فرهنگ و هنر

سرانجامِ خبر احتمال لغو مجوز «فیلیمو» و «نماوا» چه شد؟

سرانجامِ خبر احتمال لغو مجوز «فیلیمو» و «نماوا» چه شد؟

دوشنبه شب، اخباری در فضای مجازی منتشر شد که از احتمال حذف دو تولیدکننده اصلی سریال‌های خانگی از بـازار این سریال‌ها حکایت داشـت. طبق خبری که نخست در کانال ماهنامه پیوست منتشر شد، ساترا (بـازوی نظارتی صداوسیما در نمایش خانگی) مجوز دو پلتفرم فیلیمو و نماوا را باطل کرده، اما هنوز به آن‌ها ابلاغ نکرده است. ساعتی بعد سعید مقیسه معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در گفت‌وگویی با تسنیم، از احتمال ابطال مجوز فعالیت این دو پلتفرم خبر داد و تأکید کرد هنوز تصمیم در این باره قطعی نشده است. او گفت: «البته برخی پلتفرم‌ها تخلفاتی داشته‌اند که به کسر امتیاز آن‌ها منجر شده است و در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار الزم، اقدام قانونی انجام خواهد شد.»

براساس آن‌چه رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، علت این اتفاق، تخلف این دو پلتفرم در انتشار بدون مجوز بعضی محصولات آن‌هاست. گفته می‌شود آثاری که در دو ماه اخیر در این دو پلتفرم منتشر شده، شامل «جادوگر»، «یاغی»، «مهمونی» و «نوبت لیلی» از جمله محصولاتی‌اند که بدون مجوز ساترا و گاه حتی بدون بازبینی به خروجی این دو پلتفرم راه یافته‌اند. مقیسه در این باره نیز تأکید کرد: «به صورت کاملا واضح، تخلف محتوایی یعنی این که برخی بخش‌های منتشرشده مجوز انتشار از ساترا ندارند. فهرست تخلفات در صورت تأیید حقوقی منتشر خواهد شد.»

اسفند ۱۴۰۰ محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیر فیلیمو در یادداشتی از معطل ماندن ۹ سریال این پلتفرم به مدت ۷-۸ ماه در سامانه ساترا برای صدور موافقت کلی انتشار خبر داد و احتمال می‌رود دلیل انتشار بی‌مجوز برخی محصولات، همین تأخیر باشد. روشن نیست تنش‌ها میان ساترا و پلتفرم‌ها در آینده چه خواهد شـد، امـا در صـورتـی کـه ساترا بتواند از ابــزارهــای قانونی بــرای وادار کــردن پلتفرم‌ها به تمکین، استفاده کـــــــــنـــــــــد، گزینه‌هایی مـــــــثـــــــل فیلترینگ، در صـورت موافقت کمیته مربوطه، مـــی‌تـــوانـــد در دسترس این نهاد باشد.

۲۵۹۲۵۹

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا