خراسان رضوی

معاون اوقاف: بیش از ۸۰۰۰ امامزاده در کشور داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهدی پندار امشب در مراسم افتتاحیه سومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که در مجتمع آموزشی امامت برگزار شد، بیان کرد: کارهای فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اجرای نیت واقفین است، نزدیک ۸۰۲ نیت در حوزه دارو و درمان، ایتام، عزاداری سیدالشهدا(که عمده موقوفات به خود اختصاص داده است) شناسایی شده است که در ۴۰ طبقه‌بندی می‌توان قرار داد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: سازمان اوقاف اگر چه اجرای امینانه نیات واقفین را برعهده دارد اما قبل از این اقدام حتما باید درآمدی کسب کند که حاصل از موقوفات باشد.

وی با بیان اینکه کوچکترین واحد در سازمان اوقاف رقبه است که می‌تواند یک زمین هزار هکتاری، یک واحد آپارتمان، موتورسیکلت و یا ایده فرد باشد، گفت: مجموع این رقبات یک موقوفه را تشکیل می‌دهد و به استناد قانون اوقاف هر موقوفه یک شخصیت حقوقی مستقل دارد.

پندار گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه در کشور شناسایی کردیم که در حال شناسنامه‌دار شدن هستند و نزدیک ۲۳۰ هزار موقوفه در سراسر کشور داریم که سازمان اوقاف وظیفه نظارت بر این شخصیت‌های حقوقی است که در برخی موارد که تولیت مشخصی ندارد و مجهول‌التولیت است و یا تولیت را حکومت اسلامی دانسته وظیفه حفظ، صیانت و اداره موقوفات را نیز برعهده می‌گیرد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بیش از هشت هزار امام‌زاده در کشور داریم که مسئولیت اداره آن با اوقاف است، بیان کرد: در حوزه موقوفات دو مدل موقوفه انتفاعی و منفعتی داریم، موقوفات انتفاعی از این جنس هستند که یک نفر ملک و دارایی را برای نیت مشخص وقف کرده است، مثلا زمینی را برای مدرسه وقف کرده است و هیچ کار دیگری برای آن رقبه نمی‌توان انجام داد اما موقوفات منفعتی واقف باغی را وقف کرده است که منافع حاصل از این باغ صرف دارو و درمان شود. 

وی بیان کرد: شرکت تخصصی در حوزه معدن ایجاد شده و کار استخراج، بهره‌برداری و طراحی در معادن بر عهده دارد، وقف پول یکی از موضوعاتی است که طراحی آن توسط اوقاف صورت گرفت که در این وقف افرادی که دارایی ندارند می‌توانند مقداری پول وقف کنند و وقف سهام که هر دو مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

پندار متذکر شد: در حوزه دانش بنیان کارهایی شروع کردیم و تغییر رویکرد ما به این صورت است که حتما زنجیره‌های تولید را در تمامی دارایی‌ها به صورت کامل انجام دهیم.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تا امروز ۱۵ شرکت دانش بنیان با سرمایه‌گذاری مستقیم اوقاف فعالیت خود را شروع کرده و بدون در نظر گرفتن دانش فنی و دارایی‌هایی که آورده شده نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان شده و نزدیک به سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در انواع رشته‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موقوفات در دو سال گذشته آغاز شده است. 

وی افزود: در حوه تولید انرژی تجدیدپذیر و در زمینه انرژی خورشید در بقاع متبرکه تا امروز ۴ و ۴ دهم مگاوات برق تولید کردیم که نزدیک به یک درصد از برق تولیدی کشور است و در این دو سال گذشته نزدیک ۶۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه انجام شده است. 

پندار بیان کرد: در حوزه سلامت ما شرکت ۱۰۰ درصد وقفی به نام شرکت دانش سلامت کوثر داریم، این شرکت امروز توانسته فعالیت‌های چشمگیری از جمله تولید میل ارتوپدی، پلاک و پیچ ارتوپدی، ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی ستون فقرات و فک و صورت انجام دهد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص فعالیت‌های کرونایی سازمان اوقاف هم گفت: در اوضاع کرونایی سازمان اوقاف مواد مصرفی مورد نیاز را تامین کرد و یکی از شرکت‌های ما ۱۰ محصول اساسی و مصرفی پزشکی را تولید می‌کند.

وی افزود: در حوزه دامپروری برای اولین‌بار در خاورمیانه انتقال جنین را انجام دادیم و این دانش متعلق به ایران است؛ از هر یک گوساله‌ای که وارد می‌شود ۵۵ جنین تولید می‌کنیم و این جنین‌ها در هر دامی بارگذاری می‌شود و در این خصوص سفارش‌های زیادی از کشورهای مختلف داریم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا