اجتماعی

مراقب این بلاها در خانه‌تکانی باشید

مراقب این بلاها در خانه‌تکانی باشید

نادیا زکالوند: خانه‌تکانی معمولا کار مشکلی است، به‌ویژه برای کسی که کمردرد هم دارد. هنگام تمیز کردن خانه باید طوری کار کنید که به بدن و مفاصل‌تان فشار زیادی وارد نکنید.

جاروکشیدن

جاروکشیدن خانه، چه با جاروهای سنتی و چه جاروبرقی، باعث می‌شود ناخودآگاه کمی خم شوید و این وضعیت بدنی برای ستون فقرات و کمر بسیار مضر است، حتی اگر جارو کشیدتان کوتاه و فقط به‌اندازه یک اتاق کوچک باشد، باز هم ممکن است به کمرتان صدمه وارد شود.

از طرفی برخی از افراد برای خم نشدن و قوز نکردن، تا جایی‌که می‌توانند کمرشان را سفت و صاف نگه می‌دارند. این کار هم به کمر صدمه می‌زند. این کار، مشکلات آرتروز کمر (نخاعی) یا انحنای کمر را شدیدتر می‌کند و در نتیجه فرد به کمردرد مبتلا می شود. بنابراین هنگام جاروکشیدن بهتر است از روش‌های زیر استفاده کنید:

* روش اول قرار گرفتن در حالت لانج (بسیار مختصر) است. در این حالت باید یکی از پاهایتان را کمی جلوتر بیاورید و کمی خم کنید و پای دیگر را عقب و صاف نگهدارید. با این روش می‌توانید موقع جاروکشیدن ، جارو را به‌راحتی به عقب و جلو حرکت دهید و فشاری هم به کمرتان وارد نشود. هرازگاهی هم می‌توانید پاهایتان را جابه جا کنید تا کمتر احساس خستگی در پاها کنید.

* در روش دیگر می‌توانید یکی از دست‌هایتان را روی ران پایی که جلوتر گذاشته‌اید قرار دهید تا کمی از وزن‌تان را روی آن بیندازید و پاهایتان مجبور به تحمل تمام وزن بدن‌تان نشود.

گردگیری و برق انداختن

موقع گردگیری وسایلی مانند مبلمان که لازم است کمی خم شوید، یکی از دست‌هایتان را به آن وسیله تکیه دهید و با دست دیگر گردگیری کنید. با این روش دست‌تان بخشی از وزن بدن‌تان را تحمل می‌کند و تمام بار آن روی کمرتان قرار نمی‌گیرد. البته به‌جای این روش می‌توانید دست‌تان را به ران پایتان تکیه دهید.

در ضمن موقع تمیز کردن دیوارها هم می‌توانید یکی از دست‌هایتان را به دیوار تکیه دهید و با دست دیگر دیوار را تمیز کنید. بدین‌ترتیب کمردرد به سراغ‌تان نمی‌آید.

لباس‌ شستن

شستن لباس واقعا پرزحمت است. به‌ویژه وقتی که کلی لباس در سبد لباس‌های کثیف دارید. دائم خم شدن و لباس‌ها را دسته‌بندی کردن و در ماشین لباسشویی ریختن می‌تواند به کمرتان صدمه بزند. بنابراین بهترین کار این است که سبد لباس‌ها را روی صندلی گذاشته و بدون اینکه خم شوید، لباس‌ها را درون ماشین بریزید.

شستن ظرف‌ها

برای اینکه موقع شستن ظرف‌ها فشار کمی به کمرتان وارد شود، (و البته اگر به مشکل مفصل خاجی‌تهیگاهی هم مبتلا هستید)، حتما جلوی کابینت ظرفشویی یک جعبه یا چهارپایه کوچک بگذارید و یکی از پاهایتان را روی آن قرار دهید. با این روش به کمرتان فشار کمی وارد می‌شود. درضمن استفاده از چهارپایه یا جعبه به ثبات هسته بدن‌تان کمک می‌کند و جلوی صدمات به کمرتان گرفته می‌شود.

موقع اتو کردن لباس‌ها هم مانند ظرف شستن عمل کرده و زیر یکی از پاهایتان جعبه یا چهارپایه کوچک قرار دهید.

مواد شوینده و سلامت بدن

بسیاری از محصولات شوینده موجب آزار چشم یا گلو و حتی سردرد می‌شوند. گاهی‌اوقات اگر استفاده از این محصولات خیلی زیاد باشد، ممکن است فرد را به بیماری‌هایی چون سرطان مبتلا کند.

محصولات شوینده معمولا حاوی مواد شیمیایی، از جمله ترکیبات آلی فرار هستند. از دیگر مواد مضر می‌توان به آمونیاک و مواد سفیدکننده اشاره کرد. حتی خوشبوکننده‌های طبیعی مانند مرکبات ممکن است با دیگر مواد آلوده‌کننده داخل خانه واکنش‌های خطرناکی را موجب شود. استفاده از این ترکیبات معمولا واکنش‌های تنفسی، حساسیتی و سردردهای مزمن را به‌وجود می آورند.

همچنین افرادی که به آسم و بیماری‌های تنفسی دیگر مبتلا هستد، تاجایی‌که امکان دارد نباید از این مواد شوینده استفاده کنند. چراکه بیماری‌هایشان تشدید می‌شود.

از محصولات دیگری که در خانه استفاده می‌شود و حاوی مواد شیمیایی مضر است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خوشبوکننده‌های هوا، سفیدکننده‌های حاوی کلر، مایع‌های ظرفشویی، مواد شیمیایی خشک‌شویی، شوینده‌های فرش و لوازم خانگی، براق‌کننده‌های مبلمان و کف اتاق و تمیزکننده‌های اجاق‌گاز

بدون صدمه به خودتان خانه‌تکانی کنید

پیشگیری از صدمات مواد شوینده

هنگام کار با مواد شوینده به نکات زیر توجه کنید:

* هرگز مواد سفیدکننده را با مواد شوینده‌ای که حاوی آمونیاک است ترکیب نکنید. ترکیب گازهای متصاعدشده از این دو نوع شوینده موجب ابتلا به بیماری‌های تنفسی مزمن یا حتی مرگ می‌شود.

* موقع خرید محصولات شوینده، برچسب مواد به‌کاررفته در تهیه آنها را باید مطالعه کرد و محصولاتی را خرید که حاوی ترکیبات آلی فرار، خوشبوکننده و مواد قابل اشتعال نباشند یا مقدار کمی از این مواد را در خود داشته باشند. در ضمن به یاد داشته باشید محصولاتی که روی برچسب آنها «سبز» نوشته شده است، ایمن‌تر از باقی محصولات شوینده نیست.

* ترکیب آب گرم و صابون، ایمن‌تر از هر ماده شوینده دیگری است. برای سابیدن و پاک کردن آلودگی‌ها از جوش‌شیرین هم می‌توان استفاده کرد. برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف، به‌ویژه ظروف کریستال، می‌توان ترکیبی از آب و سرکه استفاده کرد.

* وقتی مشغول تمیز کردن نقاط مختلف خانه هستید، حتما در و پنجره‌ها را باز بگذارید یا در صورت امکان از سیستم تهویه هوا استفاده کنید. وقتی هوا در جریان باشد، گازهای آلوده‌کننده شیمیایی را از فضای خانه پاک می‌کند.

* اگر مشکلات تنفسی حاد دارید، بهتر است به‌جای استفاده از مواد شوینده بازاری، ماده شوینده خانگی آماده کنید. با ترکیبات مختلفی می‌توانید چنین شوینده ایمنی برای خود آماده کنید. در ادامه، تهیه یکی از این نوع ماده شوینده توضیح داده شده است:

ماده شوینده شیشه پاک‌کن خانگی

برای تمیز کردن شیشه‌های در و پنجره‌ها و آینه‌ها و هر سطح شیشه‌ای دیگر می‌توانید از ماده شوینده خانگی که خودتان درست می‌کنید، استفاده کنید. برای درست کردن شوینده‌ای که بتوانید شیشه‌ها را با آن تمیز کنید، دستور تهیه زیر را به‌کار برید:

یک مقدار آب گرم را با همان مقدار سرکه ترکیب کنید و درون یک بطری اسپری‌دار بریزید. اگر مایل بودید نوعی اسانس هم برای خوشبو شدن ماده شوینده به آن اضافه کنید و ترکیب را کاملا هم بزنید. این ماده شوینده برای تمیز کردن شیشه‌ها عالی است.

بیشتر بخوانید: 

خانه‌تکانی‌ قوانین خودش را دارد؛از تقسیم کارها تا مدیریت دور ریختنی‌ها

منابع:

https://www.verywellhealth.com/cleaning-house-without-hurting-back-۴۱۱۷۴۴۱

https://www.lung.org/clean-air/at-home/indoor-air-pollutants/cleaning-supplies-household-chem

https://www.asbestos.com/mesothelioma/related-diseases/lung-safe-household-products/

۴۷۴۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا