اجتماعی

۳۰ درصد جمعیت کشور در ۲۰ سال آینده سالمند می‌شوند

۳۰ درصد جمعیت کشور در ۲۰ سال آینده سالمند می‌شوند

حمیدرضا خانکه در بازدید معاون بهداشت وزیر بهداشت از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر اظهار داشت: سالمندی با مشکلات جسمی و حرکتی همراه است و از سویی، فرایند دریافت خدمات توانبخشی به آسانی انجام نمی شود، در دسترس نیستند و تحت پوشش بیمه ها قرار ندارند. همچنین این خدمات متولی مشخصی در نظام سلامت ندارند و مردم از دسترسی به این بخش محروم هستند.

وی همچنین با بیان این که ۳۰ درصد مردم به خدمات توانبخشی نیازمند هستند، بر اهمیت در دسترس بودن خدمات توانبخشی برای اقشار مختلف جامعه تاکید کرد.  

خانکه، با تاکید بر ضرورت ارتقای سلامت اجتماعی و گسترش خدمات توانبخشی در کشور، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد عوامل اجتماعی می توانند بر سلامت موثر باشند، عدم تمایل به مشارکت در برنامه واکسیناسیون یا نابرابری های اجتماعی در دسترسی به خدمات سلامت، در کنترل کرونا و سلامتی جامعه موثر هستند با این حال و با وجود اهمیت ابعاد اجتماعی سلامت، این بخش در وزارت بهداشت متولی ندارد؛ از این رو، این دانشگاه به عنوان دانشگاه مرجع در حوزه توانبخشی، می تواند به این بخش کمک کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: می توانیم مانند همیشه به رغم وجود تحریم ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی، با قدرت در سایه مقام معظم رهبری و مسئولان نظام به پیش برویم و مشکلات را حل کنیم. 

خانکه خاطرنشان کرد: دولت انقلابی از زمانی که سرکار آمد، با جدیت تلاش می کند و به نظر می آید که حجم کارهای انجام شده طی مدت کوتاه این دولت، با چند سال گذشته برابری می کند. واکسیناسیون گسترده انجام شد و کاهش ابتلا و مرگ و میر را دیدیم و برخلاف کشورهایی مانند آلمان که ۲۳ درصد تولید ناخالص ملی را برای سلامتی و کنترل کرونا در کشورشان هزینه کردند، نظام سلامت ما با قدرت و با هفت درصد تولید ناخالص ملی و به لطف خداوند و مشارکت مردم در زمینه ارتقای سلامت جامعه تلاش کرد و همچنان به مسیر خود ادامه می دهد.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با معرفی کوتاهی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که ماهیتی متفاوت از دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارد، گفت: این دانشگاه ۳۰ سال پیش با هدف تولید شواهد علمی در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی و تربیت دانشجو در این حوزه ها تاسیس شد.

وی از شکل گیری رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ با ابلاغ وزیر بهداشت وقت و شواهد علمی تولید شده و در دست اجرای رصدخانه گفت و ادامه داد: اکنون نیازهای افراد دچار سکته مغزی، خانواده های دارای کودک معلول و بیماران مزمن به خدمات توانبخشی زیاد است و این مشکلات در جوامع روستایی بیشتر از جامعه شهری است و سبب خواهد شد که بار سنگینی را در طولانی مدت به نظام سلامت تحمیل کند و باعث عدم رعایت عدالت در توسعه خدمات توانبخشی می شود.

خانکه گفت: با توجه به شعار عدالت محور دولت و ضرورت گسترش خدمات توانبخشی در کشور، به دلیل وجود شبکه گسترده نظام سلامت در کشور، شاید بتوان با کمک دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه را به صورت آزمایشی اجرا و دسترسی را ایجاد کرد، ضمن آنکه تلاش شد تا در سطح معاونت درمان وزارت بهداشت، دفتری برای تولی گری حوزه توانبخشی و گسترش خدمات این حوزه دایر شود، چون خدمات توانبخشی، اولویت معاونت درمان نیست و با توجه به اینکه برنامه وزیر بهداشت نیز بر همین موضوع بوده است، امیدواریم با کمک این دانشگاه که فعالیت ۳۰ ساله در این حوزه دارد، این هدف نیز محقق شود.

وی افزود: در حوزه سلامت روان نیز تنها دانشگاهی هستیم که معاونت بهداشتی نداریم و شاید معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، سلامت روان و سلامت اجتماعی را به این دانشگاه تفویض نکردند ولی مرجعیت حوزه سلامت روان از سوی این دانشگاه با داشتن ۱۴۰۰ تخت روانپزشکی در بزرگترین بیمارستان روانپزشکی منطقه و گروه های مختلف روانپزشکی در  حوزه های روانپزشکی اطفال تا بزرگسالان و همکاری ۴۰ استاد و متخصص روانپزشکی، این پتانسیل را به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی داده تا بتواند در این حوزه نیز مرجعیت داشته باشد.

از ظرفیت‌های دانشگاه علوم توانبخشی در ارتقای کیفیت زندگی مردم استفاده می‌شود

همچنین کمال حیدری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اظهار داشت: از ظرفیت های این دانشگاه در ارتقای کیفیت زندگی مردم استفاده خواهد شد و بر توجه و تمرکز بیش از پیش معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بر سلامت جوانان، نوجوانان و بانوان تاکید کرد.

حیدری در پاسخ به درخواست ایجاد واحدی در معاونت درمان دانشگاه برای فعالیت های بهداشتی و پیشگیری، این درخواست را حتی با یک ابلاغ از سوی معاونت بهداشتی وزارت، امکانپذیر دانست و افزود: برای طراحی مدل ادغام خدمات توانبخشی در شبکه نظام سلامت کشور، می تواند کمیته مشترک مربوطه زیر نظر مسئول شبکه تشکیل و این موضوع پیگیری شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی سال ها و با توجه به شرایط جوامع، که بحث واکسیناسیون، افزایش امید به زندگی و مسایل بهداشتی طی سال ها خوب پیش رفته است، گفت: ضمن آنکه این بخش ها می توانند خیلی بهتر از وضعیت فعلی باشد، اما در شرایط کنونی باید بیشتر به بهزیستی و کیفیت زندگی افراد جامعه توجه شود و اگر تیم درمانگران به خانواده توجه کنند، می توانند افراد معلول یا معتاد در درون خانواده ها را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار بدهند.

۲۳۵۲۳۳

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا