گیلان

یادداشت|ضرورت شناخت ابزارهای عصر حکمرانی رسانه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس در رشت؛ ابراهیم افشاری رئیس خانه مطبوعات گیلان در یادداشتی نوشت: امروز رسانه‌ها مهم‌ترین عامل تأثیرگذاری بر افکار عمومی و به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزار‌های ارتباطات اقناعی هستند که نقشی بی‌بدیل در تغییر نگرش مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و تغییر اولویت‌های این حوزه را دارند.

ناکارآمدی دولت‌ها در انجام یکه تازانه امور موجب خلق مفهوم حکمرانی رسانه‌ای شده که بر اساس این مفهوم رسانه‌ها زمین بازی را عوض کرده و به‌جای آنکه حکومت‌ها به‌تنهایی مسؤولیت کامل اداره جامعه را در تمام سطوح عهده‌دار شوند در کنار مردم به‌عنوان یکی از نهادها یا عوامل مسؤول اداره جامعه محسوب می‌شوند که سهل‌الوصول بودن رسانه در تعریف عام به‌خصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی نقش این حکمرانی را پررنگ‌تر کرده است.

در عصری که دیگر برای حفظ طولانی‌مدت قدرت و ثبات سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی نمی‌توان از خود قدرت استفاده کرد، رسانه‌ها زمینه‌ساز تصاحب افکار عمومی و مشروعیت بخش قدرت شده‌اند و این مشروعیت نه با زور بلکه با اقناع و ارائه روایت غالب به دست می‌آید.

رسانه‌ها با نظرات و مراقبت هوشیارانه خود نسبت به عملکرد حکومت، از گرایش آن به خودکامگی و نادیده گرفتن حقوق مردم، جلوگیری می‌کنند، نیازها و خواسته‌های جامعه را که درواقع، همان پرسش‌های مردم از حکومت است در قالب‌های مختلف خبری با دولت در میان می‌گذارند و متقابلاً، پاسخ دولتمردان را به سؤالات مردم، دریافت و منتشر می‌کنند.

بی‌شک عملکرد مطلوب و واقعی رسانه‌ها در انعکاس مطالبات واقعی مردم و آرا و دیدگاه‌ها و همچنین دغدغه‌ها و سؤالات آنان که لازمۀ تحقق جامعۀ مدنی است، به عوامل متعددی ازجمله ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و مسؤولان و فراتر از آن جهاد تبیین در میدان جنگ روایت‌ها وابسته است.

در عصر روایتگری و حکمرانی رسانه‌ای دیگر رسانه‌ها تنها هدایت‌گر افکار عمومی نیستند بلکه آنان راهبری مجریان حکومت را نیز عهده‌دار بوده و دست به تغییرات مثبت و منفی در حوزه تغییر اولویت‌های اجرایی آنان می‌زنند.

در عصر حکمرانی رسانه‌ای هر آنچه که شما از آن به‌عنوان ابزار از هنر گرفته تا مصادیق جنگ‌های روانی در ذهن دارید، همه به‌عنوان ابزار در خدمت رسانه‌ها هستند چون رسانه قابلیت تعمیم حداکثری آن‌ها را دارد و بدیهی است مدیران تصمیم‌ساز که در دسته‌بندی علوم مدیریتی در حوزه مدیریت بر رسانه قرار می‌گیرند باید بر این اصل آگاه بوده تا سرگرم و البته سردرگم خرده روایت‌های عصر روایتگری نشده و تبدیل به مدیریتی از جنس مدیریت در رسانه نشوند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا