سیاسی

رمزگشایی از «همه اخراجی‌های» کابینه رئیسی» / پر سروصدا آمدند، بی‌صدا رفتند + جدول

رمزگشایی از «همه اخراجی‌های» کابینه رئیسی» / پر سروصدا آمدند، بی‌صدا رفتند + جدول

یک سال و هشت ماه از تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی می گذرد، کابینه ای که در این مدت زمان ثابت نبوده و دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. استعفای وزرای کار، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برکناری وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از تغییرات در کابینه ابراهیم رئیسی به شمار می‌روند.
سیاست دولت رئیسی در تغییر و تحولات کابینه
بررسی تغییرات در دولت سیزدهم حکایت از آن دارد که فرآیند تغییر در دولت سیزدهم، دارای فلسفه خاصی است. زمانی که حجت الله عبدالملکی، سکاندار وزارت کار بود، با وعده های دهن پر کنی چون ایجاد یک میلیون شغل و اقداماتی مانند افزایش حقوق ۵۷ درصدی بازنشستگان، هزینه‌های زیادی را بر دوش دولت تحمیل کرد. دولت رئیسی که با پیامدهای تصمیمات تند وزیر جوان خود رو به رو شده بود، با تغییر عبدالملکی خواهان بازگشت به یک روند میانه رو در وزارت کار شد.
هر چند که عبدالملکی استعفای خود را در توئیتر فیلتر شده اعلام کرد اما، به باور برخی ها، این یک استعفای محرمانه برای جلوگیری از خوردن مهر برکناری در پرونده وزارتش بود.

اما، ماجرای استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی متفاوت تر از رفتن عبدالملکی بود. در روزهایی که قاسمی مدیریت وزارت راه را در دست داشت، دولت با پیامدهای وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دست و پنجه نرم می کرد. وعده ای که از همان زمان کارشناسان از عملی نشدن آن سخن می گفتند. در نهایت، ابراهیم رئیسی در پی تشدید بیماری رستم قاسمی و ناآشنایی او با وزارت راه و شهرسازی دست به این تغییر او زد و با آوردن مهرداد بذرپاش به این وزارت خانه، تلاش کرد تا محبوبیت سیاسی این وزارت خانه را بیشتر کند.
دولت در حوزه آموزش و پرورش با دو مانع جدی رو به رو بود. نارضیاتی معلمان از بی نظمی آموزش و پرورش به دلیل پرداخت دیرهنگام حقوق‌های خود در اسفند ۱۴۰۱ و همچنین عدم همسان سازی حقوق ها، دولت را به این سمت برد که رضایت معلمان را جلب کند و در همین راستا، یوسف نوری از سمت خود به عنوان وزیر آموزش و پرورش کنار رفت.

۲ دلیل برکناری میرکاظمی
اما دلیل کنار گذاشتن میرکاظمی چیست؟ هدف دولت رئیسی در تغییر مسعود میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه از دو جهت قابل توجه است. نخست آنکه دولت خواهان منعطف تر شدن سازمان برنامه و بودجه بوده است. از طرفی دیگر، ابراهیم رئیسی به دنبال کسی است که در عرصه سیاسی پیروتر باشد که در این میان، مسعود میرکاظمی با همه اقدامات خود در این سازمان تلاش می‌کرد که پیرو نباشد.
سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی هم که از طرفداران پر و پاقرص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، هنگامی که پیش بینی هایش با آثار حذف ارز ترجیحی مطابقت پیدا نکرد، از کابینه دولت کنار گذاشته شد.
علی صالح آبادی هم به دلیل، که ریاست کل بانک مرکزی را برعهده داشت، به دلیل افزایش قیمت دلار و ثبت رکوردهای تاریخی، مورد غضب دولت قرار گرفت و در نهایت دولت به این جمع بندی رسید تا با برکناری او و جایگزین کردن محمدرضا فرزین، یک شوک جدید به بازار وارد کرد و همچنین دولت با این تغییر اعاده حیثیت کرد.

کدام دولت در ۲ سال بیشترین تغییرات را داشت؟
مقایسه عملکرد دوساله اول دولت از دولت پنجم هاشمی رفسنجانی تا به دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی نشان می دهند که کابینه ابراهیم رئیسی رکورددار بیشترین تغییرات در ۵۹۵ روز است. پس از دولت ششم هاشمی رفسنجانی با ۴ تغییر بیشترین تغییر را داشته است.

بیشتر بخوانید:

«سونامی تغییرات» در کابینه رئیسی/ روایت رسانه اصولگرا از «دو وزیر دیگر» در آستانه حذف

مرور «۲۳ استعفا یا برکناری وزیران» از دولت‌های رجایی تا رئیسی + جدول اسامی

«عزل‌»هایی که «استعفا»، جازده می‌شوند / مسئولیت هزینه‌زایی وزرای ناکارآمد برای مردم با کیست؟

۲۱۲۱

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا