سلامت

پیک ششم شیوع کرونا سهمگین خواهد بود

پیک ششم شیوع کرونا سهمگین خواهد بود

دکتر مسعود زحمتکش با اشاره به افزایش قابل توجه بیماران در بخش سرپایی و بستری با علائم ابتلا به امیکرون گفت: معمولا آزمایشات مرتبط با ابتلا به کرونا سه تا چهار روز پس از بروز علائم اولیه مثبت می‌شود. این در حالی است که در چهار روز نخست ابتلا به کرونا از نوع امیکرون بیشترین واگیری اتفاق می‌افتد؛ بنابراین هر نوع علامتی شامل گرفتگی صدا، گلودرد، عطسه و آبریزش بینی، بدن درد و حتی اختلال بویایی و چشایی را باید به حساب کرونا گذاشت و نسبت به قرنطینه اقدام کرد.
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: عمده بیمارانی که بدحال می شوند، دوز سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند؛ در حالی که دوز سوم به طور چشمگیری از احتمال ابتلا و همچنین شدت بیماری در فرد می‌کاهد. 
وی در خصوص باور عمومی مبنی بر اینکه امیکرون را خفیف‌تر از دلتا کرونا می‌دانند، بیان کرد: تحقیقات در این رابطه هنوز کامل نیست و نقش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها در ابتلای خفیف‌تر به کرونا از نوع امیکرون کاملا روشن نشده است. با توجه به قدرت سرایت‌پذیری پنج تا هشت برابری امیکرون نسبت به دلتا کرونا و همچنین قابلیت انتقال ۴۰ برابری آن نسبت به کرونای اولیه باید اعتراف کرد که امیکرون سویه خطرناکی است و نباید آن را دست کم گرفت.
عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص ابتلای کودکان به کرونا گفت: برای کودکان تا به حال به طور کلی ابتلای خفیف‌تر در انواع سویه‌ها را شاهد بودهایم اما نباید فراموش کرد از میان کودکان نیز ما موارد زیادی از بستری و فوت را ثبت کرده‌ایم. بنابراین این نگرانی وجود دارد در سنین زیر ۱۲ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، امیکرون قدرتمندتر ظاهر شده و بیماری شدیدتری را ایجاد کند؛ لذا از مسئولان انتظار می‌رود تا اتمام زمان لازم برای انجام واکسیناسیون در این گروه سنی تصمیمات مرتبط با بازگشایی مدارس اصلاح شود.
وی با اشاره به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر واکسیناسیون پنج تا ۱۱ ساله‌ها در کشور گفت: به دلیل اینکه اعلام شده رضایت والدین در این رابطه اخذ می‌شود، مناسب است که اطلاعات کاملی از میزان اثرگذاری واکسن‌ها، نتایج واکسیناسیون در این رده‌های سنی در سایر کشورها در خصوص هر ۲ نوع واکسن پیشنهادی از طریق ستاد ملی کرونا در اختیار رسانه‌ها و همچنین در مراکز واکسیناسیون در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار گیرد تا والدین با آگاهی کامل و طیب خاطر بیشتری نسبت به واکسیناسیون کودکانشان اقدام کنند.
زحمتکش به نقش تقویت سیستم ایمنی، مصرف ویتامین D و میوه‌ها و سبزی‌های سالم در ابتلای خفیف‌تر به انواع بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: این موارد همه کمک‌کننده خواهد بود اما جای سلاح اصلی ما در مقابله با کرونا که شامل واکسیناسیون کامل(سه دوز)، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات است را نخواهند گرفت.
بیشتر بخوانید:
یک متخصص: موج ششم کرونا شروع شده و احتمالا در اسفند به قله این موج خواهیم رسید
۴۷۲۳۳

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا