خوزستان

مشکلات خوزستان قابل حل است/ توقف ارائه خدمات به شرکت نفت درصورت عدم اجرای تعهدات

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با روی کار آمدن دولت جدید، رئیس جمهور در دومین روز تشکیل کابینه به استان خوزستان سفر کرد و با توجه به ظرفیت‌ها و مشکلات خوزستان انتصاب یک استاندار ویژه را وعده کرد که حکایت از نگاه ویژه دولت جدید به خوزستان دارد.

افکار عمومی استان یکی از مهمترین علل مشکلات و نارضایتی‌ها را وجود مدیران ناکارآمد در رأس امور می‌دانند به همین دلیل  مدام در مطالبات خود خواستار تغییر وضعیت موجود بوده‌اند.

از طرفی انتصاب استاندار جدید و نوع نگاه وی به حل مسائل و مشکلات استان بارقه‌های امیدی را در بین مردم به منظور حل مسائل آن‌ها به وجود آورد.

اگر چه زمانی زیادی نیست که صادق خلیلیان به کرسی عمارت فلسطین تکیه زده است اما برای اطلاع از نظرات صادق خلیلیان استاندار خوزستان در خصوص مسائل استان و عملکرد  او در این زمان کوتاه، خبرنگاران فارس با وی به گفت‌وگو نشستند که در ادامه می‌خوانید.

 

تصدی مناصب در استان تقسیم غنائم نیست

خبرگزاری فارس: از بدو انتصاب تا کنون از حوزه‌های مختلفی بازدید کردید و تقریباً در مورد اکثر مسائل استان اظهار نظر کردید، گاهی دستور دادید، گاهی تذکر، گاهی بازخواست و… طوفانی شروع کردید اما به نظرم همچنان  شرایط لازم برای ادامه کار فراهم نشده است! عمده‌ترین زمینه این کار عدم وجود افراد متعهد، مسئولیت پذیر و کاربلد در مناصب حساس است چیزی که کل استان در سال‌های گذشته از آن آسیب دید، با توجه به روندی که برای حل مسائل استان در پیش گرفتید آیا با مدیران فعلی می‌خواهید کار را ادامه دهید؟

استاندار خوزستان: در هفته اولی که منصوب شدم مسائل مختلف استان را رصد کردیم، البته پیش از این ارزیابی از مسائل استان داشتیم اما ارزیابی مجدد نیاز بود تا بر اساس آنچه ما طراحی کردیم و آنچه در میدان وجود دارد اصلاحاتی صورت بگیرد.

هفته دوم و سوم ارزیابی دستگاه‌ها و مدیران آن‌ها انجام شد تا هم  زوایه نگاه آن‌ها به حل مشکلات سنجیده شود و هم برای ما مشخص شود کدام مدیران توانمند و کدام مدیران ضعف هستند، بررسی روابطی که در استان شکل گرفته و مدیرانی مسئول شدند نیز برای ما مهم بود.

اکنون به یک جمع بندی رسیدیم تا بر اساس مسائل و مشکلات استان و نقشه‌ای که داریم تصمیم بگیریم از چه نیرویی با چه ویژگی استفاده کنیم و کدام یک از مدیران فعلی را  نگه داریم و کدام را عزل کنیم چرا که هدف ما اداره استان و  نه تقسیم غنائم بعد از پیروزی است.

بعضی‌ها نگاهشان به مسئولیت‌ها به این شکل است، اکنون که پیروز شدیم غنائم باید تقسیم شود، اما اینطور نیست اینجا بحث در مورد مسئولیت‌ها و چگونگی مدیریت استان است و این تجربه‌ای است که از گذشته آن را داشتیم.

تغییرات عجولانه در هفته‌های اول تصدی مسئولیت، قطعا بار استان را به  سر منزل نخواهند رساند چرا که حدود هشت سال گذشته ما شاهد یکسری انفعال‌ها در مدیریت استان بودیم که برخی از عقب ماندگی‌های استان را رقم زد.

برخی مدیران دچار انفعال شده‌اند

یکسری از مدیران ضعیف هستند و در این فاصله زمانی که اینجا هستم متوجه شدم این مدیران دچار انفعال  شدیدی شده‌اند و به نظر می‌آید قادر به انجام کار نیستند و عملاً نمی‌توانند به نقشه راه ما کمک کنند.

دولت منفعل طی هشت سال با بحث برجام منتظر بود چیزی عایدش شود و چشم به آمریکا دوخته تا کمکی به آن کند و این انفعال دولت تا خود استان‌ها و مدیران و ادارات آن‌ها رسیده بود.

نباید انتظار داشت بدون برنامه تغییر ایجاد کرد، تحول استان باید  بر اساس نقشه راه باشد، ما برای تغییر مدیران تحت تاثیر فشارها، توقعات و برخی روابط که انتظاراتی دارند، نیستیم هماهنگی ما با مردم است و هر کس در این راه قدم بردار ما با این فرد هماهنگ هستیم .

خبرگزاری فارس: علت اصلی مسائل و مشکلات استان را در چه چیزی می‌بینید؟

استاندار خوزستان: بخشی از مسائل و مشکلات استان به درون استان مربوط می‌شود که ما این مسائل را احصا و روابطی که سبب آن‌ها شده است  را بررسی کردیم.

یک استانداری با وجود مدیریت پنج ساله در استان هیچ پیشرفتی رابرای استان رقم نزد  و بر بار مشکلات استان افزوده شد.

در خوزستان مشکل لاینحلی وجود ندارد

خوزستان مشکل لاینحلی ندارد و همه آن قابل حل است، نسبت به ارزیابی که قبل از ورود به استان داشتم اکنون امیدواری ام برای حل مشکلات آن بیشتر شده است، در سطح ملی مسائل بزرگتر از مسائل استان خوزستان  هم حل شده است بنابراین نباید ترسی از این مشکلات داشته باشیم.

حاکمیت در تهران حمایت خود را در تمام ابعاد از مدیریت استان برای حل مشکلات دریغ نداشته و نخواهد داشت و این پشتوانه‌ای برای ادامه کار است.

خبرگزاری فارس: بسیاری از پروژه‌های عمرانی  استان معطل اعتبارات است یا اعتبارات مورد نیاز آن‌ها جذب شده و در استان حیف و میل می‌شود؛ برخی نیاز به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و یا فایناس دارند و برخی هم گرفتار بروکراسی‌های اداری برای جذب سرمایه‌گذار شده‌اند این در حالی است که حل مسائل اعتباری این پروژه‌ها، ضمن توسعه زیرساخت‌های استان می‌تواند فرصت‌های اشتغال را فراهم کند؛ آیا راهکار و اراده‌ای برای حل مشکلات اعتباری پروژه‌های عمرانی دارید؟

 

پروژه آبرسانی غدیر اولویت دارد

استاندار خوزستان: پروژه‌های مهمی مانند طرح آب شرب، فاضلاب برخی شهرها به ویژه اهواز، مدیریت آب‌های سطحی برای مقابله با سیل‌های احتمالی و آب‌هایی که در سطح شهر جمع می‌شود باید به سرانجام برسند.

هفت پروژه مربوط به آب آشامیدنی از جمله پروزه آبرسانی  شمال شرق، شمال غرب، جنوب شرق، و منطقه مرکزی استان در مراحل مختلف مطالعه و اجرا هستند .

پروژه آبرسانی غدیر به دلیل اینکه شهرها و روستاهای بیشتری را تحت پوشش دارد و این مناطق وضعیت حادی را دارند به لحاظ زمانی این پروژه رو جلو انداختیم.

 پس از بازدید وزیر نیرو  از مناطق شمالی استان و اهواز مقرر شد در  پروژه آبرسانی غدیر اصلاحاتی صورت بگیرد، با توجه به اینکه این پروژه بر اساس تامین آب از رودخانه کرخه طراحی شده است بخشی از آب شرب مورد نیاز این پروژه باید از رودخانه دز به این طرح متتقل شود که طبق جدول زمانبدی ظرف  هشت ماه این طرح باید به سرانجام برسد که اکنون پس از گذشت یک ماه 17 درصد  پروژه اجرایی شده است.

طی بازدیدی که از فاضلاب اهواز داشتیم جبهه‌های کاری شرکت آبفا خوزستان از 57 نقطه به 80 نقطه رسید که شرکت آبفا باید این نقاط کار انجام دهد و اکنون مشغول به فعالیت است.

برای این منظور دو  فاز کوتاه مدت به منظور اصلاح وضع موجود( ۸۵درصد انجام شده است) و نقاطی که نیاز به لایروبی و بعضاً بازسازی دارند در حال انجام است.

در طرحی میان مدت شبکه فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های اهواز طی دو سال باید به  بهره‌برداری برسند، یکی از تصفیه‌خانه‌ها نیز قرار شد به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

جلوی رانت و فساد در پروژه‌ها باید گرفته شود

خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه در گذشته برای این پروژه‌ها هم اعتباراتی استانی و هم ملی تخصیص داده شده و کارها پیش نرفته است در شرایط جدید روند اجرای پروژ‌ه‌ها چگونه دنبال می‌شود؟

استاندار خوزستان: سعی بر این است که با سالم‌سازی اجرای پروژه‌ها  اعتبارات هر پروژه‌ای در جای خود هزینه شود تا جلوی رانت و فسادی که در اجرای پروژه‌ها و یا سایر مسائل اقتصادی استان وجود داشته و دارد  گرفته شود و با عواملی که به وجودآورنده این شرایط هستند متناسب با عملکردشان و  از طریق مراجع قانونی مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

خبرگزاری فارس: علت عقب‌ماندگی‌های استان را در چه می‌بینید؟

استاندار خوزستان: حدود 33 سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته اما وقتی به شهرهای آبادان و خرمشهر مراجعه می‌کنیم همچنان محله‌هایی در این شهرها می‌بینیم که مانند شهرهای جنگ زده هستند.

در بودجه‌های بازسازی  مناطق جنگی انحرافاتی صورت گرفت

در خاطرات مرحوم آقای رفسنجانی در سال‌های 72 و 73  آمده است: «ما بازسازی شهرها را به اتمام رساندیم»  در این جمله دو نکته وجود دارد اولاً  مدیران در مرکز اطلاعی ازچیزی که در  اقصی نقاط کشور اتفاق می‌افتد و  سرنوشت اعتباراتی که به این بخشها اختصاص داده شد ندارند و یا اطلاعات درستی به آن‌ها  داده نمی‌شود و با نشستن در مرکز نمی‌توانیم ارزیابی درستی از شرایط محیط داشته باشیم.

قطعاً این وضعیت را باید تغییر داد و  حتماً  بودجه بازسازی آبادان و خرمشهر حتی بیشتر از اعتبارت مقرر داده شد اما معلوم است در این بودجه‌ها انحرافاتی صورت گرفته و برخی پروژه‌ها ممکن است حتی دوبار اعتبار دریافت کنند.

 در سفری که به منطقه چوئبده آبادان داشتیم متوجه شدم  برای یک تصفیه خانه قدیمی یک پروژه‌ای اجرا شده است اما پس از گفتند: این پروژه اشکال فنی دارد و از آن استفاده‌ای نکردند و پس از آن تصفیه‌خانه جدیدی  احداث کردند که اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در این رابطه دستور دادیم  ظرف دوماه دیگر به بهره برداری برسد و این همان آسیب‌های است که در استان وجود دارد، بنابراین  اعتبارات موثر اختصاص داده شده باید درجای خود هزینه شود.

خبرگزاری فارس:  یکی از عوامل عمده گستردگی حاشیه نشینی در استان به ویژه در اهواز تبعات جنگ تحمیلی است. آیا فعال سازی مجدد «ستاد مناطق جنگ زده» یا اتخاذ مصوباتی در سطح دولت و مجلس در خصوص رسیدگی به مناطق جنگزده می‌تواند موثر باشد؟

استاندار خوزستان: به نظرمن این یک نوع بازگشت به عقب است ما باید حرکت رو به جلو داشته باشیم، مشکلات استان همانی است که اکنون در آن به سر می‌بریم پس باید برای مناطق جنگزده یک طرح جدیدی را تعریف کرد.

۵۰ درصد مشکلات استان درونی است

50 درصد مشکلات استان مربوط به درون استان و مناسبات و عناصر آن است؛ بنابراین خیلی مهم است برای رفع این مشکلات رسانه، مردم و مدیران در کنار هم هم‌افزایی داشته باشند، یکبار برای همیشه باید منافع گروهی، جناحی و شخصی را به نفع منعت استانی و ملی کنار بگذاریم و خودخواهی‌ها را کاهش دهیم، یک مدیر باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و شرایط روابط متقابل را به وجود بیاورد، وقتی در دفاع مقدس دشمن را شکست دادیم قطعاً می‌توانیم مشکلات استان را حل کنیم.

خبرگزاری فارس: چرا با وجود اینکه خوزستان قطب کشاورزی است اما از صنایع تبدیلی که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد استان و کشور همچنین صادرات داشته باشد بهره چندانی ندارد؟

استاندار خوزستان: اگر بخواهیم  کشاورزی در استان پیشرفت کند باید حتما مسیر افزایش  ارزش افزوده و مسائل توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری مربوط به کشاورزی محقق شود.

به همین دلیل با طراحی و برنامه برای ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و بزرگ مربوط به کشاورزی و حتی انرژی باید روی فرآوری کار شود تاارزش افزوده افزایش پیدا کند، شرایط تحقق این مهم  هم وجود دارد و دولت می‌تواند در همه ابعاد به سرمایه‌گذران کمک کند

از طرفی از فرصت‌های موجود در استان باید استفاده کنیم و سرمایه‌گذران را به استان دعوت کنیم به ویژه که 15 درصد از تولیدات محصولات کشاورزی در کشور مربوط به خوزستان است.

ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی علاوه بر بالا بردن ارزش افزوده می‌تواند به توسعه صادرات این محصولات از مرزهای استان به عراق شود.

خبرگزاری فارس: عدالت اجتماعی در خوزستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توزیع نابرابر امکانات و فرصت‌های اجتماعی در بین افراد جامعه  چه تبعاتی بر امنیت روانی جامعه می‌گذارد ؟

استاندار خوزستان: وقتی در مورد تبعیض در استان صحبت می‌کنیم باید تبعات آن در جامعه نیز بررسی شود، مناطق حاشیه  زیادی در شهر اهواز  وجود دارد در حالی که در مرکز استان نباید حاشیه وجود داشته باشد.

لزوم ایجاد تعادل بین قومیت‌ها و ظرفیت‌های موجود

بخشی از فقر، محرومیت و فاصله طبقانی 400 هزار نفر حاشیه نشین در اهواز  به وجود تبعیض در جامعه برمی‌گردد و بخشی مربوط به نیروهایی است که باید به کار گرفته می‌شدند اما به کار گرفته نشدند و بخش دیگر به  امکاناتی که باید به نحو مطلوبی در جغرافیای استان توزیع می‌شد مربوط می‌شود و مجموعه همین شرایط سبب فقر و محرومیت و دوگانگی عجیبی حتی در شهر اهواز شود.

این واقعیتی است که باید برطرف شود، توزیع جغرافیایی امکانات باید عادلانه صورت بگیرد تا حدودی تبعیض موجود جبران شود

عدم استفاده از نیروهایی توانمند وکارآمد سبب  انزوای آن‌ها به دلایل سیاسی و قومیتی و… شد به همین دلیل تعادل بین قومیت‌ها و ظرفیت‌ها حتما باید لحاظ شود.

خبرگزاری فارس:

نفت و گاز یکی از مهمترین ثروت‌های خوزستان است و مردم انتظار دارند شرکت‌های آن نقش خود را در توسعه استان ایفا کنند اما اینگونه نیست و این شرکت‌ها به مانعی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی به ویژه در اهواز تبدیل شده‌اند؛ از طرفی نیز عوارض آلایندگی و ارزش افزوده را آن طور که باید، پرداخت نمی‌کنند؛ آیا راهکاری وجود دارد که وزارت نفت را برای عمل به تعهدات خود در استان ملزم کنیم؟

استاندار خوزستان: هم وزارت نفت هم صنایعی که در استان وجود دارند باید نقش خود را به طور مشخص انجام دهند چرا که با بهره‌برداری از منابع استان یکسری آلودگی‌ها ایجاد می‌کنند به همین دلیل باید به تعهدات خودشان به درستی عمل کنند.

گردش مالی مدیران در استان انجام می‌شود

خروجی فعالیت این دستگاه‌ها باید بیشتر در استان باشد با توجه به اینکه مدیران برخی از این دستگاهها پروازی هستند، عملکرد برخی مدیران اثرات روانی را در استان گذاشته است، مثلاً  فلان مدیر پول خود  را از استان درمی‌آورد در حالی خانواده‌اش در مرکز یا خارج از کشور زندگی می‌کنند، یا دفاتر مرکزی در خارج از استان قرار دارند و به جای پرداخت مالیات در استان در خارج از استان‌پرداخت  می‌کنند؛ به همین دلیل طی بخشنامه‌ای مقرر شد حساب‌ها، گردش مالی و مالیات آن‌ها در داخل استان پرداخت شود.

از طرفی طبق بخشنامه جدید  پیمانکارانی که با این قبیل دستگاه‌ها قرارداد می‌بندند باید نیروی کار خود را از بین  افراد انتخاب کنند، برای این کار یک تیم نظارتی نیز تعیین شد.

تا آنجایی که اخیراً یکی از شرکت‌های تاثیرگذار که در نظر داشت آگهی  استخدام خود را کشوری کند پس از صدور  این بخشنامه آگهی استخدام خود را استانی کرد.

صنایع نفتی باید به وظایف اجتماعی خود عمل و مردم را از فعالیت هایی که انجام‌می‌دهند بهره‌مند کنند در غیر این صورت ممکن است استان خوزستان  آن‌ها را از خدمات دهی محروم کند به هر حال ارتباط باید متقابل باشد.

خبرگزاری فارس: آیا به  بانوان توانمند برای سپردن مسئولیت‌های کلیدی اعتماد می‌کنید؟

استاندار خوزستان: قطعاً بله، خوزستان نیز  الگویی از آنچه  در دولت در حال انجام است و حتما این کار را انجام خواهم داد‌.

گفت‌وگو از عاطفه اسماعیلی منش و احمد خنیفر

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا