خراسان رضوی

فارس من|دختران دانش‌آموز« مهر» بر سر دوراهی ترک تحصیل یا خطر تردد روزانه تا شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، مخاطبان در سامانه «فارس من» سوژه‌ای با عنوان «رفع محرومیت‌زدایی و نگاه ویژه به دانش‌آموزان سبزواری» را ثبت و درخواست پیگیری داشتند.

خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع به روستای مهر داورزن رفت تا مشکلات را از نزدیک بررسی و پیگیری کند.

مشکل اصلی عدم موافقت مسئولان است

یکی از والدین دانش آموزان روستای مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این روستا بیشترین دانش آموز پایه دوازدهم را دارد و نسبت به گذشته که برای تحصیل در این پایه به داورزن می‌رفتند بیشتر شده است، گفت: یکی از مشکلات اصلی والدین راه ۲۵ کیلومتری روستای مهر تا داورزن است که هر روز باید دانش آموزان رفت و آمد کنند و هیچ کسی مسئولیت امنیت و مشکلات این جاده و مسیر راه را برای دانش‌آموزان دختر قبول نمی‌کند.

رضا مهری با اشاره به حضور رئیس آموزش‌وپرورش داورزن در این روستا گفت: شوراهای اسلامی در جلسه‌ای که با خرم‌پور رئیس آموزش‌وپرورش داورزن داشتند مدعی هستند وی قبلا قول داده بود برای تشکیل کلاش پایه دوازدهم در این روستا اقدامات لازم را انجام می‌دهد ولی الان رئیس آموزش و پرورش داورزن آن را رد می‌کند.

وی افزود: رئیس آموزش و پرورش داورزن در این جلسه تاکید کرد بود که خوابگاه و امکانات لازم برای استقرار این دانش آموزان در داورزن مهیا شده است.

این ولی دانش‌آموز بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این دانش آموزان سال آخری به غیر از هزینه‌های بالای رفت و آمد و تهیه سرویس برای رفتن به داورزن، ازدواج کردن برخی از آنان است که به غیر از رضایت والدین باید همسران‌شان نیز رضایت بدهند که برخی از آنان برای تحصیل در داورزن به آن رضایت نمی‌دهند.

وی با اشاره به مستعد بودن دانش آموزان این روستا و داشتن معدل بالای ۱۹ اضافه کرد: چرا مسئولان مدارس ما را تعطیل می‌کنند و باید به اجبار به داورزن ببرند.

مهری با تاکید بر وجود فضا و کلاس خالی در مدرسه مهر برای دانش آموزان پایه دوازدهم و وجود برخی از معلمان در روستای مهر افزود: متاسفانه مشکل اصلی عدم موافقت مسئولان شهرستان برای تشکیل این کلاس‌ها در روستای مهر است و اگر علت رفتن دانش‌آموزان در گذشته به داورزن کم بودن تعداد آنان در حد ۶ نفر بوده، اما امسال آمار آنان به ۱۰ نفر رسیده و امکان تشکیل کلاس وجود دارد.

برای دختران مهر هم کلاس برگزار کنید

علی مهری، دهیار روستای مهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مشکلات و خطراتی که برای دانش آموزان جوان این روستا در سفر به داورزن وجود دارد، گفت: حدود یک سوم دانش آموزان پایه دوازدهم شهرستان داورزن در بین دختران از روستای مهر هستند و از مسئولان آموزش و پرورش تقاضا می‌کنیم به دغدغه والدین دانش‌آموزان توجه شود و همانند سال‌های گذشته که برای پسران مقطع پایه دوازدهم در این روستا کلاس آموزشی تشکیل شد، برای این دانش آموزان دختر نیز کلاس دایر کنند.

مشکل دانش آموزان روستای مهر با مجوز رئیس اداره آموزش‌وپرورش داورزن قابل حل است

رئیس شورای اسلامی روستای مهر نیز در رابطه با مشکلات موجود برای این دانش آموزان دختر پایه دوازدهم با اشاره به جمعیت ۳۵۰ دانش آموز این روستا در پایه‌های مختلف به خبرنگار فارس گفت: اگر رئیس آموزش‌وپرورش داورزن اجازه بدهد و مسئولان نیز موافقت کنند این مشکل به راحتی قابل حل است.

مهدی مهری با اشاره به ازدواج برخی از این دختران دانش آموز افزود: تاکنون دانش‌آموزان به دلیل درخواست مسئولان برای رفتن به داورزن در سال تحصیلی جدید ثبت نام نکرده و منتظر اقدام و تصمیم مسئولان هستند.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نیز برای پسران چنین مشکلی وجود داشت که سر کلاس‌ها حاضر نشدند و با موافقت مدیرکل اموزش و پرورش خراسان رضوی این مشکل به راحتی حل شد و دانش‌آموزان در همین روستای خودمان مشغول تحصیل شدند.

رئیس شورای اسلامی روستای مهر با اشاره به دغدغه و نگرانی والدین برای طی کردن این راه طولانی برای رفتن به مدرسه در داورزن گفت: امیدواریم مسئولان کشوری و استانی فکری برای دانش‌آموزان بااستعداد و ممتاز این روستای محروم کنند تا از تحصیل باز نمانند.

کلاس‌های زیر ۱۵ نفر به صورت تجمیعی در مرکز شهرستان برگزار می‌شوند

خبرنگار فارس در ادامه پیگیری‌ها به سراغ رئیس آموزش و پرورش داورزن رفت.

محمدحسین خرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به کم بودن تعداد دانش آموزان در روستاهای داورزن نظیر صدخرو و مهر گفت: با تجمیع دانش آموزان در دبیرستان داورزن خدمات آموزشی برای دانش آموزان با کیفیت بهتری انجام می‌شود.

رئیس آموزش‌وپرورش داورزن با اشاره به اینکه در روستای مهر تعداد دانش آموزان کم و آمارشان ۹ نفر است، افزود: پایه دهم و یازدهم در روستای مهر از سال‌های قبل وجود داشته و همچنان در حال برگزاری است ولی مطابق دستورالعمل ابلاغی کلاس‌های زیر ۱۵ نفر به صورت تجمیعی در مرکز شهرستان برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به کم بودن زمان کلاس‌های پایه دوازدهم در مدرسه افزود: بعد از امتحانات آخر سال بیشتر دانش آموزان برای کنکور آماده می‌شوند.

خرم‌پور اضافه کرد: از طرفی با توجه به اینکه در حال حاضر کلاس‌ها از راه دور و آنلاین برگزار می‌شود، والدین نباید دغدغه خاصی داشته باشند.

رئیس آموزش‌وپرورش داورزن با تاکید بر اینکه ما نیز دغدغه والدین را درک می‌کنیم و اگر دانش‌آموزی ازدواج کرده باشد مراعات حال آنان را داریم، افزود: تاکنون برخی از دانش‌آموزان این روستاها در داورزن ثبت نام کرده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات کمبود معلم در شهرستان افزود: برخلاف بقیه پایه‌ها در مقطع دبیرستان معلمان مختلفی برای دروس تخصصی و غیرتخصصی دانش آموزان مورد نیاز است و به نفع دانش‌آموزان است که از مدارس تجمیعی با امکانات بهتر و معلمان بهتر جهت قبولی در کنکور و ادامه تحصیل در دانشگاه استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا