گلستان

ابهام در سرنوشت پادگان 07 خرم‌آباد/ ادامه تخریب در گرو رفع اختلافات ارتش و میراث

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، بر اساس توافق انجام شده با ارتش پادگان 07 که با مساحتی حدود 42 هکتار در محدوده شهر خرم‌آباد قرار دارد تخریب شد، قرار بود با تخلیه این پادگان بخشی از آن به فضای سبز، فضای آموزشی، تجاری و فرهنگی و واحد مسکونی اختصاص پیدا کند، از طرفی برداشتن دیوار پادگان به منظور تعریض خیابان انقلاب نیز در دستور کار قرار گرفت.

با گذشت حدود یکسال اما اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و همچنان دیوار پادگان 07 به حالت خود باقی مانده است، شهرداری خرم‌آباد اختلاف ارتش و میراث فرهنگی را مانع سر راه برداشتن دیوار عنوان می‌کند، اما اداره کل میراث فرهنگی می‌گوید: این اظهار نظر شهرداری فرافکنی است زیرا طبق قانون نگهبانی بناهای تاریخی برعهده ارتش است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تخریب و آزادسازی پادگان 07 که حدود یازده ساختمان آن سال 93 ثبت ملی شد حاشیه و واکنش‌های متعددی را در رسانه‌ها، فضای مجاری و افکار عمومی به دنبال داشت شهرداری، ارتش و میراث فرهنگی اختلافات را حل و فصل کرده و وعده‌هایی خود را عملی کنند.

احداث پارک هفت هکتاری در پادگان ۰۷

شهردار خرم‌آباد با اشاره به اینکه  طبق توافق انجام شده با ارتش سهم شهرداری از پادگان 07 کاربری فضای سبز و معبر است، عنوان می‌کند: به همین منظور یک پارک هفت هکتاری در پادگان 07 پیش بینی شد، طراحی این پارک توسط گروه طراحی شهرداری با اعتباری 600 میلیونی انجام شده است.

سعید فتوحی می‌گوید: شهرداری برای احداث پارک هفت هکتاری ده میلیارد تومان برآورد کرده که شورای شهر آن را مصوب کرده و منتظر ابلاغ آن هستیم تا مناقصه را برگزار کنیم.

اختلاف ارتش و میراث مانع برداشتن دیوار پادگان

وی در مورد برداشتن دیوار پادگان 07 توضیح می‌دهد: شهرداری خرم‌آباد پس از تخریب حدود 1700 سرویس آوار برداری از پادگان را انجام داده اما به دلیل اختلاف بین ارتش و میراث فرهنگی نتوانستیم دیوار را برداریم و این  امر مشکلاتی را شهرداری و مردم فراهم کرده است.

شهردار خرم‌آباد بیان می‌کند: جلساتی با فرمانداری خرم‌آباد برگزار کردیم و با شورای شهر هم رایزنی‌هایی داشتیم اما تاکنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته است، در این زمینه با استاندار هم دیداری داشتیم که قول مساعد دادند مشکل پادگان 07 را مرتفع کند.

فتوحی با تاکید بر این نکته که من جزیره‌ی فکر نمی‌کنم، خاطرنشان می‌کند: من به دوستان میراث و ارتش این موضوع را مطرح کردم که جزیره‌ای عمل نکنید، اولین موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که همه ما در هر ارگان و نهادی شهروند این شهر هستیم. 

آمادگی شهرداری برای رفع مشکل

وی تاکید می‌کند: شهرداری هر گونه همکاری که نیاز باشد با ارتش و میراث انجام می‌دهد تا علاوه بر احداث پارک منطقه‌ی دیوار پادگان را هم بردارد، زیرا پادگان در مجاورت محله اسدآبادی قرار دارد و مردم انتظار دارند اتفاق خوبی رخ دهد.

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: اختلاف ارتش و میراث به نگهداری از ساختمان‌های ارتش برمی‌گردد که ثبت ملی شده‌اند، ارتش می‌گوید میراث باید این ساختمان‌ها را خریداری و از آنها نگهداری کند اما میراث در مقابل می‌گوید: طبق قانون نگهداری ساختمان‌ها بر عهده ارتش به عنوان مالک است.

فتوحی بیان می‌کند: من در جلسه مطرح کردم یکسال نگهبانی ساختمان‌ها را انجام می‌دهم تا این دیوار را برداریم اما تاکنون به توافقی نرسید‌ه‌اند.

میراث وطیفه نگهداری از ساختمان‌های پادگان 07 را ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه سال 93 پادگان 07 ثبت ملی شد، می‌گوید: براساس قانون هر شخصی حقیقی و حقوقی که یک اثر تاریخی را در ید تملک و تصرف داشته باشد مرمت، حفاظت و بهره‌برداری هم شان اثر را نیز بر عهده خودش است، نگهداری و نگهبانی نیز بر عهده شخصیت حقیقی و حقوقی است که مالکیت بنا را دارد.

سید امین قاسمی تاکید می‌کند: طبق قانون ارتش موظف است ساختمان‌های تاریخی پادگان 07 را که ثبت ملی شده‌اند مرمت، نگهداری و حفاظت کند، اما شهرداری و ارتش پایشان را در یک کفش کرده‌اند که چون میراث این ساختمان‌ها را ثبت ملی کرده باید نیروهای خود را برای نگهداری در پادگان مستقر کند.

شهرداری فرافکنی می‌کند

وی می‌افزاید: کل نیروهای میراث در استان 160 نفر است، نمی‌تواند که آنها را به نگهداری از پادگان 07 مشغول کند، ما نمی‌توانیم نگهبانی بدهیم وظیفه میراث در قبال بناهای تاریخی پادگان 07 نظارت بر مرمت  و ارائه طرح‌های مرمتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: شهرداری فرافکنی می‌کند و تمام تلاششان این است تا دیوار پادگان را به منظور تعریض خیابان بردارند تا بگویند شهردار خرم‌آباد این کار را انجام داد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا