اخبار ورزشی

از ابهام در بازگشت یک ستاره تا پروژه تخریب پروفسور/ بررسی جهانی شدن در خاک عربستان با مربی تیم ملی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دومین اردوی آمادگی تیم ملی بزرگسالان در خانه هندبال فدراسیون برگزار شد. پس از پایان مرحله دوم دور رفت لیگ برتر، مانوئل مونتایا فرناندز 25 بازیکن را برای حضور در دومین اردوی آماده سازی فراخواند. 

دومین اردوی آماده سازی تیم ملی از اول تا نهم مهرماه جاری در خانه هندبال شهید قاسم سلیمانی فدراسیون برگزار شد. مانوئل مونتایا فرناندز سرمربی، محسن طاهری و مسعود ظهرابی مربی، کیوان صادقی مدیر فنی، فرید علیمرادی مربی دروازه بانان، ناصر سلیمی سرپرست و علی بخشی فیزیوتراپ کادرفنی تیم ملی هندبال بزرگسالان ایران را تشکل می‌دهند.

مسابقات مرحله سوم از دور رفت لیگ برتر هم از روز 24 مهرماه با دیدار تیم های ذوب‌آهن اصفهان و رعد پدافند آمل آغاز شد. بر اساس اعلام کمیته مسابقات فدراسیون، مرحله سوم از دور رفت لیگ برتر از 24 تا 27 مهر ماه با انجام 10 بازی در تهران پیگیری می‌شود و 10 تیم حاضر در این رقابت‌ها در چهار روز با هم به رقابت خواهند پرداخت. 

مسعود ظهرابی، مربی تیم ملی هندبال و یکی از پیشکسوتان این رشته این روزها در لیگ برتر فعالیت نمی‌کند و در کنار مانوئل مونتایا فرناندز مشغول آماده سازی ملی‌پوشان برای حضور در قهرمانی آسیا است؛ مسابقاتی که میزبانی‌اش از ایران گرفته و به عربستان اهدا شد. تمام این موضوعات موجب شد تا پای صحبت‌های ظهرابی بنشینیم.

متن گفت‌وگوی مسعود ظهرابی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس را در ادامه می‌خوانید:

* دو مرحله از اردوی آماده‌سازی تیم ملی هندبال برگزار شده است. شرایط در این دو مرحله چگونه بود؟

با توجه به شرایطی که وجود داشت، مجبور بودیم با درخواست سرمربی تیم ملی از بازیکنان داخلی برای تشکیل اردوها استفاده کنیم. جلساتی به صورت انفرادی با بازیکنان و اعضای کادر فنی هم تشکیل شده است. جمع بندی‌های خوبی صورت گرفته و طبق برنامه درحال پیش رفتن هستیم تا بتوانیم به اهداف‌مان برسیم. 

* زمانبندی حضور لژیونرها مشخص شده است؟

با توجه به اینکه بازیکنان لژیونر در تیم‌های باشگاهی خود مشغول فعالیت هستند، زمانی می‌توانیم از حضور آنها استفاده کنیم که روز فدراسیون جهانی باشد. تقریباً حدود دو هفته دیگر از روزهای تقویم فدراسیون جهانی است و احتمالاً می‌توانیم از حضور لژیونرها استفاده کنیم. این قانونی است که در تمام جهان اجرا می‌شود و ما هم بخشی از آن هستیم.

*  آیا بازیکنان در این مدت کوتاه می‌توانند با تفکرات سرمربی آشنا شوند؟ آیا سرمربی می‌تواند در این مدت به شناخت خوبی از بازیکنان برسد یا خیر؟

حضور مانوئل فرناندز در ایران یک حسن بزرگ دارد. او 5 سال در قطر فعالیت کرده و تمام بازیکنان ایران را می‌شناسد. او در تیم ملی قطر به صورت کامل ملی‌پوشان ایران را آنالیز می‌کرد و حالا می‌تواند به خوبی از آن اطلاعات استفاده کند. شناخت او از هندبال ایران و آسیا نسبتاً کامل است. در حال حاضر هم هر کدام از اعضای کادر فنی را مسئول چند لژیونر کرده تا بتوانیم به صورت دقیق شرایط آنها را مورد بررسی قرار دهیم. ما هم عملکرد لژیونرها را به صورت آنلاین بررسی می‌کنیم و به سرمربی تیم گزارش می‌دهیم. اصلاً به راحتی از کنار اتفاقاتی که برای لژیونرها رخ می‌دهد نمی‌گذریم. الله کرم استکی یکی از بازیکنان بزرگ هندبال ایران و آسیا است و کسی نمی‌تواند توانمندی وی را کتمان کند، اما به عنوان مثال او اکنون مشکلاتی با سرمربی تیم باشگاهی اش دارد. با وجود اینکه استکی بهترین بازیکن تیمش محسوب می‌شود، اما سرمربی به وی میدان نمی‌دهد. با توجه به اینکه از تیم ملی هم خداحافظی کرده بود، اما مانوئل درخواست کرده بود که اگر شرایط جسمی و فیزیکی خوبی داشته و بتواند مفید باشد، بار دیگر در اختیار تیم ملی قرار بگیرد، اما حالا او در باشگاهش مشکلاتی دارد. به صورت کلی باید بگویم که ما درحال بررسی شرایط تمام لژیونرها هستیم و مثل گذشته تنها به نام آنها اکتفا نمی‌کنیم. لژیونر زمانی به درد تیم ملی می‌خورد که در باشگاهش بازی کند و با آمادگی بالا به تیم ملی بیاید.

* مانوئل خواهان حضور الله‌کرم استکی در تیم ملی است، اما او در تیم باشگاهی‌اش شرایط خوبی ندارد. با این شرایط چه اتفاقی برای الله‌کرم استکی رخ خواهد داد؟

جمع‌بندی در این خصوص با سرمربی تیم ملی است. او اوضاع تمام بازیکنان را تحلیل و آنالیز می‌کند. بخشی از کارها برعهده من است؛، بخشی بر عهده محسن طاهری و کیوان صادقی. هر کدام از اعضای کادر فنی موظف هستند تا گزارش عملکرد چند لژیونر را به سرمربی بدهند. بعد از بررسی دقیق گزارش‌ها تصمیم گیری می شود که در اردوی تیم ملی حضور پیدا کند یا خیر، اما واقعاً در شرایط کنونی هیچ چیزی مشخص نیست. تصمیم نهایی را مانوئل پس از مشورت با اعضای کادر فنی باید بگیرد.

* میزبانی قهرمانی آسیا از ایران گرفته و به عربستان داده شد. به گفته برخی کارشناسان گرفتن میزبانی یک موضوع است و اهدای آن به عربستان موضوع مهمتر …

واقعیت این است که ما میزبانی را روی بدشانسی از دست دادیم. کنفدراسیون آسیا نامه‌ ای را به فدراسیون ایران ارسال کرد و طی آن عنوان شد ایران یک ماه زمان دارد تا آمار کرونایش کاهش پیدا کند. اگر این آمار کاهش پیدا می کرد، ایران قطعاً میزبان می شد، اما شانس با ما یار نبود، چون در آن مقطع کرونا به اوج خودش رسید و روزانه بیش از 500 نفر از هموطنان فوت می کردند. مسئولان کنفدراسیون آسیا هم این آمار را به صورت دقیق بررسی و از سازمان بهداشت جهانی استعلام می گیرند. 

* دقیقا در همان مقطع مسابقات والیبال نوجوانان جهان به میزبانی تهران درحال برگزاری بود. چگونه آن مسابقات بدون مشکل برگزار شد، اما میزبانی هندبال قهرمانی آسیا از ایران گرفته شد؟

هندبال با والیبال فرق می کند. به هر حال در هندبال بازیکنان چهره به چهره بازی می کنند و برخورد فیزیکی باهم دارند. به هر حال شرایط خاصی پیش آمد و میزبانی را از ایران گرفتند. ما برنامه ریزی خیلی خوبی داشتیم تا بتوانیم از شرایط میزبانی استفاده کنیم، اما اینگونه نشد.

* اهدای میزبانی به عربستان کار را برای تیم ملی کشورمان سخت تر از گذشته خواهد کرد. 

این شرایط کارمان را دو چندان که نه بلکه صد چندان سخت کرد. نه تنها میزبانی که شرایط دیگر هم کار را برای ما سخت کرده است. به عنوان مثال تیم ملی کویت چندین سال با محرومیت روبرو بود و در مسابقات حضور پیدا نمی کرد، اما آنها در 2 سالی که بازگشته‌اند، توانسته اند با سرمایه گذاری درست و اصولی، 2 بار در باشگاه‌های آسیا به فینال راه پیدا کنند. ضمن اینکه قطری ها هم در سال های اخیر بهترین بازیکنان را برای حضور در لیگ خود دعوت کرده اند که موجب افزایش سطح کیفی بازیکنان قطری هم خواهد شد. عربستان برنامه ریزی خاصی کرده و قطعاً از شرایط میزبانی به خوبی استفاده خواهد کرد. امسال 5 تیم راهی مسابقات جهانی می شوند و به نظر می آید که کار برای تیم ها سخت خواهد بود. 

* ایران چقدر شانس دارد که راهی مسابقات جهانی شود؟

بدون شک ما با تمام قوا راهی مسابقات خواهیم شد. ضمن اینکه تا زمان شروع مسابقات باید صبر کرد تا شرایط را دید. تا آن زمان امکان دارد اتفاقات زیادی رخ دهد که به سود یا ضرر تیم ها باشد. ضمن اینکه از اتفاقات پیش بینی نشده مثل مصدومیت برخی بازیکنان یا موارد مشابه هم اطلاعی نداریم. از سوی دیگر به هر حال کرونا هنوز به صورت کامل مهار نشده و هر لحظه امکان دارد تست یکی از بازیکنان مثبت شود که اگر این اتفاق رخ دهد، قطعاً کل تورنمنت را از دست خواهد داد. از سوی دیگر شنیده‌ایم که عربستان اعلام کرده کشورهایی که از واکسن سینوفارم استفاده کرده اند، اجازه ورود ندارند. ما هم در حال بررسی شرایط هستیم تا این مشکلات و موانع را برطرف کنیم.

* برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی تا آن زمان چگونه خواهد بود؟ آیا برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته تا بازیکنان تا زمان شروع مسابقات به اوج آمادگی برسند؟

طی رزهای آینده تورنمنتی در قطر برگزار خواهد شد که ما هم به آن اعزام خواهیم شد. گویا قرار است در این تورنمنت عربستان، قطر، کویت و ایران حضور داشته باشند. ما برنامه‌ریزی کرده ایم که حتماً در این دیدارها حضور پیدا کنیم چراکه تیم های خوبی حاضر هستند. فکر می کنم این مسابقات اوایل آبان ماه آغاز شود و طبق برنامه ریزی با حضور لژیونرها به این تورنمنت اعزام خواهیم شد. 

* یکی از انتقاداتی که به سرمربی تیم ملی مطرح می شود، این است که بیشتر از اینکه یک مربی باشد، یک مدرس است. شما که از نزدیک با وی کار کرده اید چقدر با این انتقاد موافق هستید؟

ریورا، سرمربی تیم ملی قطر هم یک مدرس است. مربی تیم ملی دانمارک و بوسنی هم از مدرسان فدراسیون جهانی به شمار می‌روند. مانوئل 50 درصد از کارها را بر اساس آنالیز و برنامه‌ریزی برای بازیکنان پیش می برد که ما در گذشته در این بخش مشکل داشتیم. 50 درصد هم به نحوه چیدمان بازیکنان مربوط می شود که برای صحبت کردن در این خصوص شاید کمی زود باشد، چون هنوز مسابقات زیادی برگزار نکرده ایم. عیار اصلی مانوئل که از او به عنوان پروفسور نام برده می‌شود، در تورنمنت‌های پیش رو بیشتر مشخص خواهد شد، اما واقعاًبا علم و دانش است. امیدوارم بازیکنان و اعضای کادر فنی بتوانند به خوبی از دانش او استفاده کنند.

* گفته می شود مانوئل فرناندز پرستیژ و جذبه کافی را برای مربیگری ندارد. آیا واقعاً اینگونه است؟

فکر می‌کنم دوستان اطلاعات اشتباهی از سرمربی تیم ملی منعکس می کنند و به دنبال تخریب وی هستند. وظیفه تمام اعضای کادر فنی پیش از شروع تمرینات مشخص است. تمام کارها فیلمبرداری می‌شود و همه چیز به صورت دقیق و منظم زیر نظر سرمربی انجام می شود. مانوئل هر زمانی که نیاز باشد، با بازیکنان می‌خندد و با آنها شوخی می کند و در مواقعی که نیاز به جدیت باشد، برخورد قاطعی با آنها دارد. او به خوبی می داند که چه زمانی باید تشویق و چه زمانی باید تنبیه صورت بگیرد. نمی دانم منظور منتقدان از نداشتن جذبه چیست، اما فرناندز تاکنون نشان داده که به خوبی می‌داند چگونه یک تیم را مدیریت کند.

* آیا سرمربی تیم ملی در این مدت توانسته ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کند؟

واقعا و بدون اغراق باید بگویم که ارتباط خیلی خوبی بین بازیکنان و تمام اعضای کادر فنی ایجاد شده است. همگی حد و حدود خود را می دانند و خارج از آن قدم برنمی دارند. امیدوارم این شرایط تا روز آخر هم پا بر جا باشد.

* نظر مانوئل مونتایا فرناندز، سرمربی تیم ملی کشورمان درمورد لیگ برتر ایران چیست؟ آیا تاکنون به نکته ای اشاره کرده که برای شما هم جالب باشد؟

واقعیت این است که بارها اعلام کرده که بازیکنان خیلی خوبی در لیگ حضور دارند، اما برنامه ریزی ها کمی دچار مشکل است. بدون شک مسئولان برای این امر هم برنامه ریزی خاصی خواهند داشت تا همه چیز در بهترین حال قرار بگیرد.

* خودتان هم امسال در لیگ برتر حضور ندارید. نظر شما در مورد رقابت‌های امسال چیست؟

هفته اول سطح بسیار پایینی داشت، چون بازیکنان هنوز آماده نبودند. غیر از بازیکنان تیم‌های سپاهان، طبس و برخی از بازیکنان ذوب آهن، سایرین در شرایط بدنسازی حضور داشتند. این باعث شد عملکرد تیم ها در هفته دوم بهتر باشد. اعتقاد دارم که تیم‌ها در هفته سوم بهتر هم خواهند شد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که چه تیم هایی می توانند توقعات را برآورده کنند.

* امسال چه تیم هایی را مدعی قهرمانی می دانید؟

قهرمان امسال از بین فولاد مبارکه سپاهان، کازرون، ذوب‌ آهن و طبس انتخاب خواهد شد چراکه بازیکنان و کادر فنی خوبی دارند. البته سایر تیم ها هم غیرقابل پیش بینی هستند. نمی توان از حالا درمورد قهرمان صحبت کرد چراکه ورزش را نمی توان پیش بینی کرد. 

* حرف پایانی…

واقعاً از صمیم قلبم امیدوارم که هندبال ایران بتواند سهمیه جهانی کسب کند. ایران روند رو به رشدی دارد و این روند باید ادامه داشته باشد تا به جایگاه واقعی خود برسیم. زمانی می توانیم به موفقیت برسیم که همه کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم. 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا