می‌کند که نیاز است تا بیش از پیش در بحث ورزش سرمایه گذاری صورت گیرد.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان نیز درباره مطالبه مردمی توسعه ورزش روستایی در سطح استان،می گوید: توسعه ورزش همگانی در مناطق روستایی با ساخت خانه‌های ورزش محقق می شود و با ایجاداین زیرساخت‌ها که مطالبات مردمی هستند، می توان موجب افزایش پویایی، توسعه و کاهش مهاجرت به مناطق شهری و نشاط در جامعه روستایی شد.

محمدی می گوید: طرح ایجادخانه ورزش در روستاهایی که فاقد فضای ورزشی هستند اجرا می شود و روند آن نیز این گونه است که شورای اسلامی روستا مکانی حدود ۴۰ متری که در محدوده روستا و همچنین دارای سرویس بهداشتی، آب و برق و… باشد را برای تجهیز وسایلی از قبیل میز پینگ‌پونگ، فوتبال دستی، دارت، وسایل بدن سازی، شطرنج و…. در اختیار اداره ورزش و جوانان قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه تجهیز این مکان‌ها بعد از در اختیار گذاشته شدن محیط صورت می‌گیرد و اداره ورزش و جوانان برای حفظ و نگهداری و همچنین معرفی فردی معتمد در راستای مدیریت این خانه ورزش روستایی، ورود می‌کند، می گویدد: در اختیار قرار دادن امکانات لازم برای شناسایی استعدادهای ورزشی و توسعه ورزش همگانی هدف این طرح در روستاها است

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان نیز بابیان اینکه تاکنون به بیش از ۲۵۰ روستای استان سمنان سفر کرده و در جمع مردم خوب این مناطق استان بوده‌ام می گوید: اعتماد و پشتیبانی مردم بالاترین سرمایه نظام اسلامی است و همواره باید از آن صیانت شود.

استاندار سمنان می گوید: افتخار و اقتدار امروز ایران اسلامی مرهون پشتیبانی و حمایت مستقیم مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

هاشمی می گوید: مسائل و موارد مطرح‌شده توسط اهالی روستاهای استان رسیدگی و پیگیری شده و می شود.

استاندار سمنان می گوید: بهترین راه رونق روستاها و ماندگارکردن جمعیت در آنجا ایجاد رونق تولید و اشتغال به ویژه برای جوانان است.

سیدمحمدرضا هاشمی می گوید: امروز ضرورت دارد تا بحث تولید ثروت و اشتغالزایی در روستاها از طریق ارتقاء مهارت و برگزاری دوره های کارآفرینی، مهارت آموزی و فنی و حرفه ای و تقویت واحدهای بومگردی در دستور کار قرار گیرد.

وی بابیان اینکه امور مطرح شده در خصوص گردشگری و واحدهای بومگردی، راه روستایی، پوشش تلفن همراه و اینترنت، ورزش جوانان و نوجوانان روستایی، آب و فاضلاب، احیا قنات و سایر موارد روستای به صورت جدی در دستور کار قرار می گیرد و بررسی و رسیدگی خواهد شد.

هاشمی می گوید: تلاش خواهیم کرد تا مردم دغدغه ای در حوزه های مختلف در سطح روستاها نداشته باشند.

معاون استاندار و فرماندار شاهرود نیز در گفتگو با گزارشگر خبرگزاری recive می گوید:سرانه ورزشی شهرستان شاهرود نسبت به مرکز استان خیلی پایین تر است و ما این گلایمندی را همیشه به متولی ورزش استان که اداره کل ورزش و جوانان استان می باشد داشته و داریم و انتقال هم داده ایم.

جلالی می گوید:در خصوص ورزش روستایی وضعیت بد تری نسبت به ورزش شهری داریم که ناشی از پراکندگی ،گستردگی و تعداد روستاهای شهرستان شاهرود می باشد.

وی با تاکید براینکه وضعیت ورزش شهرستان شاهرود اصلا قابل مقایسه نسبت به استان نیست و همچنان گلایمندی وجود دارد،می گوید:تلاش داریم بخشی از مشکلات ورزش بویژه ورزش روستایی را در سال ۱۴۰۱از محل اعتبارات شهرستان مرتفع سازیم هرچند اعتبارات ما در شهرستان محدود می باشد ولی این جز اولویت های شهرستان می باشد و بنا داریم بخشی از اعتبارات را به این مقوله مهم اختصاص دهیم تا بتوانیم شاخص سرانه ورزش روستایی شهرستان شاهرود را بهبود ببخشیم.

به درستی باید قبول کرد که نقش و جایگاه ورزش بر سلامت جسم، روح و روان بر کسی پوشیده نیست و ورزش کردن فقط صرف انجام دادن فعالیت های بدنی نیست بلکه ورزش برای آماده سازی ذهن، روح و روان از اهمیت بسیاری برخوردار است، توجه به ورزش در زندگی پر دغدغه امروز یک نیاز اساسی است و این نیاز برای روستا نشینان هم احساس می شود و باید توسعه فضاهای ورزشی و احداث زیربناهای ورزشی در روستاها هم گسترش یابد تا بتوان از بسیاری از نابهنجاری های که دامن جوانان روستایی را هم فرا گرفته جلوگیری کرد.

امید می رود با جذب اعتبارات لازم گامی موثر درروند تحقق و ایجاد زیر ساخت های ورزشی در روستاهای شهرستان شاهرود نیز برداشته شود و باید نگاه توسعه ای به ورزش در روستاها و مناطق محروم از نگاه مسئولین دور نماند ودر آینده ای نزدیک با نگاه عدالت محور استاندار سمنان شاهد رونق ورزش روستایی ،روستاهای شهرستان شاهرود باشیم.

گفتنی است برای تهیه این گزارش سوالات ذیل (پیرامون فضاهای ورزشی روستایی استان و چه میزان مربوط به شهرستان شاهرود است؟ سرانه ورزشی روستایی در استان چه مقدار و میزان سرانه ورزشی روستاهای شهرستان شاهرود چقدر می باشد؟ چه تعداد ورزشکار روستای بیمه شده در استان داریم و چه تعداد متعلق به شهرستان شاهرود است؟ چه تعداد خانه ورزش روستایی در استان وجود دارد چه تعدادمربوط به روستاهای شاهرود و چه تعداد در حال احداث دارید و از در حال احداث ها چند تا مربوط به شاهرود می باشد؟

یکی از راهای کاهش بزه کاری و کاهش آسیب های اجتماعی گسترش و توجه به ورزش روستایی هست

در این خصوص اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان چه اقداماتی را در روستاهای استان بویژه شهرستان شاهرود دنبال می کند در جهت کاهش آسیب ها ) را از آقای محمدی معاون مدیر کل ورزش و جوانان استان و همچنین تیموری ریاست ورزش و جوانان شاهرود داشته ایم که تا زمان ارسال گزارش علی رغم پیگیری موفق به جواب آنها نشدیم و تنها از صحبت های محمدی معاون مدیر کل ورزش و جوانان که از قبل داشته ایم در این گزارش استفاده کرده ایم.

»محمد علی عباس نژاد

48

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا