سلامت

غلبه آبی بر قرمز روی نقشه کرونایی ذیل هشدار خیز ششم

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، اکنون ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و ویروس کرونا طی روزهای گذشته با یک روند نوسانی شمار قربانیان خود را به بالا و یا زیر ۲۰۰ نفر رسانده است.     

غلبه آبی بر قرمز روی نقشه کرونایی ذیل هشدار خیز ششم

تلفات روزانه کرونا ۱۶ و ۱۷ مهر ماه و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا به ترتیب با ۱۸۵ و ۱۷۳ مورد مرگ به زیر ۲۰۰ نفر رسید و روز ۱۷ مهر ماه به رکورد ۸۲ روز پیش و زیر ۲۰۰ نفر در ۲۷ تیر ماه دست یافت.     

روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه نیز تلفات روزانه کرونا با ۲۲۲ مورد مرگ به بالایی ۲۰۰ نفر بازگشت و روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه به عدد ۲۷۶ مرگ رسید و روز سه شنبه ۲۰ مهر ماه به مرز ۲۰۰ نزدیک شد و در ایستگاه ۲۱۳ توقف کرد، روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه تلفات کرونا به ۱۹۴ نفر رسید اما روز پنجشنبه سیر صعودی ۲۲۳ فوتی را تجربه کرد و روز ۲۳ مهر ماه در استمرار روند نوسانی خود رقم ۱۹۷ فوتی را برجای گذاشت و روز گذشته(شنبه) عدد ۱۸۱ را تجربه کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۸ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسید.

روند ابتلا و مرگ نسبت به‌روزهای اوج پیک پنجم نزولی شده اما همچنان خطر وقوع پیک ششم از زبان مسئولان و متخصصان حوزه سلامت شنیده می‌شود،  این روزها خبرهای رسیده از روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیانگر این واقعیت است که به‌دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۵ درصد، موارد ابتلا در میان واکسن‌زده‌ها نیز کمی بالاتر رفته است و گمانه‌زنی‌ها در استان‌های مازندران و خوزستان از وقوع پیک ششم کرونا حکایت دارد.

غلبه آبی بر قرمز روی نقشه کرونایی ذیل هشدار خیز ششم

ایران سریع ترین کشور در امر واکسیناسیون 

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا، بیش از ۶۹ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده و در سایت ها و مراجع بین المللی عنوان می شود که سریع ترین کشور در واکسیناسیون، ایران است و این قدرت ما را نشان می دهد.

وی افزود: در یک هفته به اندازه کل جمعیت امارات یعنی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در ایران تزریق شد که ناشی از مشارکت جدی مردم در واکسیناسیون بود. وقتی مردم، بسیجیان و نیروهای مسلح و سایر دستگاه ها به صحنه آمدند، موفق شدیم و اگر می خواستیم صرفا با کارکنان حوزه سلامت، واکسیناسیون را انجام دهیم، بیش از یکسال زمان می برد.

مردم فکر نکنند پایان کرونا فرا رسیده است

عین اللهی تصریح کرد: راهی جز تزریق واکسن برای کاهش و جلوگیری از بروز موج های بعدی کرونا نداریم و در کنار واکسن نیز رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان به عنوان یک اولویت مهم باید در دستور جدی مردم و شهروندان قرار گیرد، مردم فکر نکنند که چون واکسن زده اند دیگر کار تمام شده و پایان کرونا فرا رسیده است.

 وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون تنها شدت بیماری را کاهش می دهد و به هیچ وجه اینگونه نیست که هر فردی که واکسیناسیون و دو دُز واکسن را تزریق کرده دیگر دچار کرونا نمی شود؛ این تلقی خود آغاز انحراف در مسیر مبارزه با کروناست و زدن ماسک، رعایت اصول بهداشت فردی و دوری از تجمعات و دورهمی ها در شرایط کنونی  ضروری است و در عین حال با عادی انگاری و سبک شمردن کرونا احتمال بروز و گسترش موج های بعدی آن نیز وجود دارد.

آماده‌باش بیمارستان‌ها برای موج ششم کرونا

عین اللهی همچنین با بیان اینکه تمهیدات لازم برای موج ششم کرونا در کشور دیده شده، گفت: امیدواریم با واکسیناسیون زیادی که انجام شده و با رعایتی که مردم می‌کنند، موج بعدی نسبت به موج قبل سبکتر باشد.

وی تصریح کرد: برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌هایمان در حال آماده‌باش هستند.

وزیر بهداشت افزود: همچنین پرسنل، پزشکان، پرستاران و کمیته‌های علمی در حال آمادگی هستند و با تجربیاتی که از گذشته داشتیم نگرانی از نظر درمان وجود ندارد.

عین‌اللهی تاکید کرد: امیدواریم با واکسیناسیون زیادی که انجام شده و رعایتی که مردم می‌کنند موج بعدی نسبت به موج قبلی سبک‌تر باشد.

محمد مهدی گویا  رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در همین پیوند گفت: در مورد کرونا فقط می‌توان ۱۵ روز آینده را پیش‌بینی کرد و پس از آن هر لحظه ممکن است کرونا و شرایط کرونایی دستخوش تغییر شود، با پیدا شدن واکسن، کرونا از بین خواهد رفت هم قابل تکیه و پیش‌بینی نیست زیرا هرگونه تغییر ژنتیکی روی کرونا ویروس می‌تواند واکسن‌ها را ناکارآمد نماید. از سوی دیگر آنچه در خصوص ایمنی جمعی انتظار داریم هم معلوم نیست که امیدبخش باشد. به این خاطر باید در مورد این ویروس احتیاط بیشتری به خرج داد.

روند نزولی کرونا پایدار نیست

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز در این زمینه می گوید: روند نزولی کرونا در پایتخت ناپایدار است. همانطور که بارها در ایام گذشته کرونا نشان داده که می‌تواند از شرایط شکننده بهره برده و آمار را افزایشی کند شرایط به خصوص در کلانشهر تهران شکننده و ناپایدار تلقی می‌شود.

وی ادامه می دهد: باید آگاه باشیم که انجام واکسیناسیون برای ریشه کنی کرونا شرط لازم است اما کافی نیست لذا ضروری است که کنار انجام واکسیناسیون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز صورت بگیرد. تجربه موفق کشورهای دیگر این گونه بوده که کنار واکسیناسیون نگاه متعهدانه به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی وجود داشته تا اثر بخشی واکسیناسیون بیشتر شود و از همه هموطنان می‌خواهیم با توجه به تجارب گذشته حتماً از دورهمی های خانوادگی و میهمانی ها و مراسم خودداری کنند چرا که رعایت فاصله اجتماعی و شیوه نامه‌ها همچنان به عنوان یک ضرورت تلقی می‌شود و مبرم می‌باشد.

زالی تصریح می کند: با وجود اینکه افراد واکسینه می‌شوند مصونیت کامل ایجاد نخواهد شد و همچنان باید شیوه نامه‌ها رعایت شود مضاف بر اینکه افراد باید هر دو دُز واکسن را دریافت کنند از این رو همچنان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مورد تاکید است.

به هر حال ویروس کرونا  نزدیک به دو سال ضربه سنگینی از لحاظ روحی و جسمی به مردم زده است و هر خبر یا حتی هر شایعه‌ای مبنی بر پایان همه‌گیری آن هم می‌تواند برای مردم امیدوارکننده باشد.

وقتی پایان همه‌گیری کرونا محقق می شود که این بیماری نیز مانند آنفلوآنزا و سرماخورگی دیگر نیاز به این همه رعایت نداشته باشد و با سرعت گرفتن واکسیناسیون و آندمیک یا بومی شدن این ویروس، اثری از کرونا یا شدت همه‌گیری آن در سال‌های آینده وجود نداشته باشد.

۱۳۵۲

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا