کهگیلویه و بویراحمد

ذخیره ۵ میلیون مترمکعب آب طی بارندگی‌های سامانه مونسونی در سد کوثر گچساران

ذخیره ۵ میلیون مترمکعب آب طی بارندگی‌های سامانه مونسونی در سد کوثر گچساران

«آرش مصلح» افزود: حجم فعلی سد کوثر گچساران ۴۵۲.۶میلیون مترمکعب بوده که حدود پنج میلیون مترمکعب در بارندگی های اخیر سامانه مونسونی به آب این سد اضافه شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت مهار شد کوثر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۴.۴ میلیون مترمکعب سیلاب را دارد.

ذخیره ۵ میلیون مترمکعب آب طی بارندگی‌های سامانه مونسونی در سد کوثر گچساران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سد شاه قاسم یاسوج افزایش حجم نداشته ایم در حوضه آبریز این سد تاکنون سیلاب عمده ای رخ نداده است.

مصلح تصریح کرد: تمام ورودی آب، تاسیسات آبی، ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه های آبیاری قبل از سیلاب مسدود شد .

وی ادامه داد: ۷ گروه گشت و بازرسی بصورت مستمر رودخانه ها، تاسیسات و بارش ها را رصد، پایش و هشدارهای لازم را ارائه می کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به هشدارهای داده شد از سوی هواشناسی، ستاد فرماندهی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آب منطقه ای فعال و در قالب جلسات استانی و ارتباط با وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران استان اقدام می می‌کند.

مصلح تصریح کرد: پاکسازی و لایروبی رودخانه بشار، سرآبتاوه و مهریان در شهرستان بویراحمد قبل از سیلاب انجام گرفت. همچنین در زمان بارش مناطقی در سرآبتاوه، تل خسرو و… لایروبی مسیل انجام شد.

وی اظهار کرد: عملیات مراقبت از پنج نیروگاه برق آبی در زمان بارش به دلیل حجم رواناب و سیلاب منطقه در قالب مهار و انحراف سیلاب دو شبانه روز انجام شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات تقویت دایک خاکی حفاظتی در کنار رودخانه بشار مقطع خیابان رجا جهت اطمینان پذیری از عدم ورود سیلاب به حاشیه خیابان ساحلی انجام شد

مصلح افزود: مدیریت مخزن سد کوثر جهت خسارت نزدن به پایین دست و ترجیحا خسارت‌های جانی به نحو مطلوبی صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: خسارت های وارده به بخش آب منطقه ای عمدتا ورود سیلاب و ریزش خاک و سنگ در مسیر کانال‌های اصلی شبکه های آبیاری و زهکشی و نیز حوضچه های ایستگاه‌های پمپاژ بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیش از ۷۰ ایستگاه آب سنجی و هواشناسی متعلق به آب منطقه ای در این مدت اندازه گیری میزان دبی رودخانه ها و نیز بارش را انجام و به مقامات مرتبط انعکاس داده اند.

مصلح پرهیز از نزدیک شدن به رودخانه ها، مسیل‌ها، مخازن سدها و بندهای انحرافی و کانال‌های آبیاری، مسدود کردن ورودی پمپاژهای کشاورزی توسط کشاورزان به منظور وارد نشدن سیلاب، رعایت حریم و بستر رودخانه ها و عدم هرگونه انحراف آب در مسیر، توجه به ساخت و سازهای شهری و روستایی در زمینه رعایت حریم رودخانه ها و مسیل‌ها را توصیه کرد.

46

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا