اجتماعی

معاون گردشگری خراسان رضوی: هتل ها دوسال به خاطر کرونا درآمد نداشته اند؛ الان افزایش قیمت ها طبیعی است!

معاون گردشگری خراسان رضوی: هتل ها دوسال به خاطر کرونا درآمد نداشته اند؛ الان افزایش قیمت ها طبیعی است!

برای پیگیری این اوضاع با معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم، وی نیز نرخ نامه ای برای خبرنگار ما ارسال کرد تا واحدهایی را که از این نرخ نامه تجاوز کرده اند معرفی کنیم، نرخ نامه ای که بر اساس اوج حضور زائر در مشهد تنظیم شده بود و در آن خبری از کف قیمت های مجاز نبود! جالب آن که قیمت گذاری های نرخ نامه مصوب بسیار گران تر از چیزی بود که چه در شرایط عادی و چه در روزهای اوج ورود زائران و ایام دهه کرامت از سوی هتل داران، مسافرخانه ها و مهمان پذیرها تعیین شده است.

به عنوان مثال برای رزرو سوئیت، به هتل ۳ ستاره ای که در شرایط عادی برای سوئیت سه نفره 570 هزار تومان دریافت می کرد، مراجعه کردیم که مدیر هتل گفت برای دهه کرامت و روزهای تعطیل دهه یک میلیون و 45 هزار تا یک میلیون و 110 هزار تومان می گیرد و این در حالی است که این هتل در نرخ نامه مصوب مجاز به دریافت یک میلیون و 770 هزار تومان است!به هتل ۴ ستاره دیگری مراجعه کردیم که در ایام عادی یک میلیون و 842 هزار تومان برای سوئیت 2 نفره دریافت می کرد ولی اجاره ایام دهه کرامت را دو میلیون و 100 هزار تومان اعلام کرد، در حالی که بر اساس نرخ نامه مجاز به دریافت هفت میلیون و 500 هزار تومان است!

درخصوص هتل آپارتمان ها نیز واحد صنفی که می گوید سوئیت دو نفره را در ایام ولادت330هزار تومان به ما اجاره می دهد در نرخ نامه مجاز به دریافت یک میلیون و 420 هزار تومان برای ارائه همین خدمات است. مهمان پذیرها هم همین شرایط را دارند و در بررسی های ما مشخص شد واحد صنفی که سوئیت های دو نفره اش را به قیمت 300هزار تومان اجاره می دهد، در نرخ نامه قیمت دو میلیون و 375هزار تومان برای آن ثبت شده و مثال هایی متنوع از این دست…

با بیدخوری معاون گردشگری میراث فرهنگی استان تماس می گیرم و می پرسم وقتی هتل داران با قیمت های یک چندم نرخ نامه شما، واحد اقامتی را اجاره می دهند، آیا قیمت های شما به معنای دعوت آن ها به گران کردن اسکان زائران و شانه خالی کردن از نظارت بر گران فروشی های دو برابری در هنگام اوج ورود زائران نیست؟ پاسخ می‌دهد: هتل های چهار ستاره که نزدیک حرم هستند نرخ شان مشابه نرخ نامه است و اصلا قیمت را کم نمی کنند اما هتل هایی که از حرم دور هستند، چون مشتری ندارند مجبورند نرخ را کم کنند.

در پاسخ به این ادعا اسم یکی از هتل های چهار ستاره نزدیک حرم را می آورم که در روزهای عادی یک میلیون و 842 هزار تومان و در دهه کرامت دو میلیون و 100 هزار تومان دریافت می کند اما نرخ مصوب برای آن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بیدخوری در جواب می‌گوید: این هتل هفت میلیون تومان را دو میلیون و ۱۰۰ اجاره می‌دهد؟! این ها نرخ هایی است که خودشان می‌گذارند، اما شما باید بروید و این هتل را از نزدیک ببینید، خدماتش را ببینید و بعد بگویید نرخی که گذاشته شده زیاد است یا کم؟ این طوری که نمی‌شود. شما حرف هایی می زنید که خیلی واقعیت ندارد.وی ادامه می دهد: هتل‌ها مشتری ندارند، خب چکار کنند؟ مجبور هستند با قیمت پایین تر از نرخ نامه واحدها را در اختیار زائران قرار دهند، شما قیمت ها را با شهرهای دیگر مقایسه کنید. قیمت های کیش را می دانید؟ در کیش امکانات این جا را هم نمی دهند و قیمت ها بسیار گران تر است.

ما چنین حرفی نزدیم
می گویم اگر این طور است پس چرا در مشهد شعار می‌دهیم که سفر زائر باید ارزان قیمت باشد؟ بیدخوری تصریح می کند: ما چنین حرفی نزدیم و می‌گوید: نرخی که داده شده، نرخ کارشناسی است و باید با جاهای دیگر هم آن را مقایسه کنید، هزینه پرسنلی و هزینه هایی که در مجموعه شان انجام داده اند و بالاخره دو سال است که به دلیل شیوع کرونا ، این صنف درآمدی نداشتند، این ها همه مبنای نرخ گذاری است.
رئیس اتحادیه بی خبر از نرخ نامه
در ادامه تفاوت فاحش قیمت های نرخ نامه مصوب مهمان پذیرها و هتل آپارتمان ها را با آن چه واحدهای صنفی این مجموعه دریافت می کنند با رئیس اتحادیه هتل آپارتمان داران و مهمان پذیرهای مشهد در میان می‌گذارم، محمد پوررضایی می گوید: ما اصلا نرخ یک میلیون و 500 هزار تومان در واحدهای مان نداریم. نرخ های تصویب شده در محدوده 600، 400،500 و 300 هزار تومان است و به شکلی که شما می گویید نیست. واحدهایی را که نرخ نامه شان این طور است به ما معرفی کنید تا آن را بررسی و مشکل را رفع کنیم. این حرفی که شما می زنید باعث تعجب من است.در ادامه پیگیری ها با معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت و گو می کنیم تا با توجه به آغاز دهه کرامت برنامه های استانداری را در این زمینه اعلام کند.حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد می گوید: از توجه و پیگیری شما تشکر می کنم، اگر این توجه و پیگیری نباشد ما با فرایندهای اداری خیلی نمی توانیم این مسائل را دنبال کنیم.وی
می افزاید: تعداد کل تخت‌های اماکن رسمی ما از هتل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر، متل و … 118 هزار تخت است که نسبت به ورود زائران در ایام اوج اصلا قابل اعتنا نیست، ما برای بحث زیارت ارزان ظرفیت های دیگری مثل کمپ غدیر را داریم که بدون هیچ هزینه ای شبی 5هزار نفر در آن اسکان داده می شوند، مدارس آموزش و پرورش هم جمعیت قابل توجهی را اسکان می دهند که در این موارد افزایش قیمتی وجود ندارد.گنابادی نژاد می گوید: البته اگر 5 درصد زائران هم از آن اماکن رسمی استفاده کنند از ما سلب مسئولیت نمی شود و موظف هستیم این موضوع را پیگیری کنیم.
فرماندار: نرخ نامه را ندیده ام
فرماندار مشهد نیز که زیارت ارزان همواره از مهم ترین دغدغه های وی در محافل و نشست های خبری بود، در پاسخ به موارد تفاوت قیمت های عجیب ارائه خدمات در مراکز اقامتی با نرخ نامه مصوب، می گوید: فاصله قیمت در این مواردی که شما می گویید خیلی زیاد است، نرخ نامه مصوب را به همراه مصادیق اختلاف قیمتی که دارید برای من بفرستید تا بررسی کنم. این نشان می دهد که نرخ نامه خاصیتی ندارد. من تا به حال نرخ نامه را از معاون گردشگری میراث فرهنگی استان نگرفته ام و آن را ندیده ام. اما نرخ نامه ای که دیده ام این میزان اختلاف قیمت را ندارد.از محسن داوری می خواهیم که با توجه به آغاز دهه کرامت، برنامه های زیارت ارزان در این ایام را اعلام کند که وی می گوید: فعلا اردوگاه ها را برای اقامت زائران تجهیز کرده ایم، سامان دهی خانه مسافرها را هم در برنامه داریم که به دهه کرامت نمی رسد و در تابستان آماده می شود.
23302

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا