اخبار استانها

فرزاد حسینخانی برای مس کرمان چه کرد؟/ هشت اقدام مهم برای ختم هشت سال ناکامی

فرزاد حسینخانی برای مس کرمان چه کرد؟/ هشت اقدام مهم برای ختم هشت سال ناکامی

عرفان امیرخسروی: کمترین گل خورده، قطعی کردن صعود در دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها با ۶۶ امتیاز، بازگشت به لیگ برتر پس از ۸ سال و ناکامی در صعود به این لیگ در طول این مدت، صعود به جمع چهار تیم برتر ایران در جام حذفی و آمارهای دیگری که در فرصت‌های بعدی ذکر خواهند شد حاصل عملکرد درخشانی بودند که فرزاد حسینخانی در مس کرمان انجام داد. حسینخانی که محبوب‌ترین چهره نارنجی در بین کرمانی‌هاست با تکیه بر توان رهبری منحصربه‌فردش کاری کرد کارستان. او ناممکنی را ممکن کرد که ۸ سال، بزرگ‌ترین مربیان ایران نتوانسته بودند انجام دهند. اما اقدامات مهم فرزاد حسینخانی برای موفقیت مس کرمان چه بود؟

اول‌. جذب بابرنامه بازیکن و پرهیز از راه‌انداری جنجال‌های بی‌حاصل در فصل نقل‌وانتقالات
فرزاد حسینخانی با حمایت محمد کهندل مدیرعامل با تدبیر باشگاه مس کرمان در فصل نقل‌و انتقالات به سراغ بازیکنان موثر لیگ دسته اول رفتند و از جنجال‌های رسانه‌ای تا سر حد ممکن پرهیز کردند تا در کمال آرامش مذاکرات‌شان با بازیکنان مدنظرشان را انجام دهند. آن‌ها توانستند با قیمت مناسب بازیکنانی را به مس کرمان بیاورند که در پایان فصل در کنارشان جشن صعود به لیگ برتر را بگیرند.
دوم. اعتماد به بازیکنان بومی
محمد کهندل و فرزاد حسینخانی در کنار هم ترکیبی ساختند برای استفاده هرچه بیشتر از قدرت بومی‌ها. فرزاد حسینخانی که سال‌ها برای مس کرمان توپ زده و فوتبال بازی کرده بود و می‌دانست بازیکنان کرمانی با چه مشکلاتی پیشرفت می‌کنند به آن‌ها اعتماد کردند و در تیم بزرگسالان مس کرمان برای اولین بار تعداد بیشتری از بازیکنان کرمانی نسبت به سالیان پیش به چشم خورد. آرمان شهدادنژاد، امین کاظمیان، امیر طاهر، علیرضا قادری، علی خلیلی، سامان تورانیان، عرفان رشیدی و خیلی چهره‌های دیگر که با تضمین فرزاد حسینخانی و اعتماد کهندل جذب شدند تا امروز همه مردم استان کرمان ثمره شیرین آن تضمین و این اعتماد را بچشند. بازیکنانی که انصافا گل کاشتند و هرکدام نقشی جدی و غیرقابل انکار در راه موفقیت مس کرمان ایفا کردند. از آرمان شهدادنژاد با کاپیتانی و سِیوهای بی‌تکرارش بگیر تا کاظمیان با پاس‌های استثنایی و دریبل‌های قشنگش و عارف زینلی و سامان تورانیان با گل‌های ارزشمندشان در آستارا.
سوم. مدریت حواشی و تدوین برنامه ۲ ساله برای صعود
در طول ۸ سال گذشته هرکدام از مدیران و مربیان وارد باشگاه مس کرمان که می‌شدند وعده صعود در همان سال اول و طی این راه سخت را می‌دادند که این موضوع، برای هواداران فوتبال در استان هم، کلیشه‌ای و خسته‌کننده شده بود اما کهندل و حسینخانی با تدوین برنامه‌ای دو ساله گام در این مسیر طاقت‌فرسا و پر فراز و نشیب گذاشتند و نهایتا با اجرای دقیق آن برنامه تدوین شده در آغاز، کار را ظرف مدت یک سال تمام کردند. آن‌ها با مدیریت حواشی در لیگِ چالشی یک، توانستند زودتر از موعد به موفقیت دست یابند و شادمانی را به مردم کرمان هدیه کنند.
چهارم. ساختن تیمی که عطش موفقیت داشت
فرزاد حسینخانی که روزگاری طویل را در فوتبال گذرانده با پروسه‌ای که یک بازیکن از نونهالی تا بزرگسالی طی می‌کند به طور کامل آشنا دارد. او تمام مسائل روانیِ اطراف بازیکنان در هر شرایط سنی را به خوبی درک می‌کند و به آن آگاهی دارد، به همین جهت ارتباطی صمیمی با تک‌تک بازیکنانش برقرار کرده و در بُعد روانی نیز به گونه‌ای آنان را آموزش می‌داد که تشنه موفقیت و پیروزی همچون خودش باشند. پس با در نظر گرفتن این اصل، مهاجمان مس عطش گلزنی داشتند و دروازه‌بان و مدافعین هم با سماجت فراوان برای محافظت از دروازه تلاش می‌کردند. چنانکه حاصل این طرز فکر، شد بهترین تیم در کمترین تعداد گُلِ خورده.
فرزاد حسینخانی برای مس کرمان چه کرد؟/ هشت اقدام مهم برای ختم هشت سال ناکامی
پنجم. از هر فرصت نهایت استفاده را باید کرد
فرزاد حسینخانی در تیمش، ذهنیتی را حاکم ساخت که باید تا دقیقه آخر تلاش کرد و برای موفقیت جنگید و از هر فرصتی که به وجود می‌آید، ولو کوچک، نهایت استفاده را کرد و بیشترین بهره را جست. این ذهنیت چنان در تیمِ مس فرزاد جا باز کرد که حمید گلزاری در بوشهر توانست یک گل سه امتیازی را در فرصتی که حاصل پِرِسینگ ناشی از عطش مس برای گل بود، به ثمر برساند.
ششم. ارائه یک بازی مالکانه با استفاده از بازیسازی‌های زیبا
مس کرمان با مربیگری فرزاد حسینخانی و با بهره بردن از نفراتی چون آرتا منهاجی، محمود محمودی‌نیا و رضا فتح‌آبادی در کادر فنی، فوتبالی زیبا و مالکانه ارائه می‌کند. این تیم بنا را بر بازیسازی‌های زیبا از خط دفاع با پاس‌های فراوان و کوتاه گذاشت که مثمرثمر هم بود و رضایت کارشناسان را در پی داشت. همین مهم سبب شده بود که در ابتدای فصل علی‌رغم تاکید مسئولین باشگاه بر برنامه دو ساله، خیلی‌ها به نتیجه گرفتن مس کرمان ایمان داشته باشند.
هفتم. تعویض‌ها و پِلَنِ B فرزاد؛ مهم و تعیین‌کننده در مسیر صعود
فرزاد حسینخانی به خوبی در بازی‌هایی که کار گره می‌خورد تغییر تاکتیک می‌داد و با انجام تعویض نتیجه را به نفع خود برمی‌گرداند. او در بازی‌های آخر لیگ و در جایی که مس کرمان نیلز به گل داشت، این نقشه را به خوبی عملی می‌کرد و تعویض‌هایی ۳ امتیازی و ارزنده انجام می‌داد.
حسینخانی با مشورت با همکارانش در کادر فنی مس در تغییر آرایش بازی بسیار حرفه‌ای عمل می‌کرد تا جایی که در بازی‌های پایانی، امتیازات را به خوبی جمع کرد.
این مربی با دانش برای تک‌تک دقایق بازی‌های مس کرمان در لیگ دسته اول فوتبال کشور برنامه داشت و همان طور که همه مشاهده کردند این برنامه به گرفتن نتیجه مثبت ختم شد.
هشتم. در چاه ویل حاشیه‌سازان نیفت
اما بهترین، اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین اقدامی که کهندل، حسینخانی و همراهان‌شان در راه صعود انجام دادند، پرهیز از درگیری‌های حاشیه‌ای بی‌مورد بود. آن‌ها در برابر تمام جَو سازی‌های رقبا، منطقی و عقلانی ایستادگی کردند و در چاهِ ویلی که توسط بدخواهان حفر شده بود، نیفتادند برخی اتفاقات جوری تنظیم شده بود که مس کرمان را سرنگون کند اما با تدبیر و درایت کادرفنی و مدیرعامل باشگاه مس کرمان این اتفاق رخ نداد.
به هر روی، مس کرمان توانست پس از هشت سال ناکامی، طعم موفقیت را مجددا بچشد و کاری را که بزرگان عرصه مربیگری و مدیریتی کشور نتوانستند انجام دهند، فرزاد حسینخانی و محمد کهندل انجام دادند و به نقطه مطلوب رساندند. هشت مورد مذکور، طوری هشت سال حسرت صعود را به پایان رساند که عده‌ای تنگ‌نظر همچنان به دنبال شکست و باخت مس بودند، اما مس کرمان صعود کرد و شادی را نصیب کرمانی‌ها نمود.
46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا