فارس

همسریابی؛ سخت‌ترین مرحله ازدواج/افزایش سن ازدواج و سخت شدن معیارهای انتخاب

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، ازدواج، مقوله‌ای مهم در زندگی اجتماعی هر یک از افراد جامعه به شمار می‌رود و به نوعی از الزامات زندگی هر فرد محسوب می‌شود.

برای شکل‌گیری فرآیند ازدواج، عوامل و عناصر مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک زوج بتوانند زندگی جدید خود را شکل دهند که به همین سبب در یک مقاله یا گزارش نمی‌توان به شکل جامع تمام ابعاد آن را بررسی کرد.

بسیاری از افراد و مردم جامعه، نقش اقتصاد فردی و اجتماعی را در روند تسهیل در امر ازدواج، امری اساسی و شاید مهمترین بخش آن می‌دانند. هر چند که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر اهمیت موضوع اقتصادی برای ازدواج باشد چراکه داشتن شغل، کسب درآمد، امکان خرید جهیزیه، ماشین، سرپناه، پوشاک و غیره را در برمی‌گیرد، اما به جرأت می‌توان گفت این مهم، همه قضیه نیست و اگر از دیدگاهی دیگر بر آن نگریسته شود، مشاهده خواهد شد که موانع دیگری بر سر مسیر ازدواج وجود دارد.

طی سالیان اخیر به دلائل گوناگون سن ازدواج در بین جوانان ایرانی بالا رفته و تعداد مجردها بسیار زیاد شده است که این مهم موجب اثرات منفی از جمله کاهش جمعیت، پیری جمعیت، فاصله سنی زیاد بین والدین و فرزند، عدم رغبت به فرزندآوری، تمایل والدین به تک فرزندی یا کم فرزندی و غیره شده است.

 

برای روشن‌تر شدن چند جمله کوتاه فوق، خبرنگار فارس در لارستان با حضور میدانی در سطح شهر، گفت‌وگوهایی را با جوانان مجرد در سن ازدواج انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

انتخاب درست همسر، موجب یک عمر آسایش و آرامش

یکی از این جوانان که 32 سال دارد و خود را متولد سال 1368 معرفی می‌کند، با بیان اینکه علاقه زیادی به ازدواج کردن دارد، گفت: طی سالیان گذشته بارها از سوی دوستان و آشنایان نسبت به ازدواج کردن اصرار شده و نسبت به تأخیر در این کار مورد سرزنش قرار گرفته‌ام.

وی با اشاره به اینکه انتخاب همسر آینده مقوله‌ای بسیار مهم و حساس است چرا که انسان در این زمینه فقط یک حق انتخاب دارد، افزود: انتخاب درست همسر، موجب یک عمر آسایش و آرامش روحی و جسمی می‌شود.

این پسر جوان لاری با برشمردن معیارهای همسر آینده‌اش، تصریح کرد: با حجاب بودن، خانه‌دار بودن، با اصالت بودن، زیبایی داشتن، سطح مالی متوسط خانواده دختر از معیارهای مدنظر من است.

وی یافتن سوژه و دختر مورد پسند خود را یکی از مشکلات پیش‌روی اغلب جوانان در سن ازدواج دانست و خاطر نشان کرد: یک پسر با حیاء، برای یافتن همسر مورد علاقه‌اش کار سختی دارد و در این زمینه نیاز به ارائه پیشنهادات دیگران و کمک آنان است.

این جوان با اشاره به اینکه اکنون به لحاظ شغلی تأمین و مشغول در یک کار دولتی است و در ساعات آزاد نیز متناسب با مدرک تحصیلی کار نقشه‌برداری را انجام می‌دهد، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر درآمد کافی داشته و از استقلال مالی برخوردار هستم و امکان اداره یک خانواده را به راحتی دارم.

 

نقش خانواده برای کمک به فرزندان در انتخاب همسر آینده

یک پسر جوان دیگر با سن 34 سال و شاغل در یکی از ادارات لارستان، دلائل تأخیر در ازدواج خود را مراقبت از پدر و مادر و همچنین عدم دستیابی به همسر ایده‌آل خود می‌داند و می‌گوید: با وجود آنکه در محیط کار خود با بانوان مختلفی سروکار دارم، اما قدرت تصمیم‌گیری در انتخاب همسر آینده را ندارم.

وی با تأکید بر نقش خانواده برای کمک به فرزندان در انتخاب همسر آینده، افزود: همسریابی و پیشنهاد دختران هم کُفو در سن ازدواج، به جهت شناخت خانواده‌ها از روحیات و خواسته‌های اعضای خانواده، یکی از وظائف اصلی به شمار می‌رود و می‌تواند نقش اساسی در این زمینه را ایفا کند.

این جوان مشمول سن ازدواج با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی هر چند ناشی از مشکلات موجود در وضعیت اقتصادی کشور، قطعاَ کمبودهایی دارد، تصریح کرد: در راستای تأمین معیشت، پوشاک و حفظ بنیان خانواده دارای تمکن مالی مورد نیاز است و توانایی اداره یک خانواده را دارد.

وی یافتن دختر همراه با شناخت کافی را یکی از معضلات زندگی جوانان به ویژه برای پسران می‌داند و معتقد است: افراد معتمد، بزرگان خانواده و به ویژه مادران و خواهران، می‌توانند نقش اساسی در معرفی زوج‌ها به یکدیگر داشته باشند.

ازدواج و ترس از مشکلات احتمالی آینده

جوان دیگری با سن تقریبی 27 سال که در شغل آزاد و در یک مغازه مشغول به کار است، با بیان اینکه یافتن همسر ایده‌آل سخت‌ترین کار در مسیر ازدواج محسوب می‌شود، گفت: همه دوستان و آشنایان اصرار بر ازدواج دارند، دریغ از اینکه در معرفی یک سوژه خوب پیشگام شوند.

وی یکی از دلایل معرفی نکردن جوانان در آستانه ازدواج به یکدیگر را، ترس از ناموفق بودن ازدواج احتمالی زوج‌ها در آینده می‌داند و می‌گوید: زمانی که یک دختر و خانواده وی به یک پسر پیشنهاد می‌شود، به معنای تمام شدن کار نیست بلکه طرفین قطعاَ در مورد یکدیگر تحقیق و بررسی می‌کنند و هر نتیجه‌ای در آینده به خود آنها مربوط می‌شود.

این جوان با اشاره به اینکه تاکنون به خواستگاری چندین دختر رفته است و از اکثر آنها جواب رد شنیده است، ادامه داد: به جهت آنکه بنده دارای شغل آزاد و یک کارگر در مغازه محسوب می‌شوم، عده زیادی از دختران تمایلی به ازدواج با من را ندارند.

 

افزایش سن ازدواج و سخت شدن معیارهای انتخاب

یک جوان لاری متولد سال 1362 که در یک اداره دولتی مشغول به کار است، علت تأخیر در ازدواج را سردرگمی در انتخاب همسر آینده خود می داند و می‌گوید: در سالیان گذشته بارها از سوی خانواده برای ازدواج تحت فشار بوده و افرادی معرفی شدند که علاوه بر دلائل شخصی مبنی بر انجام ازدواج، دختران معرفی شده، مدنظر من نبودند.

وی با بیان اینکه به جهت سخت‌گیری‌هایی که در انتخاب همسر داشتم، خواهران و مادرم نیز نسبت به یافتن بانوی مورد نظر دلسرد شدند، تصریح کرد: با توجه به افزایش سنی که دارم، هم معیارهای انتخاب برایم سخت شده و هم تنوع تعداد دختران در معرض انتخاب به جهت ازدواج کاهش یافته است.

این جوان با ابراز تمایل نسبت به انجام ازدواج، خاطر نشان کرد: به لحاظ شرایط فرهنگی امکان شناخت پسران از دختران فراهم نیست که به همین سبب جوانان می‌بایست در گام نخست با واسطه از یکدیگر شناخت پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دارای حقوق مکفی برای اداره زندگی است، عنوان کرد: در سالیان اخیر منزل و خودرو برای خود و تشکیل خانواده مهیا کرده است.

برای ازدواج سخت‌گیری بی‌مورد و تصمیم‌گیری احساسی، ممنوع!!

جوان دیگری که سن خود را نزدیک به 40 سال عنوان می‌کند، با بیان اینکه پیدا کردن دختر مورد علاقه سخت‌ترین کار ممکن است، گفت: متأسفانه امثال بنده منتظر پیدا کردن دختری همه چیز تمام هستیم که این مورد اصلاَ امکان‌پذیر نیست و اکنون که به این مهم پی برده‌ام، سن ازدواج برایم به تأخیر افتاده است.

وی که کارمند یک بانک است، با بیان اینکه اشتیاق اولیه برای ازدواج را ندارد، افزود: تأخیر در ازدواج، اشتباه‌ترین کار ممکن است و می‌تواند انسان را از برنامه‌ریزی‌های سالیان آینده عقب بیاندازد.

این جوان لاری با توصیه به جوانان در سن ازدواج برای عدم سخت‌گیری بی‌مورد و همچنین عدم عجله در تصمیم‌گیری‌های احساسی و غیرمنطقی، تصریح کرد: ریش‌سفیدان محله، بزرگان اقوام، افراد با تجربه، بانوان و مادران و غیره می‌توانند با پا در میانی و معرفی اشخاص و خانواده‌ها به یکدیگر زمینه ازدواج جوانان دارای شرایط را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ مالی مشکل خاصی ندارد و توانایی خانواده داری را دارد، اضافه کرد: جدای از مسائل مالی، سخت‌ترین بخش ازدواج، انتخاب همسر است.

به گزارش فارس، تسهیل در امر ازدواج جوانان اعم از تهیه جهیزیه، همسریابی، حمایت مالی و غیره از سوی نهادهای مرتبط با جوانان و همچنین آحاد مختلف جامعه مورد توجه دو چندان قرار گیرد تا از بالا رفتن سن ازدواج و از طرفی مجرد ماندن دائمی جوانان پیشگیری کرد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا