اخبار ورزشی

مجیدی سکاندار بود، پیــــن تئوریسین

مجیدی سکاندار بود، پیــــن تئوریسین

بازیکنی که بعد از عبور از یک فصل نه چندان موفق به اوج شکوفایی رسید و توانست در ترکیب استقلال به مهره‌ای کلیدی تبدیل شود. او با آمار 7 پاس مستقیم گل با لیگ بیست و یکم وداع کرد و سهمی بزرگ در قهرمانی استقلال داشت اما بدون شک تأثیرگذاری او تنها به ارسال پاس‌های گلش محدود نمی‌شود و او را باید از نظر فهم فوتبال و ریتم دادن به بازی استقلال مهره‌ای اثرگذار دانست. حضور مهدی‌پور در اردوی تیم ملی نتیجه همین نمایش و استمرار در ترکیب استقلال است. او حالا یکی از امیدهای دراگان اسکوچیچ محسوب می‌شود و هیچ بعید نیست در تمرینات و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی آن قدر بدرخشد که در جام جهانی نیز شانس بازی داشته باشد. مهدی‌پور دستیابی به این جایگاه را دور از ذهن نمی‌داند و در تلاش است با ادامه روند رو به رشد، خودش را در عالی‌ترین سطح ممکن حفظ کند.
استقلال هشت فصل ناکامی را تجربه کرد اما درنهایت شما موفق شدید به این ناکامی سریالی پایان دهید و قهرمان ایران شوید. این قهرمانی با یک رکورد بی‌نظیر به دست آمد که شاید تا سال‌های طولانی دست نخورده باقی بماند.
ما پروژه سختی را به سرانجام رساندیم چون بار این هشت فصل ناکامی به‌شدت روی مجموعه باشگاه بخصوص بازیکنان سنگینی می‌کرد. کار بسیار سخت و دشواری بود که با تلاش مدیران، اعضای کادرفنی و بازیکنان به دست آمد و من خیلی خوشحالم که این موفقیت با ثبت یک رکورد خاص به دست آمد.
شاید خوشبین‌ترین بازیکنان استقلال هم تصور نمی‌کردند بدون باخت قهرمان شوید.
ما در فکر رقم زدن یک فصل درخشان و متفاوت بودیم اما فکر نمی‌کردیم بدون حتی یک باخت به جام قهرمانی می‌رسیم. وقتی تیمی بدون باخت جام قهرمانی را به دست می‌آورد، نشان‌دهنده آن است که از نظر هماهنگی و هارمونی به سطح بسیار قابل قبولی رسیده است. هماهنگی خیلی مهم است که ما توانستیم در فصل بیست و یکم به بهترین شکل ممکن این هماهنگی را به رخ دیگر تیم‌ها بکشیم و بالاتر از همه صاحب جام قهرمانی شویم.
احتمالاً یکی از دلایلش وجود بازیکنانی بود که از فصول قبل در تیم حضور داشتند. خودت یکی از این بازیکنان بودی. هرچند که فصل قبل بخصوص در نیم‌فصل اول شرایط ایده‌آلی نداشتی.
حفظ شاکله یک تیم اهمیت بسیاری در موفقیت دارد اما درباره خودم باید بگویم که نیم‌فصل اول لیگ گذشته اولین فصل حضور من در استقلال بود. جابه‌جایی همیشه برای یک فوتبالیست دشوار است، بخصوص اینکه اگر مقصد، یک تیم بزرگ باشد. حقیقت این است که خودم هم از عملکردم در نیم‌فصل اول لیگ گذشته راضی نبودم اما در نیم‌فصل دوم آرام آرام شرایط بهتر شد و توانستم از فضای مناسبی که در اختیارم قرار گرفته نهایت بهره را ببرم و آن بازی‌هایی که دوست دارم را در ترکیب استقلال انجام دهم.
اینکه به یک‌باره به بهترین پاسور تیمت تبدیل شدی (با 7 پاس گل)، نتیجه چه بود؟
به هر حال موارد متعددی دست به دست هم می‌دهد تا یک بازیکن به شکوفایی می‌رسد. فصل پیش فضا برای من آنچنان که دوست داشتم فراهم نبود اما هرچه گذشت اوضاع بهتر شد. ضمن اینکه هماهنگی کل مجموعه یک تیم در روند رو به رشد فردی بازیکنان تأثیر بسیار مناسبی می‌گذارد و شما نتیجه این هماهنگی را دیدید که استقلال توانست بدون باخت قهرمان لیگ شود. خوشحالم که به‌عنوان یک بازیکن توانستم به وظایفم عمل کنم و در ترکیب استقلال بازیکن مؤثری باشم. فصل بیست و یکم، فصلی بود که من از خودم رضایت کامل داشتم. البته نگاهم رو به بالا است و دوست دارم بازهم پیشرفت کنم و بیشتر اثرگذار باشم و موفقیت‌های بزرگ‌تری را تجربه کنم.
فرهاد مجیدی در فصل بیست و یکم عملکرد متفاوتی نسبت به گذشته داشت. دلیل اینکه مجیدی توانست بعد از سه فصل ناکامی استقلال را بدون شکست به جام قهرمانی برساند چه بود؟
آقا فرهاد باتجربه‌تر شده بود و به دلیل آشنایی بیشتر با زیر و بم مربیگری در استقلال توانست بخوبی از عهده مسئولیت بزرگی که روی دوشش محول شده برآید. سهم ایشان در موفقیت استقلال کم نیست. یکی از ویژگی‌های مربیگری ایشان در فصل بیست و یکم این بود که توانست حواشی را از تیم دور کند و یک محیط آرام پدید آورد. به اعتقاد من همین که حواشی از تیم دور شد، درصد موفقیت استقلال در لیگ برتر تقویت شد. آرامش اهمیت بسیاری در موفقیت یک تیم دارد که خدا را شکر ما در استقلال فصل بیست و یکم چنین فضای مطلوبی را تجربه کردیم. ما به معنای واقعی یک تیم بودیم که سهم آقا فرهاد در شکل دادن چنین وضعیتی بسیار زیاد بود.
از گابریل پین هم نباید غافل شد. او مرد در سایه استقلال در بخش فنی بود.
اگر فرهاد مجیدی را سکاندار این کشتی تصور کنید نقش آقای پین به‌عنوان یک طراح و تئوریسین بسیار پررنگ بود. پین به‌عنوان یک مغز متفکر چیزهای زیادی را به ما آموخت و من به شخصه از حضور ایشان نهایت استفاده را بردم. او از نظر فوتبالی و حتی شخصیتی مسائل بسیار زیادی را به ما آموخت و سهم زیادی در کامیابی ما در لیگ بیست و یکم داشت که باید از ایشان هم بابت زحماتی که برای استقلال کشیدند تشکر کنم. پین به معنای واقعی یک انسان بزرگ بود و برایش آرزوی موفقیت دارم.
فصل بعد اما فرهاد مجیدی و دستیارانش در استقلال حضور نخواهند داشت. جدایی مجیدی را چطور ارزیابی می‌کنی؟
اتفاق بسیار ناراحت‌کننده‌ای بود. بخصوص برای هواداران استقلال که می‌دانم دوست داشتند آقای مجیدی همچنان به‌عنوان سرمربی د ر استقلال فعالیت کند. به هر حال همه بازیکنان و مربیان برای آینده فوتبالی خود برنامه‌ریزی‌هایی دارند و آقای مجیدی هم دلایلی داشته که یک تیم اماراتی را به‌عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرده است. برای او آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در تیم جدیدش به بهترین نتایج دست یابد.
آیا مدیران استقلال می‌توانند جانشین مناسبی برای مجیدی انتخاب کنند تا جدایی او کمترین آسیب را به این باشگاه وارد کند و استقلال برای نخستین بار قهرمانی‌اش در لیگ برتر را تکرار کند؟
استقلال تیم بزرگ و باریشه‌ای است و قطعاً مدیران این باشگاه که از تجربیات خوبی برخوردارند می‌توانند با تصمیمات مناسب جلوی آسیب را بگیرند و یک انتخاب خوب داشته باشند. من امیدوارم یک مربی بزرگ جای آقای مجیدی انتخاب شود تا استقلال بتواند به همین مسیری که تازه شروع کرده، ادامه دهد. این خیلی مهم است که بتوانیم تیم را در مسیر موفقیت و کسب جام‌های متعدد حفظ کنیم.
وقتی فرهاد مجیدی سه هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی استقلال را قطعی کرد، بسیاری از هواداران استقلال با خودشان می‌گفتند که حالا باید برای تکرار قهرمانی در سال‌های بعد برنامه‌ریزی کنیم. با جدایی مجیدی اما به نظر می‌رسد دستیابی به چنین هدفی دشوار باشد. استراتژی مدیران استقلال چه باید باشد تا این جدایی کمترین آسیب را به باشگاه استقلال وارد کند؟
اینکه مدیران باشگاه استقلال برای فصل بعد هدفگذاری داشته باشند از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید بدانیم چه می‌خواهیم و دنبال چه اهدافی هستیم. نظر من این است که اگر ستاره‌های تیم حفظ شوند و یک مربی بزرگ بیاید استقلال بازهم در مسیر قهرمانی قدم خواهد برداشت. مدیران باشگاه استقلال درعین حال که ستاره‌ها را حفظ می‌کنند باید چند خرید خوب داشته باشند تا قدرت فنی استقلال برای فصل بعد بیشتر شود. یک تیم منسجم، قدرتمند و دارای بازیکنان باتجربه می‌تواند استقلال را به سمت قهرمانی‌های دوباره ببرد و موفقیت‌های بزرگی را شکل دهد. از مدیران استقلال می‌خواهم اجازه ندهند اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد، دوباره تکرار شود.
شخصیت مدیریتی آجورلو این امیدواری را ایجاد می‌کند؟
سهم آجورلو در قهرمانی استقلال کم نبود. یعنی من باید این‌طور به هواداران عزیزمان بگویم که همه ارکان باشگاه در فصل بیست و یکم کارشان را به شکل عالی انجام دادند که تیم درنهایت قهرمان شد. آقای آجورلو از همان روزهایی که مدیریت باشگاه را به عهده گرفت بنای کار را روی زدودن حواشی از تیم گذاشت که بسیار هم موفق بود. تنش‌ها و حواشی که به شخصه در دوره مدیریت قبلی‌ها در استقلال دیدم در زمان مدیریت آقای آجورلو ندیدم و این خیلی به ما کمک کرد که با ذهن‌های آماده بتوانیم به هدف‌مان برسیم. آجورلو در فصل بیست و یکم تمام و کمال درکنار تیم بود وکمک کرد بازیکنان و مربیان فقط به فکر جمع‌آوری امتیاز باشند. خیلی خوب است که میان بازیکنان و مدیران حس اعتماد باشد. در فصل بیست و یکم کاملاً این حس وجود داشت و من امیدوارم ادامه داشته باشد.
این روزها در اردوی تیم ملی هستی و یکی از امیدهای باشگاه استقلال برای حضور در جام جهانی محسوب می‌شوی. حس درونی‌‎ات از تیمی که شکل گرفته چگونه است؟
حس بسیار خوبی دارم چون بدون تعارف مجموعه‌ای از بازیکنان ممتاز و سطح یک فوتبال ایران در کنار هم جمع شده‌اند؛ یک مجموعه درخشان با بازیکنان مستعد و بسیار آینده‌دار. تیم پرستاره‌ای هستیم که از بودن در میان این حجم از بازیکنان باکلاس لذت می‌برم و حس بسیار خوبی دارم.
این‌ها درست، اما آیا تدارکات تیم ملی نیز با این مجموعه بازیکنان درخشان همخوانی دارد؟
آمادگی خیلی در موفقیت تیم ملی تأثیرگذار است و مسئولان تیم ملی باید طوری برنامه‌ریزی کنند که این هماهنگی به وجود بیاید و ما با بیشترین امیدواری راهی جام جهانی فوتبال شویم. بازی در جام جهانی ساده نیست. همه تیم‌ها خودشان را در بهترین شرایط به این رقابت می‌رسانند. ما به‌شدت نیاز به بازی تدارکاتی داریم چون باید تجربیات بیشتری در کنار هم به دست آوریم و با آمادگی روحی و فنی ایده‌آل به جام جهانی فوتبال برویم. شما شک نکنید که اگر ما تدارکات خوبی داشته باشیم، دل مردم را در جام جهانی شاد می‌کنیم.
به بازی در ترکیب تیم ملی در جام جهانی امیدواری؟
چرا نباشم؟ نگاهم همیشه رو به بالا است و دوست دارم پیشرفت کنم. بله، بازی در جام جهانی هدف من است و تلاش می‌کنم به آن برسم. در قدم اول من باید جایگاهم را به نقطه‌ای برسانم که در میان بازیکنان اعزامی به قطر قرار بگیرم و با تیم ملی به جام جهانی بروم و در مرحله بعد طوری در تمرینات ظاهر شوم که سرمربی تیم ملی برای بازی دادن من وسوسه شود. دوست دارم به کادرفنی تیم ملی در جام جهانی کمک کنم و یکی از ابزار آنها برای موفقیت باشم. این هدف و آرزوی من است.
موفقیت در جام جهانی با حضور انگلیس، امریکا و یکی از دو تیم اوکراین یا ولز شدنی است؟ درباره همگروهی با این تیم‌ها تحلیل‌های متفاوتی می‌شود. برخی می‌گویند گروه ساده‌ای است و برخی هم می‌گویند گروه دشواری است.
من این تحلیل را قبول ندارم که ما در گروه ساده‌ای قرار داریم. شک نکنید ما در گروه سختی قرار داریم. اصلاً متوجه نمی‌شوم که برخی چرا می‌گویند ما در گروه ساده‌ای قرار داریم. البته از این سخت‌تر هم می‌توانست باشد اما به هر حال این گروه هم گروه ساده‌ای نیست و ما باید تدارکات مناسبی برای موفقیت در میان این گروه داشته باشیم.
با امیدواری به این گروه سخت نگاه می‌کنی یا ناامیدی؟
اینکه گفتم گروه سختی داریم به این معنی نیست که شانس نداریم. نه، هرگز این‌طور نیست. در ابتدای صحبت‌هایم درباره تیم ملی تأکید کردم یک مجموعه درخشان شکل گرفته. این یعنی ما قابلیت موفقیت در این گروه را داریم. حتی مقابل انگلیس. اما باید با تدارکات مناسب پای‌مان را به جام جهانی بگذاریم و از اعتبار و شخصیت تیم ملی فوتبال ایران دفاع کنیم. امیدوارم با بهترین تدارکات در جام جهانی بدرخشیم.

251 251

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا