کهگیلویه و بویراحمد

سامانه مونسون ۱۶ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی کهگیلویه و بویراحمد افزود

سامانه مونسون ۱۶ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی کهگیلویه و بویراحمد افزود

بررسی آماری بارش های سامانه مونسون نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد پربارش ترین استان کشور بوده است به نحوی که در منطقه ماهور باشت گچساران بیش از ۱۲۵ میلی متر باران بارید.

بارش های مونسونی هفته های گذشته در کشور میلیون‌ها متر مکعب آب را بر سر استان‌های جنوبی خالی کرد اگرچه سیلاب‌های ناشی از این سامانه پرقدرت خسارت‌های هنگفتی وارد کرد اما روی دیگری هم داشت.

سامانه مونسون ۱۶ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی کهگیلویه و بویراحمد افزود

آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه بارشی مونسون حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب به پشت سد کوثر در جنوب استان انتقال داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: طرح‌های آبخیزداری و سیل بندهای ایجاد شده در مناطق مختلف استان هم حدود ۶ میلیون مترمکعب آب سیلاب‌ها را مهار و ذخیره کردند.

جاوید بخت افزود: با تزریق بخش زیادی از این حجم ذخیره سازی بی سابقه به سفره‌های زیرزمینی سطح بسیاری از چاه‌های آب هم بالا آمده و جان تازه ای گرفته اند.

آن روی سکه بارشهای سامانه پرنفوذ مونسون خسارتهای وارد شده بود ، سیلاب ها بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف استان وارد کرد .عمده این خسارت‌ها در مناطق بدون طرح آبخیزداری و بدون سیل بند رخ داده است.

براساس آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ،یک میلیون هکتار از اراضی این استان سیل خیز و مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

اراضی مستعد برای اجرای طرح های آبخیز داری در کشور ۱۰۰ میلیون هکتار برآورد شده است.براساس برنامه ششم توسعه باید نیمی از این حجم زیر پوشش طرح‌های آبخیزداری قرار می‌گرفتند این رقم حالا به ۳۶ میلیون هکتار هم نرسیده است.

بخت گفت: ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی استان توسط منابع طبیعی برای اجرای طرح های آبخیزداری مورد مطالعه قرار گرفته که تاکنون در یک صد و ۵۰ هزار هکتار از اراضی مورد مطالعه در استان طرح آبخیزداری اجرا شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی استان نیز نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است که به علت نبود اعتبار امکان اجرای طرح در آن وجود ندارد.

سالانه ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در استان می بارد که سبب جاری شدن ۸ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب در استان می شود.عمده این بارش‌ها سیل آسا و توام با خسارت و به دلیل ورود به قعر دره ها بدون استفاده از استان خارج می شود.است.

مقایسه اثرات سیل در مناطق برخوردار و بدون طرح‌های آبخیزداری ضرورت اجرای این طرح‌ها را دو چندان کرده است.

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا