سیاسی

خوش‌چهره: مرحوم افروغ، «آزاده، سالم و پاک‌دست» بود / او «روحیه نقادانه» بسیار خوبی داشت

خوش‌چهره: مرحوم افروغ، «آزاده، سالم و پاک‌دست» بود / او «روحیه نقادانه» بسیار خوبی داشت

محمد خوش‌چهره از اقتصاددانان اصولگرا که در دهه هشتاد به همراه عماد افروغ از سوی مردم تهران نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود درباره مرحوم عماد افروغ اظهار داشت که او یکی از فرزندان شایسته انقلاب اسلامی بود.
وی در این رابطه عنوان کرد: ایشان سختکوش، وفادار و آرمان‌خواه ارزش‌های انقلاب اسلامی بود و همین ویژگی موجب شده بود تا در مقاطع و محافل مختلف، نقش مهم و اثرگذاری داشته باشد.
خوش‌چهره گفت: مرحوم افروغ در دوره‌ای در زادگاهش وارد محافل سیاسی شد و با شکل‌گیری نهاد انقلابی سپاه به آن نهاد پیوست و همکاری‌هایی داشت. سپس در حوزه‌ها و محافل دیگر فعالیت کرد. ایشان تلاش‌های بسیاری برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون به ویژه حوزه فرهنگی انجام داد.
این چهره اصولگرا دیگر ویژگی افروغ را پای‌بندی به باورهایش دانست و برهمین اساس گفت: پای‌بندی به باورها موجب شده بود تا افروغ روحیه آزاده‌ای داشته باشد. او انسان آزاده، سالم و پاک‌دستی بود.
خوش چهره در رابطه با فعالیت‌های علمی دکتر افروغ نیز بیان داشت: ایشان تلاش کرد تا تحصیلاتش را به خوبی انجام بدهد و به عبارتی خوب درس بخواند. ایشان برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی به خارج از کشور رفت، اما برگردانده شد. سپس که در ایران به ادامه تحصیل پرداخت جزو برترین دانشجویان بود.
دچار وادادگی شخصیتی و عقیدتی نشد
وی اضافه کرد: او تلاش کرد مبتنی بر واقعیت‌ها و با نگاه ارزشی، رفتارهای جامعه را بررسی کند و به یک جامعه‌شناس تبدیل شود. دکتر افروغ یک جامعه‌شناس متعهد بود که براساس چارچوب‌های ارزشی در حوزه علم، حرکت کرد و مانند کسانی نبود که در مواجهه با اندیشه‌های غربی، دچار وادادگی شخصیتی و عقیدتی بشود. ایشان یک انسان بسیار استوار در حوزه اعتقادات بود.
خوش‌چهره همچنین اشاره داشت که مرحوم افروغ مطالعات دینی بسیاری زیادی داشت و از عقبه مذهبی و اعتقادی خوبی بهره‌مند بود و در این باره گفت: او در مواجهه با مکاتب جامعه‌شناسی غرب اصالت ارزشی خود را حفظ کرد و به خوبی نیز به نقد آن مکاتب پرداخت.
وی بار دیگر به روحیه آزادی‌خواهی مرحوم افروغ اشاره کرد و عنوان داشت: آزادی‌خواهی وی در کنار حس مسئولیت‌پذیریش باعث شد تا از روحیه نقادانه بسیار خوبی برخوردار باشد. ایشان اگر در نهادهای انقلابی و تصمیمات ملی و سیاسی و حوزه‌هایی که با مقدرات کشور، انقلاب و مردم سر و کار داشت، نقص و نقیصه‌ای می‌دید، بی رودربایستی بیان می‌کرد و محکم پای موضعش می‌ایستاد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ایشان تا پایان روحیه نقادانه خود را حفظ کرد؛ علی‌رغم اینکه در برخی محیط‌ها و فضاها از جمله در دانشگاه‌ها مجبور شد، هزینه‌هایی بپردازد.
استقبال گروه‌های سیاسی از وی
خوش‌چهره در بخش دیگری از این گفتگو به دوره‌ای که با همدیگر در مجلس شورای اسلامی همکار بودند، اشاره کرد و گفت: مجلس هفتم پس از افراط و تفریط‌هایی که در مجلس ششم به وجود آمده بود، شکل گرفت و مردم انتظارات بسیاری از نمایندگانشان در مجلس به خصوص از نیروهای تاثیرگذار همچون مرحوم افروغ داشتند.
وی عنوان کرد: پیش از برگزاری انتخابات مجلس هفتم، تشکیلاتی در تهران به وجود آمد تا نیروهای اصولگرا و تاثیرگذار را در لیستی گرد هم آورد و به مردم معرفی کند. اگرچه آقای افروغ ارتباط نزدیک و مستقیمی با آن تشکیلات نداشت، اما مورد استقبال گردانندگان و صاحب‌نظران آن جمع قرار گرفت.
این نماینده اسبق مجلس اظهار داشت: اسم وی در لیستی که آبادگران یا اصولگرایان نام داشت، قرار گرفت، اما باورها و روحیه استقلالی وی موجب شده بود که دیگر گروه‌ها و احزاب نیز از حضور وی در انتخابات استقبال کنند و نام ایشان را در لیست‌هایشان قرار بدهند.
وی ادامه داد: جامعه مشارکت‌کنندگان در انتخابات و رای‌دهندگان نیز ایشان را قبول داشتند و در انتخاباتی که از مشارکت بالایی برخوردار بود، ایشان جزو ۱۰ نفر اول رای‌آورنده در تهران بود.
خوش‌چهره بیان داشت: مرحوم افروغ از استقلال رای و دانش علمی برخوردار بود و محدود به یک حوزه علمی و جناح خاص نبود. استقلال رای و استقلال علمی و برخورداری وی از طرح و برنامه موجب شده بود دارای جایگاه ارزشمندی باشد.
این اقتصاددان عنوان کرد: مرحوم افروغ در مجلس انسانی سختکوش، پرتلاش و پای‌بند به ارزش‌های اسلامی بود. ایشان در عین حال که برای تقنین تلاش می‌کرد، نقدهای عالمانه نیز در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی داشت. همین ویژگی ایشان موجب شده بود تا با رای بالایی به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی انتخاب شود و حدود دو سه سال عهده‌دار این مسئولیت باشد؛ علی‌رغم اینکه چهره‌های برجسته‌ای نیز در آن کمیسیون حضور داشتند.
وی افزود: البته در نهایت به دلیل مشکلات و بحث‌هایی که پیش آمد از این مسئولیت کنار رفت و رئیس کمیسیون باقی نماند، اما از اثرگذاری در حوزه‌های تصمیم‌گیری برای کشور کنار ننشست.
خوش‌چهره دوره نمایندگی افروغ را خوب و مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: او دلسوزانه برای احیا و تعالی ارزش‌های اسلامی در جامعه تلاش کرد و علی‌رغم اینکه دارای استقلال رای، صراحت و شجاعت بود، اگر رای و نظر جدیدی ارائه می‌شد، پس شنیدن استدلال‌های عالمانه می‌پذیرفت.
وی در پایان بیان داشت: خوشبختانه مرحوم افروغ آثار بیانی و قلمی بسیاری منتشر و دانشجویان بسیاری برای نسل‌های آینده تربیت کرد.

بیشتر بخوانید:

افروغ هر روز ساکت‌تر، ساکت‌تر و ساکت‌تر شد

افروغ مبدع « نظریه نقد گفتمان درونی» درگذشت/ در نگاه او زنان بی‌حجاب هم عفیف هستند

هشدار افروغ در تلویزیون: همان راهی را می‌رویم که زمان پهلوی باعث انقلاب شد

افروغ: انقلاب یعنی یایینی‌ها نخواهند،بالایی‌ها نتوانند/ کشور به سمت انقلاب می‌رود اگر…/ کسی ثابت نکرد، میرحسین با غربی‌ها در ارتباط فکری و مالی بوده

افروغ: این، شورش طردشدگان است / مقامات، دعوت به جلسات می‌کنند تا بگویند، اینها هم آمدند و حرفهایشان را زدند/ آنها اصلا عنایتی به عمل ندارند

عماد افروغ: چه کسی می تواند بگوید خانمی که حجاب ندارد عفیف نیست؟/ نباید دنبال مدل واحد برای حجاب برویم؛ اقوام ما لباسهایی دارند که نوع حجاب آنهاست

روایت افروغ از «پیشنهاد مخفیانه سفارت کانادا» به او / نفوذی‌ها از همان ابتدای پیروزی انقلاب در صفوف «انقلابیون» حضور داشتند

۲۱۲۱۷

مجله خبری recive.ir

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا