کردستان

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب: حفظ وحدت در این دوران از واجبات است

عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به سخنان منتشر شده از امام جمعه اهل سنت آزادشهر، گفت: حفظ وحدت در این عصر و زمان از واجبات است و این نه تنها امروز، بلکه از گذشته هم مدنظر بزرگان اهل سنت و اهل تشیع بوده است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب اذعان داشت: در احادیث آمده است که المسلم اخ المسلم، و بالاتر از همه اینها حکم صریح آیات قرآنی است که می‌فرمایند انما المومنون اخوه، یعنی این است و جز این نیست که تمامی مسلمانان و مومنان برادر یکدیگرند.

وی افزود: پس باید بین برادران با صلح و آرامش رفتار کرده و این مطالبه خدا و رسول خداست که همه مسلمین با هم زندگی کنند چون ریشه، تنه، قبله و اصول و عقاید و قرآن و خدا و پیامبر آنها یکی است.

کریمی تصریح کرد: اختلاف بین مذاهب اسلامی در استنباطات و اجتهادات است و اختلاف در استنباط مجتهدین و مراجع از منبع واحد قرآن است.

به گفته کریمی، ریشه همه مسلمانان یکی است و این اختلاف در مذهب است نه در دین، و چون دین ما یکی است باید متحد باشیم و در این دنیای وانفسا که هر کس می‌خواهد به نوعی به ما ضربه بزند نباید کاری کرد که ابزار دست دشمن شد و دشمن را خوشحال کرد.

وی عنوان کرد: ویژگی ما باید مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ، باشیم نه اینکه شیعه و سنی علیه همدیگر موضع‌گیری کنند‌، این اختلاف حرام است و این خواسته خدا و رسول اکرم نیست.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب تصریح کرد: خداوند خطاب به همه مسلمین فرموده است، نزاع نکنید و گرنه سست می‌شوید و هیبت و شکوه شما از بین می‌رود پس کسانی که به اختلافات دامن می‌زنند نه شیعه واقعی و نه سنی واقعی هستند.

کریمی اضافه کرد: شیعه واقعی و یا سنی واقعی یکی هستند چون همه دل در گرو اسلام، قرآن، خدا و پیغمبر دارند و باید مانند برادر زندگی کنیم.

وی در ادامه گفت: عشق و علاقه و محبت به اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) خاص یک مذهب نیست بلکه مربوط به دین است و دین حکم می‌کند باید نسبت به نزدیکان پیامبر و اهل بیت مودت و عشق داشته باشیم.

وی همچنین گفت: آیه ۲۳ سوره شورا هم خطاب به پیامبر می‌فرماید، ای پیامبر بگو هیچ مطالبه‌ای جز ابراز عشق و علاقه به نزدیکانم ندارم، پس واجب است همه ما هم در دل و هم در ظاهر به اهل بیت عشق بورزیم و این جزئی از دین ماست.

کریمی ادامه داد: اهل سنت کردستان به درازای تاریخ ثابت کرده که هم و غم آنها علاقه به اهل بیت است و مصادیق آن را در اسامی فرزندان، سوگندهای آنان به امام حسین و یا توسل به امام رضا می‌توان مشاهده کرد پس نباید کاری کرد که این وحدت و عشق و علاقه خدشه‌دار شود.

وی در پایان گفت: همه ما باید تابع رهبری باشیم که می‌فرمایند، نه شیعه و نه سنی نباید به مقدسات، صحبه پیامبر و همسران پیامبر توهین کنند و ما باید تابع چنین رهبری باشیم که همه را به وحدت توصیه می‌کنند و از دامن‌زدن به اختلافات جزئی بر حذر می‌دارند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا